USA - hur har dom det

Startat av kristensson, lördag 28, Januari 2012, 18:08:32

Föregående ämne - Nästa ämne

machinshin

Citat från: kristensson skrivet torsdag 24, Oktober 2013, 12:40:37
Citat från: kristensson skrivet fredag 18, Oktober 2013, 16:05:53
USAs skuldtak är INTE höjt, det är borttaget tills februari.
Kan undra hur mycket mer skuld man hinner med att skaffa sig fram till dess

http://dailycaller.com/2013/10/17/theres-no-actual-debt-ceiling-right-now/

Nu verkar det inte borttagit tills februari utan för EVGT.
Kanske likt Nixons uttalande 1971 att man "tillfälligt" överger gulsstandarden

http://wealthcycles.com/features/media-gets-it-wrong-%E2%80%94-debt-ceiling-suspended-permanently-not-raised?utm_medium=email&utm_campaign=The+Weekly+Cycle&utm_content=The+Weekly+Cycle+CID_dceb042e5ca72635babb2b8f58d415e0&utm_source=GoldSilver%20Email%20Marketing&utm_term=read%20more

Då börjar det bli bråttom med andra ord.  Att dom ens pratade om tapering för någon månad sedan är ju skrattretande då dom nu kan låna/trycka obegränsat under en till synes obestämd/obegränsad framtid.

Om jag skall säga vad jag tror så kommer dollarn att kollapsa någon gång under 2014, kanske till och med tidigt. Nu när dom har "fria" händer så kommer det att gå med en rasande fart.

maggan

Te-party-gänget vill nog ha tillbaka taket i februari? Om inte annat för att kunna pressa presidenten fler gånger. Men visst ser det "bra" ut för PM just nu.

kristensson

Tapering är nog uteslutet nu.
Drar man på för mycket nu utan tak så kanske rentutav stödköpen kommer att öka istället för att minska.

Så håller med Maggan att detta är positivt för PM.

Om man ser priser på högkvalitets konst, diamanter, antikviteter börja dra iväg så är detta tecken på att de "välbesuttna" positionerar om sig från "pengar på banken" till saker som vid tidigare kriser visat sig vara bra placeringar. Detta inkluderar även guld fast det brukar inte vara deras första val.
De "välbesuttna" är ofta välinformerade tidigt.

kristensson

När bilisterna kör mindre och bilarna drar allt mindre då finner man nya sätt att få in skatt på bilisterna

http://www.latimes.com/nation/la-na-roads-black-boxes-20131027,0,6090226.story#axzz2iwye67N3

Guld500

maggan

CitatNär bilisterna kör mindre och bilarna drar allt mindre då finner man nya sätt att få in skatt på bilisterna

Inte för att skatten är speciellt hög på soppa i US, men detta bör ju vara framtiden för att förhindra massiva skattebortfall i europa om elbilen blir en hit. Att staten dessutom vet var min bil befinner sig hela tiden kanske kan användas för att förhindra svartjobb, t.ex.

Guld500

Citat från: maggan skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 17:31:46
...Att staten dessutom vet var min bil befinner sig hela tiden...

Ta bort chippet i bilen och släng alla mobiler i sjön så kan du resa obemärkt genom USA.  :D

kristensson

Citat från: maggan skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 17:31:46
CitatNär bilisterna kör mindre och bilarna drar allt mindre då finner man nya sätt att få in skatt på bilisterna

Inte för att skatten är speciellt hög på soppa i US, men detta bör ju vara framtiden för att förhindra massiva skattebortfall i europa om elbilen blir en hit. Att staten dessutom vet var min bil befinner sig hela tiden kanske kan användas för att förhindra svartjobb, t.ex.

Detta är ju också ett sätt för storebror att ha full koll på dig.
Lanseras det i USA så kommer det väl över atlanten också så småningom, huvva

maggan

CitatTa bort chippet i bilen och släng alla mobiler i sjön så kan du resa obemärkt
genom USA.
om skatten baseras på chippet, misstänker jag att farbror blå har en hel del åsikter om att chippet är urplockat. frågan är om det ens går, lådan bör vara plomberad?

kristensson

I ackordsuppgörelsen för Detroit får Pensionärer och andra oprioriterade fodringsägare:

16c/dollar.

http://www.zerohedge.com/news/2013-10-27/detroit-pensioners-face-miserable-16-cent-dollar-recovery

norddal

Kan USA snart vara nära stupet? Se video om hyperinflation.

http://youtu.be/wF3kS0yx-dI

kristensson

Dollarn tappar anhängare hela tiden då fler och fler länder handlar sinsemellan med sina egna valutor.
Alla dessa dollar som inte längre behövs kommer söka sig tillbaka till USA och dom kommer drunkna (inflation) i dollars.
Då får dom tillbaka den inflation som dom under så många år exporterat till resten av världen.

kristensson

Lite listning vilka städer som har minst cash, störst pensionsskulder mm.
Det ser inte så lustigt ut för flera av dom

http://www.zerohedge.com/print/480749

august

Citat från: kristensson skrivet tisdag 29, Oktober 2013, 20:51:34
Lite listning vilka städer som har minst cash, störst pensionsskulder mm.
Det ser inte så lustigt ut för flera av dom

http://www.zerohedge.com/print/480749
Urg. Det där hade jag inte sett. Givetvis är varje enskild stad viktig, eftersom det alltid kommer att vara en massa människor som råkar illa ut, men samtidigt är vissa städer viktigare än andra pga att de är större.

Att New Orleans har cash för 2.5 dagar och Chicago bara för 8.7 dagar var en fullständig nyhet för mig. Och att NYC ligger extremt nära negativt cash flow (+0.72%) i kombination med redan att ha USAs högsta debt-per-capita (5.3KUSD) innebär att saker bara behöver bli en aning sämre för att det skall gå illa.

På något sätt så är detta med kris ganska abstrakt så länge man bara talar om banker, räntor, inflation och finansmarknader. Det är när folk förlorar sina arbeten som det börjar bli tydligt, men då hoppas man att samhällets skyddsnät träder in (även om de är mycket sämre i USA än här). Men när sedan själva samhället, i detta fall i form av stora städer, börjar gå i konkurs så finns det liksom inte så mycket ytterligare skyddsnät att tillgå. Och då blir det snabbt väldigt jobbigt.

Jag vet inte vad andra tycker, men för mig är detta nog de otäckaste nyheterna på sistone, för det syns så väldigt tydligt att Detroit inte var ett udda fall utan bara var först på listan. Om två år lär fler städer vara i motsvarande situation, betydligt fler människor i kläm och än mindre federala möjligheter till att hjälpa till. Då ökar risken för våld väldigt snabbt.

august

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane