Banken blir otillgänglig.

Startat av hasse_A, tisdag 25, Oktober 2016, 17:42:29

Föregående ämne - Nästa ämne

hasse_A

BankID har störningar. Funkar dåligt att logga in på banken.

Sarek

Och så tog bankerna bort, i alla fall min bank, möjligheten att logga in med Bank-id på fil. Varför??
Enkelt och säkert, när man sitter vid datorn som jag ofta gör, när jag loggar in på internetbanken.

Mark

Sarek du kan använda telefonen och ringa till banken/internetbanken. Inga problem :-)

(Din plats i kön är:   473. Alla våra handläggare är upptagna. Klick.)

Sarek

Det är här!!
du skall posta dina skämt :- )

Mark

Au

hasse_A

Nu går det inte att logga in på Skandiabanken.
Ringer man dom säger dom att dom har problem med tekniken vilket även innefattar möjligheten att svara på telefonsamtal. :o :o
Det går heller inte att chatta med dom. Dom har isolerat sig fullständigt.

Tole

I onsdags kväll låg både LFs internet och telefonbank nere. När jag försökte logga in på internetbanken föreslog de att jag skulle bli kund. När jag försökte ringa och logga in med BankID sa de att det inte gick och att jag skulle använda bankdosan istället. När jag gjorde detta sa de, gissa vad, att det inte gick och att jag skulle använda BankID........

Jag har skriftligen reklamerat LFs inloggningssystem ett flertal gånger då detta händer mig relativt ofta just hos LF. Säkerligen en gång i månaden som det inte går att logga in. Svaret jag får är alltid att de inte känner till något fel. Får se vad jag får för svar denna gång. Som tur är har jag flera banker, men börjar fundera på att fimpa LF då det är tröttsamt att alltid känna en osäkerhet om det går att logga in just idag eller inte.

hasse_A

It-störning hos Swedbank. Kunder har fått minus på sina konton.
Riktigt komiskt faktiskt.

https://www.gp.se/ekonomi/it-störning-ger-minus-på-konton-hos-swedbank-1.71553549

laban77

Utvecklare som tjänar för dåligt, eller hackeratack? Swedbank lär ju inte avslöja orsaken.

Sarek

Citat från: Tyr skrivet lördag 21, Augusti 2021, 14:43:23
Nordea har problem i hela norden.

Citat: "De tillsyns tömda sparkontona har att göra med en planerad systemuppdatering den här helgen".

Jaha... det är så deras "systemuppdateringar" går till.

Och så "strul" idag igen efter en uppdatering...

Citat: "Enligt Swedbank har problemet uppstått i samband med en uppdatering."

Kan man inte göra uppdateringar på andra dagar än dagen före de flesta räkningar skall dras?

Truthster

Citat från: hasse_A skrivet fredag 29, April 2022, 01:20:47
It-störning hos Swedbank. Kunder har fått minus på sina konton.

Det påverkar alla senaste insättningar på bankkontot, de saknas helt enkelt. Eftersom jag är på väg bort från Swedbank, och därför inte har haft insättningar på nästan en månad, är mitt konto fortfarande i plus.

DEScypher

Citat från: Chrille skrivet fredag 29, April 2022, 12:46:55
Jag tyckte det lät komiskt imorse på nyheterna på p1 radion, men det låter mer som en ransomware-attack istället för ett fel med en uppdatering liksom. Men dåliga tekniker som gör underhåll av systemen finns ju också... :-X

Osannolikt att det rör sig om Ransomware. Om någon breach har förekommit är banken skydlig att inom 3 dagar offentliggöra information och informera berörda kunder... så sannolikt är det inte det som har inträffat.

Mer sannolikt är det bankenssystem uppdateringar som har ställt till det. T.ex. så har de nyligen migrerat en del system till Cloudmiljö enligt deras "Cloud commander", om det är detta eller andra uppdateringar som har ställt till det är svårt att säga.

Förhoppningsvis kanske banken släpper lite information, men än "IT-problem", men vi får väl se! ;-)

DEScypher

Citat från: Sarek skrivet fredag 29, April 2022, 11:55:00
Citat från: Tyr skrivet lördag 21, Augusti 2021, 14:43:23
Nordea har problem i hela norden.

Citat: "De tillsyns tömda sparkontona har att göra med en planerad systemuppdatering den här helgen".

Jaha... det är så deras "systemuppdateringar" går till.

Och så "strul" idag igen efter en uppdatering...

Citat: "Enligt Swedbank har problemet uppstått i samband med en uppdatering."

Kan man inte göra uppdateringar på andra dagar än dagen före de flesta räkningar skall dras?

Helt rätt Sarek! ;-)

Normalt sett ska uppdateringar genomföras av och godkännas av DA/DOM (Driftansvarig/Dailly Operation Manager) inom ramen för etablerade och fastställda "servicefönster"

Varför så inte är fallet denna gång, kan vara intressant om vi får information om varför...? Har vi tur publicerar banken den informationen, mer sannolikt är dock att vi inte får just den informationen.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane