Ny medlem: ekonomnissen_

Startat av ekonomnissen_, torsdag 01, December 2016, 17:13:25

Föregående ämne - Nästa ämne

ekonomnissen_

Kära metallnördar,

Jag är en ekonomiintresserad, tämligen ung, värdeinvesterare vars primära fokus, fram tills nyligen, varit börsen.

Jag älskar att spara men kanske ännu mer att investera. I dagens samhälle ser vi fler och fler torskar.. Framför allt speltorskar men även en och annan herointorsk. Själv ser jag mig själv som en spartorsk.

Den kanske största anledningen till att jag gillar att spara är på grund av att jag då har möjlighet att investera mer av min disponibla inkomst.

Efter avslutade universitetsstudier, på kandidatnivå, valde jag att ta ett par friår innan jag återigen hoppar på ekonomistudierna igen.

De senaste 15 månaderna har spenderats utomlands. Först på Irland och nu malta där jag jobbar inom spelindustrin.

Att arbeta inom denna industri är spännande på så sätt att man får en bra bild över hur pass labilt det svenska ekonomiska samhället är.

Folk väljer i mångt och mycket hellre att lägga sina sista hundralappar på någon spelautomat på nätet istället för att betala av delar av den där SMS-låneskulden som tickar ränta för varje timme som går.

När (inte om) ränta börjar ta fart uppåt igen tror jag att vi kommer släppa lös både satan och hitler på samma gång. Börsen lär ta ordentligt med stryk och ädelmetallerna kommer återigen att skena iväg utav bara f*n.

Detta ledde till att jag, för ett par månader sedan, började grotta ner mig ordentligt i ädelmetallinvesteringar och ja... Here I am..

Jag kommer troligtvis inte vara allt för aktiv i forumet såsom skribent. Mitt primära fokus med detta medlemsskap är:
- Fortsätta fördjupa mina kunskaper inom långsiktigt ägande av ädelmetaller
- Påbörja ett sparande av främst Silver i fysisk form.

Detta resulterar i att jag troligtvis:
- Kommer att läsa främst
- Starta en tråd/posta inlägg kring hjälp/startup på silversparandet
- Leta bland säljtrådar alternativt starta en köptråd av silver.

---------------
Övriga generella tankar:
- Jag kommer att köpa silver, främst mynt som ska ha två syften:
       - Värdeinvestering
       -  Möjlighet att använda som betalmedel vid eventuell total systemkrasch
- Även jag, efter mina små research, har en känsla av att silver är undervärderat. 

- Hur hade du börjat ditt silvermyntsinvesterande?
- Vilket/vilka silvermynt bör jag satsa på till en början?
   - Har du några tids/råd att dela med dig av?

Glada Hälsningar
R

ekonomnissen_

Bosse68

LeGo

Rackham

Micke

Birka

Jag råder dig till att diversifiera ditt sparande med både silver och guld. Guld är en bra hedge och silver har en god chans att snabbt öka mycket i värde.
Varmt välkommen i gänget!

Krudolf

toblov

jerseph

Mitt råd är: diversifiera dig, köp tackor, bullionmynt, seminumismatiska mynt, skrotsilver, skrotmynt, numismatiska mynt osv. Köp lite guld också, det är fint att titta på och sänker risken totalt sett i din ädelmetallportfölj.

Välkommen till forumet!

Silverräven

Välkommen till forumet och instämmer med föregående talare :)

Odalmannen

Välkommen! Silver Eagles är ett säkert kort som jag började med, de håller hög kvalité och är populära.

Condor2ooo

Blåkrona

Välkommen!
En generell tanke:
Jag resonerade i början precis som du, det är silver som gäller av många anledningar.
Men allteftersom tiden gått och man blivit mer påläst så inser jag att även guld har sina förtjänster så jag har även börjat köpa guld på sistone...de kompletterar varandra helt enkelt.
Ett annat tips är att du ska titta på Mike Maloneys serie "hidden secrets of money"...mycket sevärt!
Bara googla.
Men som sagt, välkommen!
Mvh

Repairman

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane