De 10 värsta silvermynten som investering.

Startat av MrLibertad, tisdag 06, September 2016, 07:43:27

Föregående ämne - Nästa ämne

MrLibertad

Silver Monthly postar upp en ganska intressant post med de 10 värsta silvermynten man kan köpa som investering.

Kan ju bli en ganska bra diskussion.

http://www.silvermonthly.com/the-10-worst-silver-coins-for-investment/

Silverräven

Intressant artikel. I grund och botten kan man sammanfattade det hela med följande: köp silver så nära spot som möjligt!

Jag delar uppfattningen att samlarpremien minskar ju högre silverpriset är. Å andra sidan tror jag många samlar på diverse serier av fler anledningar än rent investeringsmässiga :)

Brageson

Han har nog inte "alla besticken i lådan" som GW skulle ha sagt  :)

Först så skriver han: "The Kookaburra has one unique distinction: it's the only legal-tender coin to change its design annually." ?
Och då har han även med Koala och Lunars i artikeln. lol

edit: btw, jag är väl partisk här, beställde ett gäng Lunar tuppar igår.

Mange

Den artikeln har några år på nacken, den "nya 2010 års koalan" man nämner släpptes runt Q4 2009.
Om man extrapolerar lite ytterligare data från artikeln så verkar spot ligga något över $18/oz då den skrevs.
Vilket ger följande prisnivåer baserat på angivna premier i artikeln:

Britannia: 2007: $36-$37/oz
Britannia: 2008-2010: $35/oz
Koala 2009: $24/oz
Koala 2010: $24/oz
Kookaburra 2007: $21/oz
Kookaburra 2010: $24/oz
Panda 2004-2008: $33-$37/oz
Panda 2009: $36/oz

Normal premie för en Silver Eagle runt denna tidpunkt var $2-$4/oz, vilket ger ett pris på c:a $20-$22/oz för dessa.
Normal premie för ren bullion som tackor, rounds etc. brukar vara c:a $1-$3/oz, viket ger ett pris på $19-$21/oz för dessa.
Nu gäller såklart dessa premier amerikanska konsumenter, då vi har högre premie inom EU.

Då är frågan, hur har värdeutvecklingen sett ut för de som följde respektive inte följde artikelns råd?
En silver eagle kostar just nu runt $23 vid köp av ett rör, hittar man en köpare av specifikt 2009 års eagle kan man med lite tur få $25-26 för dessa vid styckesförsäljning.
När det gäller tackor/rounds ligger priset just nu på c:a $21.70/oz, något större intresse av generisk bullion (bortsett från specifika produkter från t. ex. Engelhard) existerar ej vilket innebär att dessa inte bör ha någon särskild premie utöver den normala.
Som minst kan vi således se en förtjänst på $0.70/oz, som mest en förtjänst på $3/oz (baserat på normalpriset för eagles/bullion).

Absolut inte fy skam, men samtidigt så vet jag att flera av de "värsta" mynten presterat lika bra eller i en del fall avsevärt bättre än eagles/bullion.
Dessa höll dessutom sitt värde bättre än eagles/bullion när spot var nere på rekordlåga nivåer nyligen, i många fall fortfarande värda lika mycket eller mer än vid det hypotetiska inköpet 2009.
Självfallet skulle en dramatisk prisstegring påverka premien negativt på mynt med högre premie, samt att man kan köpa fler mynt av lägre premie för samma summa vilket ytterligare minskar skillnaden vid ett sådant scenario.
Men påståendet att dessa mynt skulle de värsta mynten ur investeringssynpunkt rakt av köper jag inte, tvärtom skulle jag vilja påstå att en viss mängd högpremie-bullion i form av exempelvis Burror, koalor & pandor är ett alldeles utmärkt sätt att diversifiera och riskminimera vid svängningar i spotpriset.

WINWIN

Kan bara instämma.
Stiger priset väldigt mycket kommer prisskillnaden minska o de billigare avkasta mycket bättre än de dyra.
Stiger dock INTE priset utan ligger flat. Så kommer udda mynt dubbla sitt värde på 10- 20 år pga samlarvärdet stiger. Medans billigare bulkmynt lär inte kunna stiga så mycket då det enda unika med dem är årtalet stämplat på de.

Själv köper jag främst Aus Kangarros. De billigast. Mest silver för pengarna.
Wiener är ofta billigare men de är verkligen fula.
Du vill också ha queen E på myntet för någon form av authentickhet el vad man ska kalla det.
Man vill också ha .9999 myntat.
Det är vasst med Känguru "A"et som är döljt i myntet. Sånt vill man ha för att försvåra förfalskningar.

jerseph

Mynt med samlarpremie är en mycket bra hedge mot nedgång i silverpriset, det skall man ha i åtanke.

WINWIN

Bästa hedgen mot nedgång är att köpa mer  ;D
Alltid ha en stridskassa och Snitta ned.
Mitt snitt ligger på 16usd.
Känns bra. Köpte som en dåre i lågpunkten.

jerseph

Citat från: WINWIN skrivet tisdag 06, September 2016, 17:53:13
Bästa hedgen mot nedgång är att köpa mer  ;D
Alltid ha en stridskassa och Snitta ned.
Mitt snitt ligger på 16usd.
Känns bra. Köpte som en dåre i lågpunkten.

Går priset ned till 1 usd (nu säger jag inte att det kommer göra det) och stannar där i x antal år kan du snitta ner dig så mycket du vill men du kommer ändå antagligen inte ha likviditet nog för att komma ned i närheten av 1 usd i snitt och då är ditt generiska silver bara värt 1 usd per oz.
Hade du istället satsat på en del numismatiska mynt skulle de fortfarande behålla sin premie över spotpriset och därför vara värda några 100% mer per oz, därför är det smart att åtminstone ha lite numismatiska mynt i sin stack, som en hedge, en riktig hedge.

vonswartz

"Kookaburras have been minted since 1965"...

Say what...? 1990 borde det vara....?

WINWIN

Jodå jag kan snitta rätt hårt. Sparar 10k i mån i ÄM.
Planen är att fortsätta så tills silver blir dyrt.

Jag har en del udda silvermynt. Senast ett rör Superman silver. Grymt snygga...roligt mynt..mer sån humor.
Men jag köper de inte dyrt. De jag kommit över har gått för nära det reguljära priset.

Köp köp...kommer bli bra de här inom 10 år. Vi lever långa liv. Tålamod.

En oz silver köper just nu 6 månader av mat i venezuela. 1 oz guld ett hem.
Det händer...nu....

august

Citat från: WINWIN skrivet onsdag 07, September 2016, 23:55:22
...
Jag är på jersephs sida. Att snitta ner är inte en hedge, det är ett sätt att i efterhand kompensera för ett timingmisstag till priset av att öka sin risk. Dessutom så behöver du undan för undan köpa allt större volymer för att kompensera för den allt större volym du redan köpt (till högre pris).

Be careful.

Kungsleden

http://www.mynthuset.se/silvermynt/

sämsta?!

Japp, så dåliga att vi inte ens vill ge dom en het länk ;-) /MrL

WINWIN

Citat från: august skrivet torsdag 08, September 2016, 00:46:11
Citat från: WINWIN skrivet onsdag 07, September 2016, 23:55:22
...
Jag är på jersephs sida. Att snitta ner är inte en hedge, det är ett sätt att i efterhand kompensera för ett timingmisstag till priset av att öka sin risk. Dessutom så behöver du undan för undan köpa allt större volymer för att kompensera för den allt större volym du redan köpt (till högre pris).

Be careful.

Haha försiktig?
Köpa guld är det mest försiktiga man kan göra. T o m säkrare än att ha pengarna kontant.
Finns INGEN valuta som outperformat guld. Ge det bara tid.

WINWIN

....silver är större risk. men också rewarden.

august

Citat från: WINWIN skrivet torsdag 08, September 2016, 17:29:27
Citat från: august
Be careful.
Haha försiktig?
Köpa guld är det mest försiktiga man kan göra. T o m säkrare än att ha pengarna kontant.
Finns INGEN valuta som outperformat guld. Ge det bara tid.
Vad gäller guld håller jag till viss del med dig, men ovan pratade du om silver.

Men vad gäller detta med försiktighet så måste jag hålla fast vid det jag sade. Vi befinner oss i den ekonomiskt sannolikt farligaste tidsperioden på mer än hundra år, allting pekar åt fel håll, det kommer sannolikt att framöver bli bedrövligt med massor av människor som far illa och därav följande social oro. Man bör även ha i åtanke att krafter starkare än vi här jobbar hårt på att framtiden inte skall bli en jackpot för en liten grupp med metallknäppisar. Att i ett sådant läge tro att man har hittat det enkla receptet som gör att man kommer att klara sig helskinnad tror jag är att bedra sig själv. Ingenting är säkert.

I ett sådant läge är hedging viktigare än någonsin. Och hedging innebär att trots att man tror på scenario A så lägger man lite möda och resurser på att i förväg minska katastrofens omfattning om det trots allt inte går som planerat, utan B inträffar. Det du pratar om är någonting helt annat där du istället i efterhand ökar din riskexponering i takt med att du hade fel, i hopp om att få rätt innan du blir bankrutt. Historien är kantad av personer som kraschade sin ekonomi på exakt det sättet. Och då hjälper det föga att de kanske fick rätt fem år senare.

Men för all del, vet man hur det kommer att gå så är det ju bara att köra. Knock yourself out. What could possibly go wrong?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane