USA - hur har dom det

Startat av kristensson, lördag 28, Januari 2012, 18:08:32

Föregående ämne - Nästa ämne

kristensson

Läser man artikeln så kan man förstå genom att göra något radikalt så skakar man om Demokraterna att gå med på besparingar och inga nya skattehöjningar.

Hur denna strategi kommer att lyckas får vi väl se i slutet av februari

Frederyck

Citat från: kristensson skrivet Måndag 14, Januari 2013, 21:38:37
Läser man artikeln så kan man förstå genom att göra något radikalt så skakar man om Demokraterna att gå med på besparingar och inga nya skattehöjningar.

Hur denna strategi kommer att lyckas får vi väl se i slutet av februari

Jo det förstod jag. Men vad händer i USA om de defaultar, eller "stänger av staten"? Det är det jag inte riktigt förstår.

Frederyck

Dvs vad är det de i realiteten hotar med?

Silverräven

Citat från: Frederyck skrivet Måndag 14, Januari 2013, 22:05:37
Dvs vad är det de i realiteten hotar med?

En default innebär att man medvetet stoppar betalningar på sina lån, något USA har gott om med tanke på deras enorma statsskuld. Struntar man att i att betala på sina lån kan man i teorin helt enkelt stryka skulderna för att börja om från noll, men det är inte riktigt så enkelt i verkligheten. Omvärlden skulle inte direkt se så positivt på detta, och troligen skulle det bli katastrofalt för världsekonomin. Någon mer insatt kan säkert förklara detta bättre.

Alternativet (som man kört på hittills och sannolikt kommer fortsätta med) är att finansiera sina lån och räntor med nytryckta dollar från Federal Reserve. Detta skuldsätter hela amerikanska folket till de privata banker som äger FED, och inflaterar valutan. Vad USA har att välja mellan är alltså pest eller kolera.

SoulCrew

Ett troligt första steg vore väl att mängder av federalt anställda får gå hem, uppsagda helt enkelt. Vi har sett den utvecklingen i städer och tom delstater. Sen blir det brutala nedskärningar rakt över linjen med några få undantag som är lagligt undantagna. På så vis kan defaulten (kanske) skjutas upp en tid i varje fall. Blir det ingen kompromiss så hamnar vi läget Silverräven beskriver.

Det finns lite olika scenarier i första varianten. Man kan tänka sig en "haircut", dvs att värdet på obligationerna skrivs ner delvis, det gjordes i Grekland förra året, tanken med det då var att cds:er inte skulle lösa ut men här tror jag inte det blir aktuellt för det blir en totalt ekonomisk härdsmälta även utan utlösta cds:er och USA får nackdelarna av en default men missar den största fördelen, skuldfrihet. Får vi en ren default så blir alla utställda obligationer värdelösa i princip över natt. Massor av banker, fonder och tom länder blir sannolikt insolventa då en kritisk del av deras tillgångar är dollar i en eller annan form, lär väl ta någon dag innan det blir klart vilka som eventuellt kan tänkas klara sig så förvänta er bankruns. I princip all handel över gränser totalstannar då ingen får tag i dollar och de som eventuellt har en del vet inte vad de är värda. Här i europa kan vi ironiskt nog kanske klara oss lite bättre handelsmässigt än en del andra eftersom Euron relativt snabbt kan överta dollarns plats i handel inom EU då vi redan har stora Euroinnehav. Så långt är det inte så komplicerat, frågan är vad som händer i nästa steg. Ny amerikansk valuta? Vad blir den nya reservvalutan i världen? Hur stor konsensus kan nås där? Hur stor social oro blev det världen över och vilka politiska förändringar drev de fram? Möjligheterna är rätt svåröverskådeliga i det skedet. 

Så det mest troliga är som Silveräven är inne på att man fortsätter monetarisera sin skuld till skiten havererar i varje fall...

kristensson

Alla tricks är tillåtna, nu är man inne på en tre månads tillfällig höjning av lånetaket.
Det ursprungliga kravet är att man höjer taket lika mycket som demokraterna sänker utgifterna.
Sista ordet inte sagt än. ska bli "kul" kolla spelet

Jan. 18, 2013, 4:13 p.m. EST

Republicans seek three-month debt increase

kristensson

En inte helt obekant amerikan, Ron Paul hur placerar han sina tillgångar?

Jo se här.
Dock inget fysiskt kan undra hur han tänker med så mycket pappers PM (aktier i miningbolag)
Antag 1% av befolkningen har fysiskt och miningaktier, fiat rasar och PM blir valuta.
Vilket land skulle då tillåta 1% äga alla "pengar"?

Ja går för fysiskt

Baltikinkasso

kristensson

En av de stora Nejsägarna till kontraktsbegränsningar på Comex, Jill Sommers hoppar av från CFTC (kontrollmyndigheten).

http://www.cftc.gov/PressRoom/PressReleases/pr6502-13

kristensson

Destecado

Citat från: kristensson skrivet lördag 26, Januari 2013, 19:08:40
Amerikanarna plockar ut pengar från banken likt 9/11

http://rt.com/business/news/us-major-deposit-withdrawal-740/

Början på slutet för bankerna kanske? Vad händer om folket slutar att ha pengar på banken och stoppar stålarna i madrassen istället? Jag gör samma sak men med silver. Jag köper alla mina pengar som finns kvar efter att allt är betalt hemma. Mitt förtroende för BANKSTERS är inte mycket mer än absolut noll och inget.

kristensson

Citat från: Destecado skrivet lördag 26, Januari 2013, 19:26:23

Början på slutet för bankerna kanske? Vad händer om folket slutar att ha pengar på banken och stoppar stålarna i madrassen istället? Jag gör samma sak men med silver. Jag köper alla mina pengar som finns kvar efter att allt är betalt hemma. Mitt förtroende för BANKSTERS är inte mycket mer än absolut noll och inget.

I Sverige tror jag bankerna har ca. 4% i kontanta pengar, hur det är i USA har jag ingen aning om men skulle gissa att de också ligger där någonstans också.

Blir intressant att följa för om det är början på en "bankrun" då kan det snabbt bli (o)trevligt
spännande att följa PMs reaktioner

lordsinner

Citat från: Destecado skrivet lördag 26, Januari 2013, 19:26:23

Då är vi två  8)

kristensson

JPMs Chief Risk Officer, John Hogan som svarar för Londonkontoret där London Whale "härjade", tar Time Out tillfälligtvis - ingen rök utan eld kanske.

http://www.bloomberg.com/news/print/2013-01-25/jpmorgan-chief-risk-officer-hogan-plans-to-take-temporary-leave.html

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane