USA - hur har dom det

Startat av kristensson, lördag 28, Januari 2012, 18:08:32

Föregående ämne - Nästa ämne

maggan

skulle använt wiki i stället för google, googels andra förslag var Jesus christ superstar. vilket i och för sig kanske är troligt om man frågar kristna högern.

tack för hjälpen.

maggan

Ser man på denna lite snurriga grafen ser man att det varit värre. Samt att ökningstakten på skulden minskar. Vi måste se igenom inflationen och BNP ökningen när vi anklagar USA för att ha en ohållbar politik. Detta var en riktig ögonöppnare för mig i alla fall. Jag gläntar lite på foliehatten och ser om ni kan trycka tillbaks den.

Frederyck

Hm, men å andra sidan ser man tydligt att det inte har varit värre många gånger i historien. Och att det generellt enbart var mer skuld (och ökningstakt) relativt sett precis under och efter andra världskriget. Det är trots allt fullt förståeligt att ett såpass enormt företag som WWII kostade en hel del mer än vad ekonomin egentligen "klarade av".

Sedan skall man dock inte underskatta den enorma tekniska tillväxt som skedde under just den perioden, tack vare att man var tvungen att satsa på statligt finansierad utveckling. Till exempel gick man från att ha dubbeldäckade biplan i stor allmän tjänst i flygvapnen runt om i världen till att ha jetflygplan i stridstjänst. På sex år. Världen har (nästan) aldrig sett en liknande teknisk utvecklingshastighet nånsin tidigare eller senare. Och visst, nu kan man ju alltid säga att det "beror på nödvändigheten av kriget". Och det stämmer ju. Men varför ser vi inte samma nödvändighet att satsa på miljöteknik idag? Eller att ens försöka att enas om en budget...

mithril_hunter

Citat från: maggan skrivet fredag 11, Oktober 2013, 06:58:55
Ser man på denna lite snurriga grafen ser man att det varit värre. Samt att ökningstakten på skulden minskar. Vi måste se igenom inflationen och BNP ökningen när vi anklagar USA för att ha en ohållbar politik. Detta var en riktig ögonöppnare för mig i alla fall. Jag gläntar lite på foliehatten och ser om ni kan trycka tillbaks den.

Väldigt många företag har gått i konkurs vilket då gör att skulderna minskar.

Privata hushåll har gått i konkurs. De har haft en stor skuld till banken på sitt hus och har blivit av med skulden eftersom de förlorat huset till banken. FED har sedan köpt denna "skuld" utav bankerna. QE 3 består till ca: hälften utav köp av MBS, Mortgage Backed Securities. 40 miljarder dollar/månad.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/50/U.S._Federal_Reserve_-_Treasury_and_Mortgage-Backed_Securities_Held.png

Dvs före detta privata huslånsskulder där det underliggande värdet (fastigheter) sjunkit i värde som gör att dessa är en belastning för bankernas balansräkning. Man kan säga att FED köper upp dessa skulder av banken.

Vidare så är den egentliga inflationen högre än vad USAs regering påstår. Detta gör att GDPns ökning är egentligen lägre än vad de påstår att den är.

Sedan så är inte all ökning utav GDP possitivt.

Ett bra exempel på detta är den fetmaepedemi som pågår i USA

http://www.kostdoktorn.se/fetmaepidemin-i-usa-1989-2010

I Sverige så har vi inte i närheten av samma problem med fetma men ändå har beräkningar gjorts att sjukvården skulle spara ca: 20 miljarder per år ifall fetman försvann.

http://www2.ne.su.se/ed/pdf/39-1-upko.pdf

I USA är det sju resor värre!

CitatThere has been an increase in obesity-related medical problems, including type II diabetes, hypertension, cardiovascular disease, and disability.[13] In particular, diabetes has become the seventh leading cause of death in the United States,[50] with the U.S. Department of Health and Human Services estimating in 2008 that fifty-seven million adults aged twenty and older were pre-diabetic, 23.6 million diabetic, with 90–95% of the latter being type 2-diabetic

http://en.wikipedia.org/wiki/Obesity_in_the_United_States

Jag har ingen källa på exakt hur mycket det kostar USA per år men att det kostar samhället extremt mycket pengar och att det är negativt för ekonomin förstår nog alla trots att detta ökar deras GDP.

maggan

Citat

Nej om jag fattat det hela rätt är detta "public debt" dvs statens skuld. Om personer och företag går i konkurs påverkas knappast statens skuldbörda. Eller tänker du ett steg längre än mig?

mithril_hunter

Citat från: maggan skrivet fredag 11, Oktober 2013, 16:15:00
Citat

Nej om jag fattat det hela rätt är detta "public debt" dvs statens skuld. Om personer och företag går i konkurs påverkas knappast statens skuldbörda. Eller tänker du ett steg längre än mig?

My bad. Fick för mig att det var private debt.  ;D

Då påverkar som du säger ej privata konkurser. Dock så påverkar det andra som jag skrev.

kristensson

När food stamp systemet gick ned och man inte kunde se kundernas behållning, ja då tömde dom walmartbutiken i springhill.

http://www.ksla.com/story/23679489/walmart-shelves-in-springhill-mansfield-cleared-in-ebt-glitch

kristensson

Enligt Di.se så skulle en preliminär uppgörelse som sparkar burken fram till jan/feb vara på gång

http://www.di.se/artiklar/2013/10/14/usa-hojer-skuldtaket/

maggan

CitatNär food stamp systemet gick ned och man inte kunde se kundernas behållning, ja då tömde dom walmartbutiken i springhill.

http://www.ksla.com/story/23679489/walmart-shelves-in-springhill-mansfield-cleared-in-ebt-glitch

Hur fungerar food-stamp-korten egentligen? Som ett kreditkort där du bara får köpa mat i vissa affärer? I så fall verkar det inte så smart att shoppa loss när korten tappat kontakten med "banken/staten", då lär ju kortet visa på minus-saldo som gör att nästa månads food-stamp-bidrag nollas ut? Enda glädjen var då att du kunde leva loppan nu på bekostnad av nästa månads vatten och bröd. (När jag tänker efter är det ju precis det de flesta stater gör när de har budgetar i obalans, förutom att de aldrig behöver stå till svars för skulden, den barra rullas vidare.)

Guld500

Citat från: maggan skrivet tisdag 15, Oktober 2013, 12:46:33
CitatNär food stamp systemet gick ned och man inte kunde se kundernas behållning, ja då tömde dom walmartbutiken i springhill.

Hur fungerar food-stamp-korten egentligen? Som ett kreditkort där du bara får köpa mat i vissa affärer? I så fall verkar det inte så smart att shoppa loss när korten tappat kontakten med "banken/staten", då lär ju kortet visa på minus-saldo som gör att nästa månads food-stamp-bidrag nollas ut? Enda glädjen var då att du kunde leva loppan nu på bekostnad av nästa månads vatten och bröd. (När jag tänker efter är det ju precis det de flesta stater gör när de har budgetar i obalans, förutom att de aldrig behöver stå till svars för skulden, den barra rullas vidare.)

Jag vet inte heller hur food-spamp-systemet funkar, men så korkade kan dem väl inte vara?  :)
Det var säkert något fel med systemet som gjorde att maten blev gratis, antar jag.

kristensson

Food stamp är ett kort som laddas 3ggr/mån (tror jag) med ett visst belopp.
I walmart drar man kortet i terminalen så syns det hur mycket som finns att handla för.
Tydligen så låg systemet nere och man lät folk handla ändå.
Hur detta registrerades med systemet nere vet jag ej.
Tror man inte har mage att kräva tillbaka någonting utan den som lät folk handla utan att ha koll på kontot får nog ta smällen.

Guld500

En mycket sevärd, och skrämmande, Dox-dokumentär på SVT-play om tillståndet för många i dagens USA.

http://www.svtplay.se/video/1531416/american-winter

kristensson

Ja julhandeln verkar räddad.
Men i jan/feb blir det nog samma visa igen.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane