USA - hur har dom det

Startat av kristensson, lördag 28, Januari 2012, 18:08:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Kungsleden

Och detta får mig att må lite dåligt.
Jag gillar USA (som land, inte alltid dess rådabde politik) Alla amerikanare jag mött har haft ett driv som är svårt att hitta i Europa, en framtidstro, entreprenörskap, uppfinningsrikedom, flexibilitet, viljan att ändra sin situation för att uppnå något bättre.
Jag menar inte att presenterade siffror ljuger. Jag mår bara dåligt av att se dem.

hasse_A

august

Utmärkt artikel, Ron Paul skriver bra och även om jag misstänker att hans syn är välkänd för de flesta här är det alltid intressant med drivna pennor:

"Fed policy is a hodgepodge of monetary mismanagement and economic interference in the marketplace. Sadly, little effort is being made to seriously consider real monetary reform, which is what we need. That will only come after a major currency crisis."

Ron Pauls slutsats är givetvis att guld är svaret.

Men samtidigt så måste man alltid betänka alternativen och i detta fall gäller då den gamla maximen "Don't fight the Fed", dvs det är väldigt farligt att underskatta Feds förmåga att driva marknader, valutakurser och hela rasket i den riktning de tror är rätt under en mycket längre tid än man själv klarar av att hålla sig solvent om man tar position mot dem.

Jag tror precis som Ron Paul på guld. Jag köper guld (och silver). Men jag gör allt jag kan för att hela tiden påminna mig att Fed och resten av fienderna kan tvinga marknader i för mig fel riktning under lång tid än (se bara veckans händelser i guldpriset).

Detta gör att jag alltid köper med försiktighet, eftersom jag måste kunna vara nöjd med mitt köp även om priset står ännu lägre om sex månader. Sättet att alltid kunna vara nöjd med sitt köp är att aldrig offra någonting annat för att köpa PM, utan bara köpa PM med de fiat som inte behövs till annat.

Works for me. Still buying.

hasse_A

Cash Is King

Asrael

Det är en mycket läsvärd artikel:

http://hiddensecretsofmoney.com/blog/america-is-choking-operation-chokepoint-mike-maloney

Detta sker också i Sverige. Innan valet skrev vår tidigare regering på FATCA-avtalet vilket implementeras senare i år. Några av oss har redan känt av det genom att överföringar blivit stoppade och mystiska brev från banken har dykt upp. Följande har jag noterat:

# Tavex problem med bokföring vilket hamnar i ett annat ljus efter artikeln. De har inte längre konton i Sverige vad jag förstår.

# Libertysilver.ee har inte längre Svenskt konto. Varför?

# Ett par gånger har mina utlandsöverföringar tagit mycket längre tid än vanligt.

# Ett fåtal gånger har pengarna skickats tillbaka till min bank. Vid samtliga tillfällen har det varit köp av bullion utomlands och av olika företag.

# Jag har fått en förfrågan om vad jag fått pengarna ifrån och vad jag ska ha dem till. Mitt svar var en fråga: Vill ni jag ska avsluta mina konton?

# En av bankerna, Nordea, vill att man fyller i uppgifter om medborgarskap och pengarnas ursprung. (Jag tänker inte skriva att pengarna kommer från terroristverksamhet, prostitution, knark- och vapenhandel. Vad tror dom?)

Efter ett par samtal med inblandade banker blev jag mycket irriterad och krävde att få en fullständig förklaring över hur en utlandsöverföring fungerar tekniskt. Alla uppgifter stämde med sändande och mottagande länders lagar och krav samt bankernas dito. Pengarna fastnade i "det svarta hålet", en central i mitten av överföringen, där man uppenbarligen ville kontrollera varifrån de kom och vart de skulle. Det verkar också som om ett stickprov är teoretiskt möjligt och jag anar att om man har blivit utsatt för ett sådant är risken större att pengarna fastnar igen. Jag använder flera banker som tur är, men frågan är om det hjälper för "the eye in the sky" har väl tillgång till samtliga uppgifter från mina banker trots vår banksekretess, eller? Det återstår att se.

toblov

Tack för trevlig morgonläsning Asrael (det gäller alla dina senaste inlägg).

Sarek

Citat från: Asrael skrivet fredag 13, Februari 2015, 00:02:54
# Jag har fått en förfrågan om vad jag fått pengarna ifrån och vad jag ska ha dem till. Mitt svar var en fråga: Vill ni jag ska avsluta mina konton?

Ha, ha och mycket bra svarat.  :D

Det var för övrigt många insiktsfulla och bra saker som du har postat i de senaste trådarna.

Asrael

Noterade något jag noterat ett par gånger, att wikipedia också manipuleras. Det är naivt att tro att det inte skulle ske, men att det sker systematiskt och notoriskt är otäckt. "Who is the communist now?"

Med hänvisning till informatioinen i Maloneys videos. Jag har inte kontrollerat den, men jag utgår från att den är mer korrekt än wikipediaartikeln.

http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Operation_Choke_Point&action=history

kristensson

Cash Is King

Första delen av "Best Evidence", John Titus 2015-02-25.

Who's blowtorching American jobs?

RT Boom bust, 2015-02-25.

[299] Schiff on US market risk and Magnus on EM corporate debt

Cash Is King

Banker som är för stora för tillåtas gå under blir allt större. Stresstest av banker i USA, CNBC 2015-03-05.

http://www.cnbc.com/id/102480547

Cash Is King

Alan Greenspan i CNBC på sin 89-årsdag, 2015-03-06.

greenspan1

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane