Canadian Wildlife - Elk

Startat av Silverräven, onsdag 01, Februari 2012, 12:05:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Silverräven

Nästa mynt i serien Canadian Wildlife ser ut att bli med en "Elk" (älg) som motiv! Det går inte att hitta någon info på nätet om detta, utom hos Kettner som smugit in en bild i samband med förbeställningar...

Ingen aning om detta är officiellt, eller om motivet som döljs är äkta. Det återstår att se. Förhoppningsvis blir det snyggare än Cougar/Pumamyntet som ser lite...sådär ut.

Sarek

Man undrar ifall The Royal Canadian Mint gjorde någon kundundersökning på motiven på deras "Wildlife Series" innan de gick till prägling. Knappast, för jag tror att det hade räckt i en sådan marknadsundersökning med att visa ett motiv med munnen stängd på Cougarn och den version de nu har, så hade vi fått ett mycket trevligare mynt. Gäller också i viss mån för Grizzlyn. Synd att de klantade sig med en serie som hade kunnat bli mycket bättre med små förändringar - igenstängda käftar.

Silverräven

Jag håller med, i mitt tycke är fortfarande "Timber Wolf" det snyggaste myntet i serien utan tvekan, och det var ändå en återanvändning av en gammal design... Kanadensarna må kunna framställa silver med hög renhet, men de slår inte Perth Mint ifråga om detaljerade (och vackra) motiv :)

MrLibertad

Bild på älgen nedan.

SoulCrew

Spontant tycker jag att det ser ut att ha potential att vara snyggast hitintills i serien även o det alltid är svårt att avgöra sånt på bild.

Silverräven

Älgen gapar i alla fall inte, det är vi tacksamma för!  ;D

MrLibertad

Citat från: Silverräven skrivet lördag 04, Februari 2012, 21:46:34
Älgen gapar i alla fall inte, det är vi tacksamma för!  ;D

Men han borde trimma skägget!!!! :-)

Be

Är älgen ett tillfälligt motiv eller kan man räkna med att det finns att köpa under en längre period hos återförsäljarna?

MrLibertad

Citat från: Be skrivet torsdag 09, Februari 2012, 02:53:49
Är älgen ett tillfälligt motiv eller kan man räkna med att det finns att köpa under en längre period hos återförsäljarna?

Dom kommer att finnas under en lite längre period men varje upplaga i Canadian wildlife serien präglas i 1 miljon exemplar så tids nog kommer dom att sälja slut.

Silverräven

Canadian Wildlife är en bra kompromiss mellan bullion och samlarmynt. Priset är dock något högre initialt än t ex Silver Eagles, men de får snabbt premie när de sålt slut. Det första myntet, Timber Wolf, kostar nu mellan 36-50 EUR enligt Gold.de.

_o0O0o_

Ja älgen ser väl ok ut. Hoppas att myntet ser bra ut i verkligheten också.
Men jag är redan nyfiken på nästa motiv.

Flopsy

Älgen ja, den finns på silbertresor.de, http://www.silbertresor.de/product_info.php?info=p1075_-5-Wildlife-Serie-Elch--2012----1-Oz-Silber.html

Har handlat där, men älgen kom ut 2 dagar efter jag la beställningen :(
Mkt bra site f ö, de håller samma klass som Phila Berlin, "gratis" tracking nummer mm + EN PÅSE GODIS fick jag i lådan.

Haribo sega gubbar

Baltikinkasso

Citat från: Flopsy skrivet onsdag 15, Februari 2012, 01:57:25
Älgen ja, den finns på silbertresor.de, http://www.silbertresor.de/product_info.php?info=p1075_-5-Wildlife-Serie-Elch--2012----1-Oz-Silber.html

Har handlat där, men älgen kom ut 2 dagar efter jag la beställningen :(
Mkt bra site f ö, de håller samma klass som Phila Berlin, "gratis" tracking nummer mm + EN PÅSE GODIS fick jag i lådan.

Haribo sega gubbar

En påse godis låter grymt och de har dessutom riktigt trevligt utbud. Lägger till dem på listan över vänligt inställda tyska handlare!

WhiteWash

Citat från: _o0O0o_ skrivet tisdag 14, Februari 2012, 22:35:50

Jag tror detta är det sista motivet i serien om jag minns rätt. De kan ju iof ändra sig och fortsätta på Canadian Wild life temat :)

MrLibertad

Citat från: WhiteWash skrivet onsdag 15, Februari 2012, 18:39:01
Citat från: _o0O0o_ skrivet tisdag 14, Februari 2012, 22:35:50

Jag tror detta är det sista motivet i serien om jag minns rätt. De kan ju iof ändra sig och fortsätta på Canadian Wild life temat :)

Serien består utav 6 motiv så det är 2 kvar efter älgen.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane