FutureMoneyTrends - kritisk tänkande?

Startat av David89, Måndag 09, Januari 2012, 19:41:48

Föregående ämne - Nästa ämne

David89

Hejsan

Futuremoneytrends har en hel del välgjorda filmer på sin hemsida, som är vinklad mot en "ekonomisk kollaps". Ovanstående förespråkar ädelmetaller och framför allt silver, men som kritiskt granskande teknolog undrar jag vad skaparna av dessa filmer har för syfte? Vill de vara "snälla" och försöka upplysa allmänheten om vad vi står inför eller finns det andra bakomliggande aspekter? För ser man på deras filmer så _kan_ man inte investera i just ädelmetaller.

Hälp mig att filura kring de bakomliggande motiven av dessa filmer, eller är jag bara överdrivet paranoid? :P

Silverräven

Saxat från deras disclaimer:

CitatPlease use our site as a place to get ideas. Enjoy our videos and news analysis, but never make an investment decision off of anything we say.

Behöver jag tillägga något ytterligare? :) Jag är kritisk till "investeringstips" och analytiker, det bästa man kan göra är att läsa på vad man är intresserad av i investeringsväg, hänga med i media och försöka tolka omvärlden och investera efter eget huvud. Detta oavsett om det är ädelmetaller, aktier eller andra tillgångar som rekas, då de flesta analytiker har en egen agenda eller en egen framtidstro.

David89

Självklart är det så. Som du säger oavsett om det är aktier, silver eller fastigheter.

Det jag ställer mig frågande till är anledningen till publiciteten av filmerna och deras nästan, som jag upplever det, domedags framställning. Budskapet i filmerna hamras in av musik och effektfulla bilder/diagram och animationer. Men det kanske är som du säger just så att upphovsmakarna har satt alla sina besparingar och mer därtill just på att ädelmetaller ska stiga i värde...

Hade de mer lugnt och sakligt presenterat fakta så hade jag inte varit lika skeptisk, men det kanske är sådant som gör folk intresserade?

Silverräven

Nu förnekar jag visserligen inte att det kan gå helt åt h-vete, det är något som återstår att se. Jag skulle dock påstå att "domedagsprofetior" funkar bäst om man vill dra till sig så kallade foliehattar, samtidigt som man kanske skrämmer iväg de "normala" investerarna. Chocktaktiker kan dock vara väldigt effektiva, åtminstone på dem som inte själva klarar att tänka kritiskt :)

Personligen skulle jag inte köpa deras koncept rakt av, men visst kan man titta och få lite idéer. Skulle bli minst lika skeptisk mot motsvarande analytiker som spår en lysande framtid med blomstrande tillväxt, om inte mer...

mega_n

Om jag förstått sammanhangen så är dessa pro-silver videos med domedagsstuk producerade av en silver-entusiast som i flera år varnat för den pågående krisen i världen.
Se http://www.youtube.com/user/visionvictory och http://www.youtube.com/user/VictoryIndependence

Jag har för mig att han samarbetar med företaget som nämns i videon (FutureMoneyTrends) alternativt blivit sponsrad för att ta fram dem. M a o en troende silverbug som i många år försökt föra ut budskapet som många även i detta forum tror på. Tror mest han sålt en reklamplats i sina populära videos. Obs att han gjort videos av denna typ ganska länge. Tillochmed innan det företaget först nämndes av honom.

Tror inte det finns någon annan bakomliggande agenda än att få ut silverbudskapet och försöka varna och hjälpa folk...

Om silver framställs i bättre dager än verkligheten är svårt att säga. En hel del av fakta stämmer bra med andra källor och t om David Morgan som är mer realist har lyft fram hans videosar på sin site och visat dem på sina seminarier och sagt att de i stort sätt är korrekta rent faktamässigt...

/H

mega_n

Och håll med att det kan vara uppfriskande med några pro-ädelmetallvideos när den negativa ädelmetall-propagandan klart dominerar media !!!

/H

David89

Intressanta svar! Tack för lite bakgrunds historia mega_n!

Jag gillar filmerna och deras budskap. Det är helt klart en välbehövlig infallsvinkel i dagens samhälle!

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane