Ny medlem: Tobbson

Startat av Tobbson, fredag 10, Mars 2017, 19:19:03

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbson

Hallå!

Torbjörn heter jag och bor på en gård i mellansverige. Väldigt skönt att bo ute på vischan med tanke på situationen både ekonomiskt och socialt i Sverige och omvärlden. Försöker bli så egenförsörjande som möjligt.

Jag började investera i ädelmetaller början av 2016 så är ganska novis på området.
Mike Maloney fick upp mina ögon och jag följer nu många intressanta ädelmetall-personligheter. Clif High är en favorit som är oerhört smart och han har inte några egenintressen av att sälja.

Jag fliker in tre små frågor samtidigt ifall någon vänlig själ vill besvara:

Funderar på att sälja 3st guld-tackor 100 gram till liberty silver och köpa en monsterbox österrikiskt silver av goldsilver.be då jag tror mer på silver i framtiden. Ration är ändå 70-1.

1) Ska jag dela upp värdeförsändelsen då jag kommer upp över 50k som är postens gräns för försäkring?

2) Inga konstigheter att handla från det nyss nämnda belgiska företaget?

3) Vad tror de erfarna metall-rävarna i detta forum om mina planer?

Mvh Torbjörn

Saiifo

Varmt välkommen hit!
Vill du göra en så stor vinst som möjligt bör du vänta lite med att sälja guldtackorna tills guldpriset går upp igen. Jag hade sålt guldtackorna när priset är i bra nivåer och väntat med att köpa monsterboxen tills priserna dippar ner. Går ju upp och ner hela tiden, gäller bara att ha lite tålamod. Sedan bör du tänka över vad du vill ha för silvermynt, jag hade satsat mer på att köpa antingen Lunar, panda eller kookaburramynt då de har en bättre värdehöjning/år om man jämför med tex ASE, maples eller phillis.
Liberty är en säker sida att handla ifrån, hade dock försökt sälja tackorna här på forumet/tradera först då man brukar kunna få ett pris mellan deras köp och säljpris.

Mvh Saiifo

toblov

Bosse68

guldbob

sff123

LeGo

Mange

Blåkrona

Strokur

Repairman

august

Hej och välkommen!
Citat från: Tobbson skrivet fredag 10, Mars 2017, 19:19:03
Funderar på att sälja 3st guld-tackor 100 gram till liberty silver och köpa en monsterbox österrikiskt silver av goldsilver.be då jag tror mer på silver i framtiden. Ration är ändå 70-1.

3) Vad tror de erfarna metall-rävarna i detta forum om mina planer?
Det kostar alltid att "flippa", dvs sälja det ena för att köpa det andra, när man talar om fysiska saker. Man förlorar i spread mellan köp och sälj, det kostar frakt och försäkring och dessutom är det en massa jobb. Och viss risk.

Detta gör att min rekommendation är att om man har planer på flippande så gör det via ett onlinekonto istället. Då kan du växla på en minut och nästan utan kostnad. Det du tar fysisk leverans av är för långsiktigt sparande.

En annan sak vad gäller detta med GSR och den "kända sanningen" att man skall köpa silver när det står högt och guld när det står lågt är att det är en himla skillnad på nyinvesteringar och omplacering av gamla investeringar. Dvs jag är helt med på att när GSR står i 70 så är det ett argument för silver om du skall handla idag, med nya pengar. Men det är absolut inte detsamma som att det är en bra idé att sälja guld man redan har för att köpa mer silver. Det går att döda den långsiktiga vinst du skulle gjort i endera innehavet genom trading om du hamnar bara en aning fel.

Så mitt förslag är: fysiskt för långsiktighet, köp det som GSR gör att du tror är bäst just då, räkna med att behålla. Vill du ändå flippa så gör det online.

Det enda skäl jag kan se till att flippa fysiskt i monsterboxstorlek / gräns för värdeförsäkring är om portföljen är av fix storlek, inga nya pengar skall stoppas in. Om man då bara sitter på guld men tror mer på silver så förstår jag att tanken kommer upp. Och då är kanske flipp vad du skall göra, om så bara för att det känns rätt. Men betänk om det inte egentligen är så att du isåfall tidigare överinvesterade i guld och nu riskerar att betala en premie för att kanske begå exakt samma misstag i silver...

Unmanipulatable

Välkommen!
Självförsörjning och gård. Ett bra recept för att klara sig genom det mesta!

1 Man ska inte snåla med någon hundring i frakt.
2 Har hört bra saker om goldsilver.be
3 Har både guld och silver. Mycket talar för silver. Relationen till guld idag och en titt i backspegeln talar för silvret om något.   Vad talar för guld? Guld är alltid guld. Även om vi ska vara mycket medvetna om att guldet kan också bli föremål för diverse restriktioner så är det bara ett bevis för att guldet är värdefullt. Centralbanker har guld. Valutareserver utgörs till del av guld.  Inte silver vad jag vet. Vid någon form av större finansiell kris så tror jag inte regimen har resurser att jaga alla som handskas med guld. Men visst kommer de försöka sätta käppar i hjulen. Silvret står inte under ett lika stort hot. De kan inte döda guldet eller silvret vad de än gör. Restriktionerna kommer 100% säkert. De kommer att säga att vi är terrorister , att det är skatteflykt och allt möjligt. Det kommer skada köpkraften hos ädelmetall. Men krafter som är mycket starkare kommer samtidigt att höja upp köpkraften. Andra tillgångsslag kommer rasa när bubblorna spricker.   Finns skäl att ha både silver och guld.
Klart du ska ha en monsterbox med bullionsilver men krångla inte med att sälja nu.  Möjligtvis en tacka , och den kan du väl sälja på forumet?...men jag tycker du behåller guldet. Kanske kan du köpa en mindre mängd silver varje månad om du inte har medel att hosta upp direkt.

Krugerangel

Välkommen till forumet för äkta pengar Thorbjörn.

Gård är bra :)
Jag hade nog (för-)handlat privat som jag nästan alltid gör.
Det ger mycket mer för tiden man använder. Man får kontakter som man behöver om man ska handla metall.
Företag är knappast kontakter och ger/leder sällan till något extra.
Jag har en kontakt i Göteborgs-området som kan byta dina tackor mot en monster-box med eagles och lösa mynt.
Det är nog det bästa då du antagligen kan få G/S-ration + en premie på några få prosent. Spelar det roll om ration idag är 60-70 el 80?
Genomför en bytes-handel är nog mitt tips.
Att vänta leder ofta till högre priser är min erfarenhet.
Eller så är silvret sålt och chansen är borta och man får leta vidare.

Mvh
Krugern

Brageson

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane