Svenska Kyrkan

Startat av Gripen, tisdag 06, September 2016, 18:36:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Gripen

Jag har precis gått ur svenska kyrkan, vilket känns mycket bra. Förutom att årligen ge en del av sin inkomst så är man även med och finansierar opinionsbildning och projekt som i varje fall jag inte ställer mig bakom.

Jag drog mig länge för att gå ur eftersom jag ändå ville bidra till bevarande av gamla kyrkor osv, men Svenska Kyrkan är tydligen god för 50 miljarder, så det går ingen nöd på den.

Jag uppmanar folk att gå ur.

Brageson

njocke

När är sista datumet att gå ur, för att slippa kostnaden på deklarationen?

Silverräven

Det står även på min todo-lista att göra den närmaste tiden.

Gripen

Citat från: njocke skrivet tisdag 06, September 2016, 19:07:12
När är sista datumet att gå ur, för att slippa kostnaden på deklarationen?

Vill minnas att det är 1 november, för att slippa vara med nästkommande år och framåt. Så 2016 är redan förlorat.

Unmanipulatable

Det finns fantastiska människor i Svenska kyrkan som upprätthåller viktiga traditioner och på många sätt borde kyrkan vara det sista man ska gå ur. De inom Svenska kyrkan som jag har väldigt väldigt svårt för är folket på toppen med sin pk-propaganda. De sistnämnda räcker kanske nästan som skäl för ett utträde men det känns ändå väldigt synd. Så jag tycker inte det är någon självklarhet att man lämna. Präster som har varit lite för kristna har ju inte alltid haft det lätt i sin karriär. 

De har bannats och hållits ned av  folket (på fortfarande på världslig nivå men ändå) på "högre ort". Nu skulle man kunnat dra något skämt om  att präster diakoner och andra medarbetare som inte sitter i toppen...  , att de har fått krypa till korset. Men det ska vi inte göra. :-[ 

Om nu någon vill lämna så är det viktigt att motivera varför, för kyrkan.

En sak som jag har tänkt på; varför heter det politisk korrekthet när de alltid har fel :)   ???  :P

Jag skulle hellre önska att man fick gå ur kommunen landstinget och staten (och typ SVT trots att man har en mottagare). 

"Flytta från Sverige då! " tänker säkert många men nej, mitt hem är min borg. Detta är MITT land.   Så länge vi har fastighetsskatt/avgift så äger man ju inte riktigt "sin" mark i och för sig. 

Och då kanske hemmet inte är ens borg. Och fastighetsskatten lär ju skjuta i höjden. Är på topplistan bland mina farhågor faktiskt.   Man kanske ska flytta till Ryssland :)

Putin gillar kyrkan! Där har de också propaganda men den är tamef-n inte pk haha.

AC-08

Lämnat kyrkan sen flera år tillbaka, kände att det var onödigt att bidra pengar till en sådan stor och rik organisation med åsikter jag inte kan stå bakom på många områden.

Fiat de Lux

Gick ur 2002,

Anledningen är 2.

En modern stat ska inte kunna samverka med trossamfund och taxera sina invånare genom deklarerat inkomst och ge 1% av statens inkomster till ett trossamfund som kollektivansluter alla nyfödda automatisk till den svenska organisationen för anhängare till en overlord i den celestia himlen, och som dessutom dömer allt levande efter döden till antingen himmel eller helvete.

Vi har SvT . Det räcker med Robinson-tävlingar. Vi behöver inte ha ännu en dyr skattemedels-subventionerat skiljedomare som ingen har sett, men dess anhängare ändå med stor emfas hävdar att kraften är allstädes närvarande.

2. Det är dyrt att tro på gud. Med en inkomst på 300 000 går 3000:- till svenska kyrkan per år. Det är dubbelt upp mot TV-Licensen. Svenska kyrkan har gott om eget kapital och nu har vi dessutom en ny ärkebiskop som hunnit ifatt tidens tand och uttalar sig flitigt på twitter och avslöjar sig själv som en postmodern feminist med oklar agenda . Inte ens utrotningskriget på kristna i mellanösterns krigsländer berörs. Så inte en enda krona skickas från svenska kyrkan till dessa områden för att hjälpa till sina trosfränder.

Så, Vad ska man tycka ?  Jag tycker ingenting om svenska kyrkan. Det är helt blankt och kunde inte bry mig mindre.

sputnik

Hade en kompis en gång som blev nekad socialbidrag och hade inge pengar till mat.
Han hade delad vårdnad om sitt barn och sociala sa att avstå från sin kontakt med dottern.
Då berätta han om sin situation för kyrkan och fick matkuponger så han klarade sig, samt kunde ha dottern hos sig.
Sedan var jag moraliskt stöd åt honom och han fixa sedan ett jobb och kom på fötter igen.

Kan föreställa mig att kyrkan hjälper till på många olika sätt i samhället och har inget emot att stödja dom med min skattsedel.
Men jag kan ha fel och då får någon här på forumet väga det goda emot det eventuellt onda.

MVH

Condor2ooo

I dagens sekulära Sverige har det gått så långt att många troende människor inte längre öppet vågar erkänna sin Gudstro av rädsla för att bli hånade, sedda över axeln, eller betraktade som rent efterblivna. Men att gå till kyrkan är för den stora massan ändå helt ok.
De flesta Svenska barn upplever dopritualen genom sina småsyskon. De vandrar till ljudet av klockringningar i vårt avlånga land under hela sin uppväxt längs vägar som kantas av kyrkor och som under jul & påskhögtider ofta besöks tillsammans med familjen. Som tonåring läggs en viss möda på konfirmationen. Mor och farföräldrar, vänner och övriga anhöriga hamnar på den kristna kyrkogården vars gravgårdar kräver en ständig tillsyn och omvårdnad. Kristenheten påverkar och genomsyrar med sina påbud, ritualer, kors och klockringningar vårt dagliga liv betydligt mer än vi ofta själva är medvetna om

I en bok som kallas Bibeln finns alla källhänvisningarna och förklaringarna till både början och slutet. Samtidigt blir man med lärdomen itutad att inget av detta är sant eftersom varken Guds existens eller ett fortsatt medvetande efter döden vetenskapligt har kunnat bevisas.. Förnuftet säger att allt detta bara är fabuleringar och sagor som ju faktiskt blev nerskrivna redan under förhistorisk tid och som dessutom blivit ändrade och omformulerade flera gånger om under århundradenas lopp.

Dagens samhälle kan nog för det halvvuxna barnet ofta förefalla vara lika motsägelsefullt & förljuget samt minst lika förvirrande som det någonsin skulle kunnat te sig.

Precis som sina föräldrar kommer barnet förmodligen i vuxen ålder ändå att tradera dessa kyrkoritualer och kristna högtider vidare till sin avkomma pga. av att detta är en viktig del av ett kulturarv, en viktig gåva till oss från tidigare generationer, ett slags kitt som har som funktion att ge identitet och hålla oss samman som grupp. Att ge anledning och substans till att tillsammans fira våra högtider. Däri ligger också en stor del av värdet.  Allt behöver inte vara kristallklart och uppenbart eller vetenskapligt bevisas för då försvinner också magikens skimmer. Utan gåtorna, frågorna och luckorna att fylla med vår egen fantasi skulle alla sagor, historier och äventyrsfilmer för mig vara stendöda.

Vad jag försöker att säga är: Gör det bästa av de kristna traditionerna och festerna, se till att ha kul.
Det stora problemet just nu är prästerskapet (Fast det har det nog alltid varit) som låtit sig köpas av de politiska strömningarna och inte rakryggat står upp och försvarar sin egen religion. Dom förtjänar tveklöst en spark i röven. Just därför lämnade jag kyrkan redan 1997.

Tro eller inte tro. Den religiösa upplevelsen eller övertygelsen är personlig och privat och den har varken kyrkor eller prästerskap monopol på.

PennyLane

Kan vara bra att veta att man inte har rätt att bli begravd på en kyrkogård om man inte är medlem i Svenska Kyrkan. Det hände i vår släkt för ett par år sen, men det löste sig efter två år.

toblov

Citat från: Silver17 skrivet onsdag 07, September 2016, 20:22:19
Kan vara bra att veta att man inte har rätt att bli begravd på en kyrkogård om man inte är medlem i Svenska Kyrkan. Det hände i vår släkt för ett par år sen, men det löste sig efter två år.
Låter konstigt. Man betalar ju trots att man utträtt ur kyrkan begravningsavgift. Och så här skriver svenska kyrkan på sin hemsida:

Kyrkorum, präst, kyrkomusiker, vaktmästare och i förekommande fall bärare är kostnadsfritt för medlemmar i Svenska kyrkan. Den har redan betalats via kyrkoavgiften. Vill man ha en sång- eller instrumentalsolist kostar det dock extra. Gravplats, gravsättning och kremering med mera betalas genom begravningsavgiften. Alla betalar begravningsavgift oavsett om man är medlem i Svenska kyrkan eller inte. Dödsboet, eller anhöriga, står för kostnader som bland annat rör kista, svepning, kistdekoration och transporter.

Källa: https://www.svenskakyrkan.se/vanliga-fragor-om-begravning

kristensson

Gick ur för ca. 40 år sedan.

Anledningen var något som kan synas i dagens tider väldigt ultra konservativt.

Min stora förebild inom kyrkan var Bo Giertz som var motståndare till att kvinnor prästvigdes.
Jag övertygades också att detta var fel och konsekvens blev att jag gick ur Svenska kyrkan.
Jag var (är) alltså kvinnoprästmotståndare.

Önskar ingen debatt om detta här och nu utan redovisar bara mitt skäl till ut trädet.

Asrael

Jag betalar kyrkoskatt eftersom jag vill stödja kyrkans verksamheter vilka jag i det stora hela anser bidrar med mycket positivt. Jag nyttjar också några av dessa tjänster relativt frekvent utan att för den skull vara troende. Det är inte tron som för mig till kyrkan utan det är snarare så att jag uppskattar de människor jag möter, kvalité, kultur och inte minst det lugn och den andlighet kyrkorummet inbringar. Det är lite tvärt emot Pokémon GO, amerikansk Hollywoodfilmpropaganda och stressiga bilköer. Fler kanske skulle sätta sina och andras fötter i kyrkan så kanske de skulle må bättre.

Bl a detta gör jag i kyrkan.

# Sjunger i kör och deltar därmed också i mässor emellanåt.
# Går på konserter.
# Åker på resor med kyrkokör och även ibland andra i kyrkans regi.
# Äter lunch och samtalar med några av de mindre lyckosamma i samhället.
# Fikar och lyssnar på ungdomliga hårklyverier.

Vår församling samlar upp många ungdomar i deras mest känsliga fas innan de fastnar i droger och annat skit utan att för den skull tvinga Gud och tro på dem. Många trasiga själar söker sig till kyrkan och får hjälp. Ofta handlar det om människor som hamnat utanför vårt sociala skyddsnät - ett skyddsnät som försämrats avsevärt under 2000-talet - som behöver söka nödhjälp i olika former.

I församlingen är sångstunder och den öppna förskolan mycket populär bland barn och föräldrar då både sång och lek är mer kvalitativ än den kommunen erbjuder. Ensamma pensionärer träffar medmänniskor och hittar mer meningsfulla aktiviteter än att sitta inlåsta i ett rum. Någon musikskola finns knappt längre och kyrkan tar de första stegen att föra in unga musikanter i musikens ljuvliga värld. Billiga och matnyttiga luncher med olika sorters föreställningar eller föredrag, loppmarknader ordnas och allmosor ges åt de som behöver. Nödhjälp till extra utsatta utanför landets gränser samlas in och skickas regelbundet. Själavårdande präster fyller en mycket viktig funktion och i kyrkans lokaler finns alltid plats för alla oavsett om man betalat kyrkoavgift, är berusad, tillhör en annan tro eller är ateist.

Dessutom vårdar Svenska kyrkan ett enormt kulturarv (inkl byggnader, mark, m m) vilket de förvaltar och det är givetvis inte gratis. Det sticker lite i mina ögon när tidningarna skriver om hur mycket avkastning kyrkan får på sina tillgångar. Man skriver inte att man räknar in värdeökningar på fastigheter och mark och avdragen för förvaltningskostnader.

Jag passar också på att skriva att jag tidigare var skeptisk till kyrkan och funderade på att lämna samfundet, men efter att i stor sorg fått fantastiskt stöd och hjälp att resa mig av bl a en kvinnlig(!) präst ändrade jag min inställning och ser nu i stället vilken oerhört viktig roll kyrkan fortfarande har i Sverige.

Trots allt positivt jag har att skriva både förstår och respekterar jag många som går ur kyrkan, men långt ifrån alla. Till de som är på väg vill jag uppmana till ytterligare eftertanke endast för att försäkra sig om att man gör vad man tror är riktigt. Kanske även gå in om du har vägarna förbi. En dag kanske du behöver kyrkan så som jag gjorde och då är det bra om taket på den inte har rasat in! Du är säkerligen välkommen i vilket fall, men det vore också bra om någon tog emot dig. Vårt sociala skyddsnät faller sakteliga ihop och inträffar det ekonomiska kaos några av oss befarar kommer många som lämnat finna att kyrkan står öppen för dem som det trasiga nätet släppt igenom.

sputnik

Tack Asrael för ett mycket bra inlägg och perspektiv.
Min dotter gick i kyrkans barnkör när hon var mindre, känner till att dom gör mycket nytta på många olika sätt.

MVH

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane