Illegal guldhandel

Startat av laban77, torsdag 01, Juni 2017, 13:34:59

Föregående ämne - Nästa ämne

laban77

Var det någon som såg gårdagens avsnitt av Smugglarna (i Kunskapskanalen) med undertiteln Guld till salu?

http://urplay.se/program/200764-smugglarna-guld-till-salu

Den handlar om den smutsiga guldhandeln som pågår runt om i världen. Dels tog den upp miljöförstöring, men framför allt tog den upp problemet med att olagligt brutet guld plötsligt blir lagligt certifierat guld någonstans långt ner i kedjan. Det stora problemet är alltså att den illegala brytningen av guld indirekt försörjer kriminell verksamhet genom "beskyddar"-verksamhet.

Man ska alltså vara en jobbig kund och ställa frågan var guldet man köper kommer ifrån.

Min fråga är, vet vi var guldet kommer ifrån när vi köper exempelvis bullion-mynt? Jag vet inte.

Jag inbillar mig att Perth Mints guld kommer enbart från Australiensiska gruvor, och guldet i Maple Leaf-mynten kommer ifrån Kanadensiska gruvor. Men är det ens något som tillverkarna påstår? Eller kan även det guldet komma från illegal brytning i t.ex. Colombia?

Krugerangel

Guld cirkulerar runt i och under jord och det har det gjort i tusentals år.
En mans lag är en annan mans frihet.
Sydafrikas guld kommer numera ifrån Kongo och det franska guldet kommer ifrån Mali.
US mint har säkert både Khadaffis, Saddams samt Ukrainas guld att trycka upp bullion med.
Mycket av Indiens guld kommer ifrån Dubai och Kinas guld kommer lite här och därifrån.
Det är en härva utan dess like om det du frågar om :)

Krugern

cherokee

Statlig tv-kanal sänder program som framställer guld i dålig dager...

Inte så långsökt att tro att man försöker bilda opinion för att dramatisera och därefter reglera guldhandel..

"Reglerat" alt. förbjudet för privatpersoner att köpa investeringsguld inom 10år?  :-X

august

Citat från: laban77 skrivet torsdag 01, Juni 2017, 13:34:59
Min fråga är, vet vi var guldet kommer ifrån när vi köper exempelvis bullion-mynt? Jag vet inte.
Om du får kontant betalt för att du säljer en liter jordgubbar, skall du då åta dig att kontrollera att inte den där tjugan kommer från ett rån/inbrott/liknande?

Dvs på den tiden vi hade kontanter vill säga. Och då en liter jordgubbar kostade en tjuga och inte 50, eller kanske snart 100 kronor.

Jag vill inte på något sätt försvara olagligheter, vare sig vad gäller guld eller något annat. Men däremot vill jag försvara mig mot ett tänkesätt att vi alla kollektivt hela tiden skall behöva känna det som vårt ansvar att ingå i det stora kontrollsamhället där alla misstänker alla för allting tills dess motsatsen bevisats. Det är precis samma tänkesätt som ligger bakom argumentet att vi måste sluta med kontanter eftersom bovar kan betala för olagligheter med kontanter (så alla pengar skall vara digitala så att kontrollsystemet kan se till att ingen liten olaglighet begås någonstans). I slutänden leder det bara till att vi kommer att offra stora delar av vår integritet på kontrollsamhällets altare utan att för den skull brottsligheten upphör (den kommer bara att ta sig nya former).

För mig är guld och silver riktiga pengar. Jag är dessutom för fria kapitalrörelser. Alltså har jag svårt att vara emot "smuggling" av guld (det är ingen skillnad på att ha en guldtacka i underkläderna eller en sedelbunt, eller för den delen ett plastkort med vilket jag kan spendera i det andra landet). Jag accepterar dock att samhället inte ser det riktigt så, utan istället betraktar guld som en vara som gärna borde beskattas och därför även kontrolleras. Men jag ser det inte som min uppgift att delta i kontrollerandet.

laban77

Av med foliehatten. Jag tror inte ett dugg på att det här programmet skulle vara ett led i statlig medias smutskastning av investeringsguld. Det är en serie program som belyser den illegala handeln med allt från utrotningshotade djur till njurar, och just det här avsnittet handlar egentligen inte om smuggling, utan belyser en ljusskygg del av guldhandeln där bybor blir mördade för att de inte kan betala sin beskyddar-peng till kriminella gäng. Andemeningen är alltså inte att man inte ska köpa guld, utan att man borde sätta press på uppköparna att kontrollera var guldet kommer ifrån (lättare sagt än gjort).

Det är ju detsamma som att man sätter press på klädindustrin att rensa upp i tillverkningskedjan med giftutsläpp och dåliga arbetsförhållanden. Om H&M kan garantera att deras kläder är schysta, men inte Zara, ja då köper jag så klart från H&M så har jag gjort nånting i alla fall. Konsumentmakt är lite obekvämt. Sen måste naturligtvis någon utomstående granska H&Ms påstående. Samma sak med ädelmetall-branschen. Om t.ex. Perth Mint skulle kunna garantera spårbarhet och schyst guld i hela kedjan så skulle jag föredra deras guldmynt framför andra.

Nu ska inte jag vara präktig och påstå att jag alltid väljer rätt. Jag tror ju inte ens riktigt på klädkedjornas garantier om schysthet. Ännu svårare blir det kanske med guld som cirkulerar och smälts om. Sen håller jag fullständigt med om att det kontantlösa kontrollsamhället är läskigt, och jag tycker också att det borde vara ok att "smuggla" guld över gränserna.

Jag kan tyvärr inte riktigt se hur man som liten guld-konsument skulle kunna sätta press på guldbranschen. Det vore i alla fall bra om någon tillverkare började med total spårbarhet ner till brytningen. Jag tycker hur som helst att det är bra att man belyser ljusskygg verksamhet och sprider kunskap om den, oavsett bransch. Alternativet vore ju att säga att det som pågår i vissa områden är ok.

cyber

Jag tror inte heller på att det här skulle vara ett slags planerad smutskastning... möjligen kan man säga att i allmänhet är det inte heller gold bugs som gör såna här program, så då lyfter de inte direkt fram fördelarna med guld.

Hur som helst, flera leverantörer anstränger sig för att inte köpa från ställen som förstör miljö eller utnyttjar arbetare. T ex perth mint http://www.perthmint.com.au/media-release-perth-mint-gold-certified.aspx

Nu kommer säkert nån säga "de luras ändå bara" eller "hur kan de vara 100% säkra?" Men det är en stor skillnad på en leverantör som anstränger sig och kanske lyckas få till 99% etiskt ok guld och en som bara köper billigaste shit.

cherokee

Fullt möjligt att det här specifika programmet/avsnittet inte var en planerad smutskastning men trenden pekar ditåt ändå..
Gårdagen till ära kom detta: http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=9210.msg63866;topicseen#new

Gränsen för att köpa guld och silver anonymt i Tyskland sänks från 14999 till 9999 Euro.
I Sverige är det mig veterligen så lågt som 10K kr(?)

Rödlöga

Det är mer än 20 år sedan jag slutade tro på va PK-journalister skriver och säger.
Journalister har ofta en fantastisk förmåga att göra jätteaffärer av det som DOM tycker är angeläget att ta upp.
Men dom skiter fullständigt i att skriva om det som DOM tycker är oviktigt.
Inte sällan krockar det vad PK-journalister tycker är oviktigt, med det som vanliga människor tycker är viktigt.

I början av 1990-talet så hade jag en bekant som drev en svart spelklubb i centrala Stockholm.
Han hade fyra - fem enarmade banditer i en mindre lokal han hyrde på Södermalm.
Hans inkomst från denna oerhört suspekta och allvarliga rörelse, övergick inte ens det jag tjänade på att dela ut Dagens Nyheter på nätterna.
Detta hindrade inte en av de stora kvällstidningarna att göra ett jättereportage om denna oerhört smutsiga rörelse, och kriminelle klubbägare.
Till saken hör att min bekante "svartklubbsägare", ägde en gammal BMW 318 från 1978, med stora rosthål runt större delar av bilen.
Den rosthögen beskrevs i tidningen som "svartklubbsägarens lyx-BMW".

cyber

Komplett lista finns här http://www.conflictfreesourcing.org/gold-conflict-free-smelters/

De flesta av de stora verkar vara med (valcambi, pamp, etc. Även Boliden!)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane