Ny medlem - Joppeli

Startat av Joppeli, onsdag 12, April 2017, 09:47:54

Föregående ämne - Nästa ämne

Joppeli

Hej,

Här kommer en till novis. Har tittat runt en del och är imponerad av all kunskap som finns här. Som nybörjare funderar jag på det som nybörjare verkar fundera på - guld eller silver, tackor eller mynt, få stora eller fler små tackor mm. Ser att det finns många råd och åsikter runt detta.
Har gjort 2 investeringar så här långt, en 10 g och en 100 g guldtacka som jag köpt hos Liberty som var det enda stället jag kände till då. Nu har jag sett att Tavex verkar vara billigare att köpa hos. Man köper väl där det är billigast eller?

Tack för att jag får vara med!
Joppeli

Birka

Välkommen hit!
Klart att man köper där det är billigast och med lägst fraktkostnad.
Det finns tyska webshoppar som är betydligt billigare än våra svenska.

Rackham

Välkommen hit.

Priset är viktigt.
Men jag tycker även man skall tänka på storleken när du skall sälja din 100g tacka någon gång i framtiden när den har stigit mycket (som alla här på forumet verkar tror) kan antalet köpare vara begränsat.

Själv tycker jag äldre guld mynt är trevligt, och historia på köpet.

Silverräven

Bosse68

LeGo

Mange

toblov

Blåkrona

soidbergh

Prolantie

Krugerangel

august

Hej och välkommen!
Citat från: Joppeli skrivet onsdag 12, April 2017, 09:47:54
Här kommer en till novis... då. Man köper väl där det är billigast eller?
Efter ett antal röster på "billigast, javisst" är det nog bra om någon intar motsatt ståndpunkt. Det blir ju aldrig någon diskussion om alla är överens.

Det är klart att man köper där det är billigast... givet allt annat lika. Men i praktiken så är ofta inte allt annat lika, så ibland är det faktiskt bättre att betala lite mer.

Ett exempel är olika storlek på tackor och mynt. Mindre enheter kostar ofta mer per gram... men kan ändå vara att föredra, eftersom det möjliggör avyttrande av mindre delar.

Ett annat exempel är Tradera där man ibland kan göra kap till lite lägre pris än hos etablerade handlare... men till en högre risk, eftersom skojare grasserar där. Och, ännu värre, det kan vara en ärlig säljare som helt enkelt inte vet att det är ett falskt mynt han säljer. Är det verkligen värt risken av en förfalskning för att spara en hundralapp på ett mynt för flera tusen? Jag tycker att det är tveksamt.

Ett tredje exempel är om man snöar in på t ex historiska eller moderna s.k. seminumismatiska mynt. Dessa kostar mer, ibland mycket mer, men är å andra sidan skojigare (för den som gillar sånt).

Så jag avråder från ren prisjakt. Det finns fler parametrar att ta hänsyn till, även om priset sannolikt normalt är den viktigaste.

Unmanipulatable

Välkommen!  Tackor kan ge bättre pris/viktförhållande men om du inte smälter ned metallen utan sedemera säljer den  så är det viktigaste vilket pris du säljer för och då bör det bli plus minus noll om du väljer tackor eller mynt eftersom mynt brukar vara dyrare vid både köp och säljtillfället om övriga omständigheter är lika.   Jag skulle hellre ta emot mynt eftersom det är väldigt arbetsamt att förfalska en prägling så ...mer pålitligt.  Priser LS kontra Tavex varierar! Många gånger när jag har jämfört priser mellan LS och Tavex så har LS legat bättre till. Har även varit med om motsatsen när jag skulle köpa ett gäng guldmynt. Då var Tavex billigare. Har själv handlat flera gånger från bägge ställena. Gillar att man kan handla på Tavex utan att banken ser det :) Goldsilver.be verkar också vara billigt och bra och då när det gäller silver. Man handlar såklart helst billigt och verkar det orimligt billigt så bör man vara väldigt misstänksam!

PennyLane

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane