Skattesatser i Norden - Mest fördelaktigt att vara Utomlandssvensk?

Startat av alang, Måndag 16, Januari 2012, 21:30:29

Föregående ämne - Nästa ämne

alang

Enligt:
https://www.nordisketax.net/main.asp?url=files/isl/sve/i07.asp&c=isl&l=sve&m=02

Kan man utläsa att fördelaktiga skatteregler utgår då man räknas som begränsat skatteskyldig vilket man gör som utomlandsboende. Hur blir man enklast utomlandssvensk, och vilket land bör man skriva sig i, Schweiz? Att skattesatsen mellan olika kommuner varierar är också något som kan påverka ens privatekonomi stort. Att gå ur Svenska kyrkan är även ett bra sätt att minska sin skattesats ganska markant. Island verkar ha en mer fördelaktig kapitalinkomstskatt.

Rent allmänt även, hur gör ni för att få den mest fördelaktiga skattesatsen? Vilket Nordiskt land anser ni har bäst skattevillkor?

Baltikinkasso

Det beror på. Kommer inkomsterna i huvudsak av hederligt arbete så måste man  tänka på vara man får högsta nettolönen, inte var man betalar minst skatt. Lever man på kapital är nog inte Sverige så dumt med tanke på frånvaro av förmögenhetsskatt, vi daglönare bör nog hålla oss i Norge med tanke på de höga lönerna.

mowi_af

Som vanlig arbetare så tror jag på Norge føre Sverige, speciellt om du håller dig inom de sektorer som ær høgt avlønade i Norge.

moonlight81

löner och skatter är ju en sak men det gäller ju att leva ekonomiskt dvs lägga pengar på det som är viktigt och inte bara konsumera/spendera alla pengar, det gäller ju både låg-och höginkomsttagare 

alang

Citat från: moonlight81 skrivet tisdag 17, Januari 2012, 15:20:34
löner och skatter är ju en sak men det gäller ju att leva ekonomiskt dvs lägga pengar på det som är viktigt och inte bara konsumera/spendera alla pengar, det gäller ju både låg-och höginkomsttagare

Det är absolut sant, men det tror jag att de flesta av oss här är införstådda med och förhoppningsvis lever upp till.
men ett bra tillägg.

Dock vill man ju få så mycket över som möjligt av sina surt förvärvade inkomster.

moonlight81

ja för oss här i Sverige är det bara att hoppas på det 5e jobbskatteavdraget, hur det nu blev med det.....

Silverräven

Jag och en vän diskuterade ekonomi över några öl häromveckan. Han hade en ganska intressant synpunkt på hur det är att leva billigt: det är relativt höga "lägstakostnader" för att leva överhuvudtaget i Sverige idag. Mina levnadskostnader ligger runt 8000 kr idag, bara för att ha någonstans att bo, äta och betala de räkningar som är relaterade till en "normal" livsstil idag. Notera att jag varken har lån, bil, en flashig bostad i Göteborgs finaste område eller några i övrigt dyra vanor. Dock lever jag ensam, och har således ingen att dela utgifterna med.

Min poäng med detta är att vi har ganska höga levnadskostnader som även gäller låginkomsttagare, samtidigt som vi har ett väldigt högt skattetryck. Man får leva spartanskt eller ha en hög lön för att kunna bli rik i det här landet (eller vara tjenis med politiker). Då känns det extra kul att sparande straffas genom inflation och skatt på (den låga) räntan, medan jag genom skatten subventionerar ROT, RUT och räntebetalningar åt överbelånade...

Jag har visserligen aldrig bott i Norge, men vettefan hur lönsamt det är att jobba i Sverige i alla fall.

alang

Det där är väldigt intressant! 8000 tror jag är en absolut lägstasiffra för att leva bra, alltså för att äta exakt så mycket mat man behöver, under 8000 får man antingen svälta ( med svälta menar jag äta mindre mat än ens kropp behöver) eller leva som inneboende hos någon.

Det är faktiskt ett väldigt extremt scenario, just att vi har så väldigt låga löner, för det är ju det vi i realiteten har.

alang

En artikel som belyser lite av Skatteverkets förfaranden:

http://www.hultqvist.se/artiklar/DI_Luckor_%20lagen.pdf

Ett problem som finns i Sverige kan ju vara att man kan råka ut för en hel del skatteprocesser som egenföretagare speciellt i ett mindre företag, där tillägsbeskattning ofta t.om kan leda till konkurs. Någon som har mer att tillägga och vet om detta fungerar bättre i något av våra grannländer? Eller någon som har en bra länk med skattesatser för företag?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane