USA - hur har dom det

Startat av kristensson, lördag 28, Januari 2012, 18:08:32

Föregående ämne - Nästa ämne

kristensson

2818181

Citat från: Fantom skrivet Söndag 03, November 2013, 12:27:49
Gamla 100 $ ser bättre ut i mina ögonen :)
Är beredd att hålla med dig där. Dessutom så var "Independence hall" snyggare förut.
Sedan så kan jag inte riktigt förstå varför de tagit med stödstolparna för ungträden i förgrunden?! Det är lite som att ta med en byggställning eller liknande provisorisk konstruktion på bilden. Märkligt!

Men jag förstår samtidigt att de vill göra det lite svårare för Nordkorea mm. att gödsla marknaden med dollar. Det vill ju jänkarna sköta själva :D

erland82

Mja den var ganska snygg... förutom den extremt udda "inklippta" 100$ bilden till höger på baksidan. Ska den vara där? :o

maggan

CitatHär är Bix Weirs tolkning av den nya $100 sedeln

vill minnas att jag läst detta tidigare. kollade en youtubelänk i artikeln och hittade 2010 som årtal. Hur kan det ta 3-4 år från det sedeln presenteras tills den blir producerad? Det kanske är standard i sammanhanget, se på våra sedlar, de nya är också presenterade men inte i närheten av produktion.
kan det vara för att folk ska hinna byta sina gamla mot nya? fast det går ju inte att byta innan de nya fysiskt existerar.

Frederyck

Citat från: maggan skrivet Måndag 04, November 2013, 07:30:19

vill minnas att jag läst detta tidigare. kollade en youtubelänk i artikeln och hittade 2010 som årtal. Hur kan det ta 3-4 år från det sedeln presenteras tills den blir producerad? Det kanske är standard i sammanhanget, se på våra sedlar, de nya är också presenterade men inte i närheten av produktion.
kan det vara för att folk ska hinna byta sina gamla mot nya? fast det går ju inte att byta innan de nya fysiskt existerar.

Det finns massor med anledningar till att det tar tid att rulla ut nya mynt och sedlar. Automater som tar kontanter måste ändras, bankomater måste ändras, bankpersonal måste utbildas att känna igen dem osv osv. Det kanske känns som lång tid, men när omfattande ingrepp måste göras i existerande "infrastruktur" är det mycket att tänka på, mycket att planera och genomföra.

Jag minns när vi fick nya sedlar förra gången för typ 20-25 år sedan. En god vän till mig hade svårt att växla de nya hundralapparna mot francs mitt i Paris för att de inte trodde på hans "Monopolpengar", och det var ändå ett par månader efter införandet.

kristensson

Citat från: maggan skrivet Måndag 04, November 2013, 07:30:19

Där slår du huvet på spiken.
Dom skulle släppas 2010 men man har av okänd anledning skjutit på släppet.
Man kan alltid spekulera om anledningen?

Vill minnas att man dessutom haft en stöld av en del nya sedlar redan innan dom är släppta i cirkulation.

Biiri

Hittade en artikel angående powergrid drills som kommer äga rum nu i november.

Citat: "They will practice for a crisis unlike anything the real grid has ever seen"

http://www.nytimes.com/2013/08/17/us/as-worries-over-the-power-grid-rise-a-drill-will-simulate-a-knockout-blow.html?_r=0

Intressant läsning.

machinshin

Citat från: Biiri skrivet Måndag 04, November 2013, 17:12:07
Hittade en artikel angående powergrid drills som kommer äga rum nu i november.

Citat: "They will practice for a crisis unlike anything the real grid has ever seen"

http://www.nytimes.com/2013/08/17/us/as-worries-over-the-power-grid-rise-a-drill-will-simulate-a-knockout-blow.html?_r=0

Intressant läsning.

Det i kombination med att staten köper upp en massa "kravallutrustning/fordon" samt skickar ut nödpaket till bl.a skolor      och att amerikanarna köper mer vapen än någonsind och att regeringen försöker minska vapenantalet tycker jag bådar för att alla sidor förväntar sig kaos.

Biiri

Ja, det är lite skrämmande.

Citat: "Vi har ett läge i världsekonomin där tillväxten i Asien faller och Europa går fortsatt svagt. Ljuspunkten är USA men där är ändå efterfrågan svag.

Skulle Usa vara ljuspunkten i världsekonomin? Ja visst säkert!
Det är denna info de flesta svenskar matas med.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/sverker-martin-lof-stark-krona-ar-forodande-for-industrin_8691734.svd

kristensson

Bart Chilton lämnar CFTC

Bart har varit den som hårdast drivit frågan om innehavsbegränsningar samt även varit drivande i Manipulationsärenderna.
Känns lite vemodigt att bli av med en "blåslampa".
Undrar vad det verkliga motivet var för hans avgång. Svaret kan komma när han meddelar vad han ska göra istället.

http://www.cftc.gov/PressRoom/SpeechesTestimony/chiltonstatement110513#sthash.XWZrbLcY.dpuf

crsan

Fed-chefen: "Förlåt mig Amerika"
http://blog.svd.se/cervenkaspengar/2013/11/12/fed-chefen-forlat-mig-amerika/

EDIT: Originalartikeln i Wall Street Journal
Andrew Huszar: Confessions of a Quantitative Easer
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702303763804579183680751473884

phat-cu-ru

maggan

antar (och hoppas) att ironin var på topp. detta är väl ett tecken på att tom. de i fed fattar att vi kör mot stupet.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane