Silverpriser på Tradera

Startat av tysken, Måndag 23, Januari 2012, 22:18:26

Föregående ämne - Nästa ämne

tysken

har följt en del 1oz silvermynt på Tradera sista tiden och har blivit förvånad över att de flesta mynt går för runt 270kr (philharmoniker, maple etc.), undantaget är udda årgångar samt lite dyrare mynt som kookaburra. Detta är en betydligt lägre premie än innan jul. Kan det bero på att folk har ont om pengar i januari (färre spontanköpare) samt att de mer rutinerade silverköpare handlar i Tyskland nu när kvoterna nollställts. Vad tror ni om utvecklingen framöver kommer premierna vända upp igen?

Baltikinkasso

Arbitraget har varit känt ganska länge nu så det är inte så märkligt att fler och fler försöker göra sig en hacka på det. Nollställda kvoter slår dessutom dubbelt mot Tradera-priserna, dels är det färre som köper eftersom de kan handla från Tyskland, dels är det säkert en fler som köper från Tyskland och direkt säljer på Tradera.
Spreaden kanske ökar något, men å andra sidan tar fler och fler tyskar fram lösningar som kringgår kvoterna, så de mer engagerade säljarna på Tradera lär kunna hålla utbudet uppe.
Nu har jag inte koll på Tradera längre, men jag tror det är svårare att gör 50 kr eller mer i ren vinst per sålt 1 oz-mynt numera?

Morgan

Vad jag provat mig fram till så beror det mycket på VAD man säljer och NÄR man säljer.
Det är lättare att göra en bra vinst på Koala, Fiji, Kookaburras än det är på Eagle, Maple osv....
Sålde 1st 10oz Drake och 1rör Maple på Tradera för ett par veckor sedan och på draken blev det ca 320:- över när allt var betalt och på Maple röret ca 155:-
Nej det var inte den bästa tiden på året att prova detta med tanke på nollställda kvoter från Tyskland så om ett par månader så borde det gå att göra bättre vinst.
Men visst går det att göra några kronor i vinst på Tradera (tills skattmasen kommer underfund med att man tjänar svarta pengar på detta sätt)

Jag bjöd på en 1kg Kookaburra på Tradera igår och den slutade tom på ca 200:- LÄGRE pris än om jag köpt den från Holewa i Tyskland (inkl frakt från bägge säljare) så det är inte längre självklart att det är en bra affär att kränga silver på Tradera..

Silverräven

Jag har vid några tillfällen sålt av tråkiga silvertackor. Måste dock säga att jag varit väldigt nöjd med försäljningarna, fått en bra premie över spotpris på dem. För mig har det varit ett sätt att maximera avkastningen på gamla investeringar, vilket jag sedan bl a köpt billigare silver för från Tyskland :)

kristensson

En iaktagelse jag tycker mig märkt genom åren är att när silver är "billigt" så verkar det inte locka många, men när priset går upp och det blir "dyrare" så verkar fler vilja hoppa på tåget.
Sedan tror jag likt fler av er att fler upptäcker Tyskland och även Norge, vilket kanske detta forum bidragit till.

silver-kalle

Är kvoterna fyllda från de tyska butikerna nu?
Vill se länksamlingen men kommer inte åt den tråden än då jag postat för lite...

När butikerna inte får sälja mer till sverige - måste man då vänta till 2013?

//Ny

Morgan

En del har fyllt sina kvoter sen länge, men finns några kvar som fortfarande skickar till Sverige.
Finns rätt gott om handlare i Tyskland så det är bara o surfa runt o kolla på deras hemsidor om de skickar till Sverige.

Om kvoterna är fyllda är det antingen att vänta till 2013 eller att köra ner till dem och hämta upp din beställning själv.
Vet att vissa håller på med en lösning för att komma runt kvoterna, men inget är klart än.

the-end

Är det bara jag men tycker det verkar bli höga priser på tradera just nu på lite "udda" silver.

Typ kooka, koalor, china panda osv. Finns ju billigare sätt att köpa dessa. Kanske är det så att flera köper in i början av året från tyskland och andra länder och säljer av senare.

Många kan köpa maples och eagles enkelt men svårare med lite udda mynt. Då verkar det som man är beredd att betala lite mer när man vill köpa något annat som man måste beställa från utlandet. Intressant tycker jag.

Tänker att det kan vara idé om man beställer lite mynt någon gång att beställa så mycket som man kan och sälja vidare senare. Om man har FIAT-hemma som man kan avvara.

hundringen

Är ju hur höga priser som helst, är det alla från forumet som är online och köper eller är det svenssons som läser i tidningarna och vill tjäna pengar, är ju mycket dyrare än att importera själv

mowi_af

Jag tror forumfolket ar prismedvetna.. men Svenssons som inte vet/vill importera betalar extra pa Tradden jmf med att hitta billigast importor.

I like it.. :)

Silverräven

När silverpriset för ett fåtal år sedan låg på ungefär hälften av vad det gör nu, så fyndade jag en del på Tradera. Utbudet var då betydligt sämre än i dagsläget, men premien var lägre. Tror folk fått upp ögonen för silvret, samtidigt som många fortfarande inte upptäckt hur man kan handla billigare än på Tradera. Själv köper jag väldigt sällan silver där numera, har blivit för dyrt i allmänhet.

mowi_af

Det kan vara billigt att importera men att importera ar inte helt enkelt eller problemfritt.

Da man har hittat sitt Ag skall det betalas och info ar ibland enbart pa t ex Tyska, det kan rejalt krangla i tullen och aven om det inte kranglar ibland kan de halla paketet i veckor och tull/lev. kan vara totalt okontaktbara, frakten ar dyr om man inte bestaller en storre laddning etc..

Tradden ar ett sakert kort om man koper av en saljare med gott omdome. Man betalar och far godbiten inom ett par dagar.

the-end

Citat från: mowi_af skrivet tisdag 09, Oktober 2012, 12:10:57
Det kan vara billigt att importera men att importera ar inte helt enkelt eller problemfritt.

Da man har hittat sitt Ag skall det betalas och info ar ibland enbart pa t ex Tyska, det kan rejalt krangla i tullen och aven om det inte kranglar ibland kan de halla paketet i veckor och tull/lev. kan vara totalt okontaktbara, frakten ar dyr om man inte bestaller en storre laddning etc..

Tradden ar ett sakert kort om man koper av en saljare med gott omdome. Man betalar och far godbiten inom ett par dagar.

Så är det säkert. Man är ju lite nojig själv de få gångerna man har beställt lite från utlandet.

Får väl köpa av dig mowi_af. Du har väl kompis pris, kompis ;)

mowi_af

Citat från: the-end skrivet tisdag 09, Oktober 2012, 19:14:16
Citat från: mowi_af skrivet tisdag 09, Oktober 2012, 12:10:57

Så är det säkert. Man är ju lite nojig själv de få gångerna man har beställt lite från utlandet.

Får väl köpa av dig mowi_af. Du har väl kompis pris, kompis ;)

Jag bade koper, saljer och byter och tycker en affar ar meningsfull om bade saljare och kopare kanner de har gjort en schysst deal. Oavsett om det ar pa Tradden, privaten eller pa forumet.

Men det finns massa bra saljare har pa forumet och jag hoppas vi blir fler. Eller hur?

Silverräven

Jag har gjort ett antal affärer med medlemmar här på forumet, och tycker det är ett väldigt bra alternativ hittills. Liten marknad än så länge, men bör växa med tiden. Perfekt att kunna köpslå direkt med köpare/säljare, lägre konkurrens än på Tradera och mer personlig kontakt. Forumet utesluter självklart inga andra marknadsplatser, men har blivit ett utmärkt komplement.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane