Ny medlem nyfiken på att investera i ädelmetall

Startat av hedstrom, tisdag 31, Januari 2012, 18:36:20

Föregående ämne - Nästa ämne

hedstrom

Hej!

Har under det senaste året blivit allt mer intresserad av denna investeringsform. Har kollat på andra investeringar också typ värdepapper.

Vad ska man tro om framtiden? Känns väldigt osäkert just nu. Har fått för mig att det kan vara bra att ha en investering som är fysisk i dessa tider.

Har nog definitivt fått mig en slänga av "guldfeber" haha...

Frågan är om det är förnuftigt att investera i ädelmetall, jag vet inte vad jag ska tro!

Silverräven

Hej och välkommen hit!

Guldfeber har nog de flesta här, så du är i gott sällskap...

Om ädelmetaller är en bra investering eller ej kan bara du själv avgöra, men jag kan ge dig några argument som talar för ädelmetaller:

*Ädelmetaller kan inte gå i konkurs
*Med ädelmetaller betalar du inga avgifter till snikna banker
*Ditt innehav står utanför andras kontroll, både bankens och statens
*Ädelmetaller har använts som valuta i tusentals år, och dess värde baseras delvis på tillgång och efterfrågan. Papperspengar kan skapas i oändliga mängder.
*Ädelmetaller förstörs inte på naturlig väg

Där har du några saker att jämföra med mot exempelvis värdepapper :)

SoulCrew

Ett ofta förbisett skäl som egentligen är rätt viktigt. Det är ett av mycket få tillgångsslag som inte är ett tillgodohavande på en motpart. Dina pengar på banken och sedlar i plånboken och aktier/obligationer på investeringskontot är alla en fordran på någon annan. Det finns alltid en motpartsrisk.

hedstrom

Jag gillar frihetsaspekten i att investera i ädelmetall. Att man gör som man vill så att säga utan att behöva betala courtage, avgifter och liknande! Det verkar ju som det går att sälja relativt enkelt också den dagen man skulle vilja göra det på t ex tradera. Verkar finnas en ganska stor marknad där vad jag har sett.

sisu

Citat från: hedstrom skrivet torsdag 02, Februari 2012, 16:00:25
Jag gillar frihetsaspekten i att investera i ädelmetall. Att man gör som man vill så att säga utan att behöva betala courtage, avgifter och liknande! Det verkar ju som det går att sälja relativt enkelt också den dagen man skulle vilja göra det på t ex tradera. Verkar finnas en ganska stor marknad där vad jag har sett.

Det här får gärna andra kommentera om de vet bättre, men jag har hört det ryktas att tradera går till skattmasen om man skulle tjäna in mer än 40K per år via sin traderaanvändare. Då blir det till att skatta!

Åbama

Välkommen Hedstrom!

Citat från: sisu skrivet torsdag 02, Februari 2012, 21:32:16
Citat från: hedstrom skrivet torsdag 02, Februari 2012, 16:00:25
Det här får gärna andra kommentera om de vet bättre, men jag har hört det ryktas att tradera går till skattmasen om man skulle tjäna in mer än 40K per år via sin traderaanvändare. Då blir det till att skatta!

Tror faktiskt inte det är så farligt.

Skatteverket håller koll på dina Blocket-affärer [2011-04-18 14:36]

Skatteverket brukar göra populistiska utspel med att man "håller koll" osv. Tipsa journalister att man satt dit någon stackars privatperson som sålt någon myntsamling osv. Verkligheten är att du faktiskt får tjäna en vinst upp till 50000 kr/år (som någon annan skrev på forumet). Sanningen är också att Skatteverkets handläggare är allt annat än effektiva. Skulle därför tippa att gränsen på 40000 kr i verkligheten är avsevärt högre.

Jag träffade en storsäljare från Tradera en gång i samband med att jag avhämtade en grej jag vunnit på auktion. Hon var sjukpensionär efter en olycka för ett antal år sedan. Tradera var hennes stora hobby och var det som höll hennes humör uppe. Hon hade tusentals auktioner och jag frågade om hon aldrig hört av Skatteverket. Svaret var nej, de har aldrig hört av sig.

Gissar att den vanligaste orsaken till att någon åker dit, är densamma som när man byggt en veranda lite för stor och åker dit för svartbygge. Det är någon avundsam som tipsar myndigheterna.

Morgan

Citat från: sisu skrivet torsdag 02, Februari 2012, 21:32:16

Jag tror nog också att man kan sälja rätt mycket utan att man drar ögonen åt sig hos skattmasen men visst har du 2000 auktioner om året eller säljer för 300 000:- så lyfter säkert någon på ögonbrynen.

Vi får helt enkelt se till att hålla försäljningen här inne på forumet istället för här inne tror jag ingen skvallrar till skattmasen  8)

hedstrom

Haha ja det effektiva Skatteverket var det ja... man har nog sett ett och annat av den effektiviteten på nära håll. Har jobbat på ett skattekontor lokalt ett par gånger under kortare perioder på timanställning via ett bemanningsföretag. Maken till intriger, dubbelmoral, klaga på dålig hit och dålig dit, fika i 45 minuter, prata bakom ryggen på kollegorna, det får man leta efter! Och när man får höra vid fikabordet "Vi jobbar minsann och betalar skatt!" Ja då känns det verkligen fånigt. Visst betalar de skatt på arbete men ni förstår nog vad jag menar. Eftersom jag bara var där under kortare perioder och i en helt annan ålderskategori än de andra kunde jag stå utanför och observera det hela. Enligt min mening lever de i en skyddad värld och har ett arbete som är hur tryggt och bra som helst. Men det var mest gnäll man hörde tyckte jag, fast det vågade man inte säga.

Åbama

Citat från: hedstrom skrivet fredag 03, Februari 2012, 00:12:09
Haha ja det effektiva Skatteverket var det ja... man har nog sett ett och annat av den effektiviteten på nära håll. Har jobbat på ett skattekontor lokalt ett par gånger under kortare perioder på timanställning via ett bemanningsföretag. Maken till intriger, dubbelmoral, klaga på dålig hit och dålig dit, fika i 45 minuter, prata bakom ryggen på kollegorna, det får man leta efter! Och när man får höra vid fikabordet "Vi jobbar minsann och betalar skatt!" Ja då känns det verkligen fånigt. Visst betalar de skatt på arbete men ni förstår nog vad jag menar. Eftersom jag bara var där under kortare perioder och i en helt annan ålderskategori än de andra kunde jag stå utanför och observera det hela. Enligt min mening lever de i en skyddad värld och har ett arbete som är hur tryggt och bra som helst. Men det var mest gnäll man hörde tyckte jag, fast det vågade man inte säga.

Det ämnet får du gärna skvallra mer om!
Har själv haft med myndigheten att göra ett antal gånger. Att man är avlönad av skattemedel och menar att man "minsann betalar skatt" och därför rättfärdigar sin existens. Ungefär lika logiskt som om en socialbidragstagare hävdade samma sak.

Inkompetensen som finns där är också verkligen skrämmande. Hur handlingar som man lämnat in, inte en gång, utan flera gånger, mystiskt försvinner varje gång trots diarienummer. Numera får idioterna alltid kvittera mottagandet med namn och att handlingarna ankomststämplas. Att en kopia får signeras.

Hur handlingar försvinner och handläggarna sedan förebrående hotar en med straffavgifter, för att man inte skickat in samma handlingar. Flera gånger har mina deklarationer helt eller delvis försvunnit. En gång när detta hände, hänvisade de till information som de enbart kunnat få i handlingarna som de påstod saknades. En annan gång, påstod de att jag inte skickat in deklarationen. Var bara det att vi var ett stort sällskap som varit och ätit lunch den dagen och där vi var flera som lämnade in deklarationen i Skatteverkets egna lokaler under lunchen. Hade med andra ord vittnen, och efter ett hot om vittnesuppgifter och JO-anmälan dök plötsligt handlingarna upp igen, då dessa "av misstag" blivit kvar i något arkiv.

Har också hjälpt småföretagare som jagats av samma skatteverk. Inte för att de fuskat, utan för att de försökt leva efter och tolka en allmänt luddig skattelagstiftning. Det är bokstavligt talat också sinnessjukt att en företagare aldrig tillåts göra misstag utan att det kostar tiotusentals kronor i skattetillägg, men skatteverkets egen personal kan göra det obegränsat antal gånger utan att något händer. Hur man kan bli skyldig att betala böter utan att man också blivit dömd för något brott?

Har också fått straffavgift för utebliven betalning av trängselskatt, trots att denna betalats i god tid. När man då påtalar det hela, begär omprövning av beslutet får man till svar att man ändå måste betala in straffavgiften, med hänvisning till att de har långa handläggningstider för omprövningar.

Förklarade då, att det behöver jag inte alls, så länge jag bestridit beslutet/avgiften (som dessutom var felaktig) och att avgiften i juridisk mening är att jämställa med ett straff. Att jag därför har rätt till en rättslig prövning innan avgift utdöms. Skatteverket stod på sig, och först efter hot om JO-anmälan, anmälan till Europadomstolen och att jag läste lagen för dem, backade avdelningens chef.

Sverige är på många sätt rättsligt en ren bananrepublik. Det är också sjukt att denna myndighet fått växa med kaffedrickande batikhäxor och byråkrater. Parasiter vilka vars enda mål är att uppbära lön till pensionen och om möjligt fram till dess (emellanåt) jävlas med en och annan skattebetalande företagare.

Jag är personligen övertygad om att Tomas Fischer har rätt, sätter man sig upp mot verket så hämnas de.
"Skatteverket hämnas" Finansmannen Tomas Fischer anklagar Skatteverket för att driva en häxjakt.

Mina problem med dem, är av exakt av samma art. Den enklaste typ av ärende, kräver numera flera försök. Att blanketter som skickats in, får fel kryssrutor ikryssade efter att handlingarna ankommit till Skatteverket.

Precis lika övertygad är jag att Skatteverket tillsammans med Ekobrottsmyndigheten använder media för att skrämmas och driva propaganda. Att media som mer än gärna hakar på, när det kan säljas lösnummer. Här är ett exempel.

Mitt straff, är att jag sköter mina affärer i Sverige oklanderligt, så att de tål en granskning. Medvetet å andra sidan inte längre har några större inkomster kvar, som kan betala kaffet i Skatteverkets fikarum eller lön till deras byråkrater. Med små omkostnader kan man leva billigt och det är en enormt skön känsla att inte betala lönen för dessa parasiter. Att inte längre känna sig rånad.

Byråkratin, förkärleken för skatter och daltandet med kriminalitet kommer bli det här landets död. Jag kommer i vart fall då inte ha betalat för skiten.  :)

sisu

Vad glad jag blir att man öppet kan tjäna 50.000:- utan att svenska staten kommer och tar ens pengar. :)

Tackar varmast för informationen!

mega_n

Citat från: sisu skrivet fredag 03, Februari 2012, 05:56:38
Vad glad jag blir att man öppet kan tjäna 50.000:- utan att svenska staten kommer och tar ens pengar. :)

Tackar varmast för informationen!

Innan du blir för glad...
Observera att detta endast gäller personlig lösegendom (tex smycken och myntsamling). Dock inte investerings silver/guld. Diskuterades häromdagen här på forumet.

Reavinster i silver/guld ska betalas från första kronan. 30%.

/H

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane