USA - hur har dom det

Startat av kristensson, lördag 28, Januari 2012, 18:08:32

Föregående ämne - Nästa ämne

machinshin

En intressant tanke är ifall man säger att ett lands stadsskuld egentligen är folkets då folket är "staten".

Isåfall så skulle det innebära att varje svensk medborgare har cirka 120 000 kr i skuld, medans varje invånare i USA har 370 000 kr i skuld.  Alltså ungefär 3 ggr mer.

Räknar man då på hur många i relation fattiga människor det bor i USA jämfört med i Sverige så ser man ytterligare hur illa det är.

Här är förresten en intressant världskarta ifrån 2010 som visar statsskuld i förhållande till BNP. Den har ju garanterat förändrats på dessa 3 år. Exempelvis så bör ju USA ha en betydligt mörkare färg än 2010.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0c/Public_debt_percent_gdp_world_map_%282010%29.svg/800px-Public_debt_percent_gdp_world_map_%282010%29.svg.png

maggan

CitatDet är när folk förlorar sina arbeten som det börjar bli tydligt, men då hoppas man att samhällets skyddsnät träder in (även om de är mycket sämre i USA än här). Men när sedan själva samhället, i detta fall i form av stora städer, börjar gå i konkurs så finns det liksom inte så mycket ytterligare skyddsnät att tillgå. Och då blir det snabbt väldigt jobbigt.

Städerna i sverige lär ha ett skyddsnät i form av staten. I USA verkar ju staten ha vissa egna problem så där är det mer tveksamt om de kommer kliva in. Bevisligen har de skitit i Detroit än så länge. Frågan är om de kan blunda om detta blir utbrett? Då får pappa Ben trampa på QE-gasen ändå hårdare.

mithril_hunter

Se där! Som förväntat ingen tapering denna gång heller. Förra gången FED meddelade att det inte blir någon tapering så rusade PM uppåt. Denna gång så störtdyker de.

Go figure..   ???

http://www.di.se/artiklar/2013/10/30/fed-fortsatter-med-stodkopen/

Sarek

Citat från: mithril_hunter skrivet onsdag 30, Oktober 2013, 19:29:49
Se där! Som förväntat ingen tapering denna gång heller. Förra gången FED meddelade att det inte blir någon tapering så rusade PM uppåt. Denna gång så störtdyker de.

Go figure..   ???
Till förstone så känns det som en märklig respons med fallande ädelmetallpriser efter meddelandet att det inte blir några neddragningar på obligationsköpen. Men man kan se det så som att det var en helt förväntad kungörelse, och att nyheten redan var inprisad. Och när det i stället inte blev någon utökning av obligationsköpen, som skulle få metallbörserna att stiga igen, så såldes de i stället av.

crsan

maggan

Hyfsat intressant, speciellt att Israel har givit ett ultimatum till Iran, det hade jag helt missat. Som Sinclair sa, de har sagt agera inom en månad, gör de inte det måste Israel agera eller tappa förtroende.
Att Saudi har tappat förtroende för US var också nytt (för mig), spännande om de byter ut petro-$ mot något annat.
Frågan är hur trovärdig han är? Han har ju bevisligen haft rätt i två spådomar, en på 70 talet och en efter finanskraschen. Det får i alla fall mig att undra hur många spådomar har killen gjort under 4 decennier, som har varit helt fel?

kristensson

Citat från: maggan skrivet torsdag 31, Oktober 2013, 18:50:55
Hyfsat intressant, speciellt att Israel har givit ett ultimatum till Iran, det hade jag helt missat. Som Sinclair sa, de har sagt agera inom en månad, gör de inte det måste Israel agera eller tappa förtroende.
Att Saudi har tappat förtroende för US var också nytt (för mig), spännande om de byter ut petro-$ mot något annat.
Frågan är hur trovärdig han är? Han har ju bevisligen haft rätt i två spådomar, en på 70 talet och en efter finanskraschen. Det får i alla fall mig att undra hur många spådomar har killen gjort under 4 decennier, som har varit helt fel?

Jag har följt han i 10+ år och kan inte påminna mig om att han haft  riktigt fel någon gång.
Möjligtvis att tidtabellen inte alltid stämmer, men sådana här saker är svårbedömda
Vad han gjort de 30 åren innan vet jag ej men har aldrig sett kommentarer med gliringar eller så som skulle syfta på saker han sagt och som gått snett.

Han är väldigt välaktad och har just blivit invald (ledamot eller ordförande minns ej ska försöka finna artikeln igen) i den nya fysiska guldbörsen i Shanghaj, eller var det Hong Kong

EDIT: kopierat från Sinclairs Mindset.

Jim Sinclair, who has just accepted the position as Chairman of the Advisory Board for the establishment of the Singapore Gold Exchange, says, "The exchange will trade physical gold only and not future gold. . . . You have to make delivery."  Meaning, there will be no naked short selling or manipulation of this new market.  Sinclair says, "This will emancipate gold from the paper price."

maggan

tack för det kristensson. i intervjun pekades på två rätta spådomar. det är ju ganska dåligt på så lång tid. men jag följer honom inte, och kände inte till honom innan, så jag försökte se nyktert på intervjun. det är alltid nyttigt med kritiskt tänkande. Sedan lär 50000$ per oz inte vara mycket pengar, när det besannas är dollarn troligen värdelös.

kristensson

Citat från: maggan skrivet fredag 01, November 2013, 06:37:25
tack för det kristensson. i intervjun pekades på två rätta spådomar. det är ju ganska dåligt på så lång tid. men jag följer honom inte, och kände inte till honom innan, så jag försökte se nyktert på intervjun. det är alltid nyttigt med kritiskt tänkande. Sedan lär 50000$ per oz inte vara mycket pengar, när det besannas är dollarn troligen värdelös.

Får man en Weimar liknande hyperinflation så är inte ens 50.000$ speciellt mycket.
Ska nog fundera på att köpa lite PM för att hålla något värdebevarande. ;)

arfo

två rätta spådomar. det är ju ganska dåligt på så lång tid.

Hur många gånger tycker du att man ska ha kommit med extraordinära "spådomar" som slagit in för att det skall vara godkänt?

august

tack för det kristensson. i intervjun pekades på två rätta spådomar. det är ju ganska dåligt på så lång tid.
Det beror väl ändå på vilka "calls" det gäller. Vissa är viktigare än andra och om någon är den enda rösten i öknen för att någonting viktigt kommer att hända medan alla andra blundar så är det mer värt än att vara en i kören när det gäller mer uppenbara saker.
men jag följer honom inte, och kände inte till honom innan, så jag försökte se nyktert på intervjun. det är alltid nyttigt med kritiskt tänkande. Sedan lär 50000$ per oz inte vara mycket pengar, när det besannas är dollarn troligen värdelös.
Nu kvalificerar inte Sinclair vilken sorts dollar han menar när han säger 50K USD/oz guld, men jag noterar med visst intresse att över tiden så har han mer och mer kommit att anamma samma tänk som FOFOA. Han hänvisar aldrig till FOFOA, men det är ganska tydligt om man följer båda. Och FOFOA har i flera års tid haft åsikten att 50K USD/oz är ett naturligt pris givet nuvarande penningmängd, etc. Dock så menar FOFOA uttryckligen "50K USD in *todays* dollars".

Min egen åsikt är att alla försök att komma fram till en siffra, må det vara i framtida devaluerade USD eller i dagens USD, är dömda att bli fel och därigenom dra på sig kritik från olika håll. Så jag nöjer mig med att anse att guld är undervärderat i dagens valuta och att någon gång framöver så kommer det att värderas väsentligt högre. Det räcker för mig.

august

mithril_hunter

Intressant intervju.

Apropå att Israel bara skäller och inte hugger.

http://www.di.se/artiklar/2013/11/1/israel-har-bombat-i-syrien/

Det som är lite svårt att tyda är hur Jim egentligen menar. Han verkar tro att hyperinflation kommer att ske. Definitionen av hyperinflation är 50+%/mån. Om det sker så är 50.000 dollar/oz väldigt lågt. Det skulle i praktiken betyda att guldet skulle i reala termer bli mindre värt än det är idag. Och det tror jag inte är det han menar.

Han pratar om olika faser och först säger han att guldet kommer gå upp till ca: 3.500 dollar/oz 2016. Själva resetten kommer att ske ca: 2020 och det är detta år som jag uppfattar att guldet kommer nå 50.000 dollar/oz.

Hela hans resonemang kring det fysiska guldets roll och värderingen utav fysikt guld när det bryter sig loss från pappersguldet är i stort sett identiskt som Freegold. Han använder inte ordet guldet som "Focal Point" men det han säger är just detta. Freegold är ett scenario som jag själv mer och mer tror på ju mer utav FOFOA jag läser  :)

Han säger att pappersguldet kommer defaulta och det fysiska guldet kommer i och med det att nå sitt sanna värde. Idag finns det c: 90 pappersoz gentemot varje fysiskt oz guld. Bara detta kommer driva guldpriset till höjden. Men även såklart fortsatt instabillitet på finansmarknaden och förtroendekris bland Fiatvalutor kommer driva priset uppåt.

Jag drar slutsatsen att hans prediktioner utav guldpriset är i dagens värde utav dollarn. Dvs 50.000 dollar/oz är med dagens dollarmått mätt  ;D

Han återupprepar igen i denna intervju att den som tror att han kommer kunna betala av sitt 50.000 dollars lån med 1 oz guld tror fel. Detta är något jag inte riktigt förstår.

Vi har en skuldkris med skuldbaserade pengar (Fiatvalutor). När så SHTF så förutspår han att Fiatvalutorna kommer tappa i värde. Bail-ins, Hyperinflation etc.. Men samtidigt säger han att skulderna kommer bestå? I ena stunden säger han det ena och i andra stunden det andra.

exempelvis säger han att det är kreditorerna som är förlorarna. Dvs när man sätter in pengar på banken så är detta inte längre dina pengar utan bankens och de har nu en skuld till dig. denna skuld kan du glömma att få tillbaka, eller rättare sagt ca: 83% som på Cypern som var blueprint kan du kanske få tillbaka. Men å andra sidan säger han att det lån du har hos banken kommer du inte bli av med utan detta kommer räknas om till den "nya" valutan.

Min tanke är såhär. 1970 gick guldet från 35 dollar till 800 dollar på 10 år. Blev lån "resettade" vid detta tillfälle. Sa banken 1980 efter att du sålt ditt 1kg guld och kom med cash för att lösa bort ditt huslån nej? Skulle de då säga att eftersom du sålt 1kg guld för att få dessa pengar så kommer vi räkna om lånet du har med ett värde utav guldet på 35 dollar som det hade innan uppgången. Detta skulle naturligtvis vara ett enormt straff för den som bettat rätt dvs för den som förutsåg denna krasch och hedgat sig med guld. Han säger vid ett annat tillfälle att guldkonfiskation absolut inte kommer att ske och en av anledningarna är att detta vore ju att straffa dem som bettat rätt. Så här säger emot sig själv.

Han har rätt i att lån kommer räknas om i den nya valutan efter den stora resetten. Men guld kommer då att ha ett mycket högre realt värde. Omräkningen mot den nya valutan kommer att göras mot kundens möjlighet att återbetala lånet. Dvs.. Om ditt lån var på 5 årslöner nu i dagens valutasystem så kommer ditt lån att troligtvis vara 5 årslöner utav den nya valutan. Vad guldet står i denna ekvation är inte avgörande.

Men detta är vad som troligen sker vid/efter resetten. Men vad händer innan resetten då?

Året är 2017 och hyperinflationen har pågått i ca: 6 mån. Ditt lån är inte resettat och du bestämmer dig för att lösa in ditt guld för att betala bort det. ditt guld är i detta skede värt 20.000 dollar/oz. Menar Jim att du inte kommer att få lösa bort ditt lån? Varför i så fall? Och vad är skillnaden mot idag? De som köpte ett hus 2002 och tog lån på 3 mill men bestämde sig för att spara i guld istället för att spara i amortering på lånet kan ju idag lösa bort en 3-4 gånger så stor del utav sitt lån genom att sälja sitt guld än vad de hade kunde amorterat bort under samma tid.

maggan

CitatHur många gånger tycker du att man ska ha kommit med
extraordinära "spådomar" som slagit in för att det skall vara godkänt?
jag vet inte, men 40 år är en lång tid för 2 rätt, även om det var långskott. gissar jag lottoraden varje vecka i 40 år borde jag väl två gånger få åtminstone skapliga gissninger.

arfo

Citat från: maggan skrivet fredag 01, November 2013, 17:55:05
jag vet inte, men 40 år är en lång tid för 2 rätt, även om det var långskott. gissar jag lottoraden varje vecka i 40 år borde jag väl två gånger få åtminstone skapliga gissninger.
Nu vet jag inte vad du tycker är en skaplig gissning på en lottorad, men med tanke på dina krav på Sinclair bör det väl vara åtminstone 6 rätt.

Om du sätter 6 rätt på lotto två gånger på ~2000 försök blir jag grymt imponerad. Liksom jag är imponerad av Sinclairs två "skapliga gissningar"

Fantom

Nya 100 $

Gamla 100 $ ser bättre ut i mina ögonen :)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane