Hej på er!

Startat av FaderArvid, onsdag 08, Februari 2012, 14:43:14

Föregående ämne - Nästa ämne

FaderArvid

Ny medlem här som precis blivit intresserad utav ädelmetaller som investeringsobjekt.
Dom kommer förmodligen växa mer i värde än min andra hobbysamling, vinylskivor :P

Så mina första frågor till er proffs är således:
1. Vad och vart ska jag göra min första investering? Min budet för det första köpet är runt 10k, max 15k.
Min första tanke var att köpa en 1kg-silvertacka för att det vore "mäktigt" att se/äga, men efter att ha läst runt lite här så verkar inte många tycka att det är så bra investering. Men jag vill fortfarande ha en ;)

2. Ebay(.com, .de & .co.uk), hur smidigt och enkelt är det att handla mynt med tanke på skatter/tull och dylikt?
Kan man göra fynd och sporadiska småköp på 1-5 mynt enkelt?

Väl mött!

Silverräven

Hej Fader Arvid och välkommen hit!

Jag rekommenderar dig att läsa lite i forumet för att få svar på din första fråga, den andra frågan kan nog andra medlemmar i forumet svara på bättre än mig :)

För övrigt är du medlem nr 250, vilket får ses som speciellt ;)

Baltikinkasso

Hej och välkommen!

Vad man ska köpa har vi diskuterat sedan forumet startade och vi har ännu inte nått kunsensus, du får gärna starta en ny tråd silverforumet så får vi se vart åsikterna drar åt i dagsläget.

SoulCrew

Hej och välkommen.

1. Vill DU ha en enkilos tacka är det klart du ska köpa en om du klarar det ekonomiskt. Men jag skulle ändå vilja råda dig att köpa ett enkilosmynt, lägre moms på mynt, minst lika maffig och snyggare. Köp i Tyskland, finns tråd om vart man handlar och hur osv.

2. Det korta svaret är att det beror på vart den du handlar av finns. Är det inom EU är det ingen tull eller moms eller så. Är det Norge, USA så kan ditt paket fastna i tullen om du har otur.  Beror lite på mängd och värde osv.

FaderArvid

Citat från: Silverräven skrivet onsdag 08, Februari 2012, 15:01:50
Hej Fader Arvid och välkommen hit!
[...]
För övrigt är du medlem nr 250, vilket får ses som speciellt ;)

Tack! Ni verkar vara ett gäng trevliga prickar!

Citat från: Baltikinkasso skrivet onsdag 08, Februari 2012, 15:07:15
Hej och välkommen!

Vad man ska köpa har vi diskuterat sedan forumet startade och vi har ännu inte nått kunsensus, du får gärna starta en ny tråd silverforumet så får vi se vart åsikterna drar åt i dagsläget.

Tack!
Efter att ha funderat så går jag på min personliga preferens och struntar i vad den generella åsikten säger, en tacka till att börja med samt lite samlarmynt vid sidan av. Sedan så får vi se vart det leder.

Citat från: SoulCrew skrivet onsdag 08, Februari 2012, 19:08:39
Hej och välkommen.

1. Vill DU ha en enkilos tacka är det klart du ska köpa en om du klarar det ekonomiskt. Men jag skulle ändå vilja råda dig att köpa ett enkilosmynt, lägre moms på mynt, minst lika maffig och snyggare. Köp i Tyskland, finns tråd om vart man handlar och hur osv.

2. Det korta svaret är att det beror på vart den du handlar av finns. Är det inom EU är det ingen tull eller moms eller så. Är det Norge, USA så kan ditt paket fastna i tullen om du har otur.  Beror lite på mängd och värde osv.

Tack!

1. Det blir en tacka till att börja med. Enkilosmynt får bli en framtida investering.
Hur är det med Tyskland och deras kvoter? Finns det någon butik som det går att beställa från idag utan att krångla till det?
Annars verkar ni ha reko priser i forumet vad jag kan se. Menar du att det kan bli ännu billigare från Tyskland?

2. Som med vanliga saker alltså, inget krångel då det gäller valuta? Bra!
Beställde lite Lunar II-mynt från ebay.de igår.

Tack för svaren allihopa!

SoulCrew

Tackor är inte billiga i Tyskland, hög moms. Då är tradera ett billigare alternativ om du inte hittar nåt lämpligt i forumets säljdel. I värsta fall får du höjta till så får jag väl kränga en till dig. Det finns flera tyska butiker som leverar till Sverige, finns en lista i en tråd.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane