Oseriösa säljare på Tradera.

Startat av MrLibertad, onsdag 04, Januari 2012, 20:48:00

Föregående ämne - Nästa ämne

JohanB

Tillagt i objektsbeskrivningen 30 jan 07:26

Fått höra att detta kan vara kopia.
Vänligen buda inte mer. Vi ska lämna in denna hos en smed. Om allt är rätt kommer auktionen ut igen. Allt väl från Teamet ??

Tyr

"Vi skall lämna in den hos en smed."
En guldsmed då förhoppningsvis. ;- )

Mycket bra agerat av sff och som avgjorde saken.

Annars kan jag tipsa "Teamet" att försöka sälja objektet direkt till Tavex.
Där testar de objektet, och ger hygglig betalning ifall det är äkta vara.

Tyr

Citat från: Chrille skrivet Måndag 31, Januari 2022, 15:38:37
Vet inte om jag hittat en falsk Silver Eagle årgång 2019 på Tradera,
men jag tycker denna ser annorlunda ut än andra ASE mynt jag kollat på,
också att den är i slabb utan etiketter gör inte saken bättre:
https://www.tradera.com/item/220208/524786029/1-dollar-american-silver-eagle-2019-se-bilder

Jag har jämfört Traderaobjktet "1 Dollar American Silver Eagle 2019"  med en äkta ASE 2019 verifierad hos PCGS.
Länk till den!

Det är flera avvikelser man ser på den del av mynten som jag har zoomat in på. Jmf U:et i UNITED. Bladen på grenen till vänster når upp till vingen på traderaobjektet men ej på den äkta varan. Typsnittet på flera bokstäver skiljer sig åt.

Verifieringen av äktheten på den ASE jag jämfört med finns på denna länk!

Argent007

Citat från: Chrille skrivet Måndag 31, Januari 2022, 15:38:37
Vet inte om jag hittat en falsk Silver Eagle årgång 2019 på Tradera,
men jag tycker denna ser annorlunda ut än andra ASE mynt jag kollat på,
också att den är i slabb utan etiketter gör inte saken bättre:
https://www.tradera.com/item/220208/524786029/1-dollar-american-silver-eagle-2019-se-bilder

Kollade lite på nätet efter information om "fake graded silver eagles":
https://coinsblog.ws/2020/07/scam-alert-liacoo-is-selling-fake-silver-eagles.html
https://www.youtube.com/watch?v=_Q6F0JhXwZM
Min googling gav vid handen att det kanske är ett mynt (såklart falskt) som sålts via den kinesiska sajten liacoo.com. Sajten verkar övergiven nu, och fylld med porr. Här är dock en redogörelse för det falska myntet, och det förefaller väldigt likt det som säljs på Tradera:
https://coinsblog.ws/2020/07/scam-alert-liacoo-is-selling-fake-silver-eagles.html

Tyr

Citat från: Argent007 skrivet Måndag 31, Januari 2022, 19:28:26
Min googling gav vid handen att det kanske är ett mynt (såklart falskt) som sålts via den kinesiska sajten liacoo.com.

Ja, A(r)gent007 har helt rätt...
det är samma FALSKA mynt på Tradera och som såldes på LIACOO (selling American Silver Eagle coins from China).
Man ser exakt samma felaktiga typsnitt på bokstäverna U och E, där ser man det tydligast. Och med de övriga avvikelserna (se min bildjämförelse ovan) så är därmed saken helt klar att Traderamyntet är FALSKT.

Bosse68

Wish har börjat sprida falska mynt både slabbade och vanliga
Detta är en riktigt mål med att skaffa fram falska mynt som är av bättre gjorta

JohanB

En falsk 50-grammare som fn ligger med bud på 27.000kr .....En dag kvar......
Vad trött man blir!
https://www.tradera.com/item/344288/524577149/jetong-999-9-1000-guld-50-0g-103-152-

Jämför med : https://tavex.se/guld/50g-pamp-guldtacka/

Urplockad ur förpackningen, så någon "smed" eller inkompetent pantbank har "kollat" den........?

Har tyvärr så långsamt internet där jag är just nu, så jag kan inte ladda upp bilder.
Fortunan är orimligt stor och liknar inget annat än en falsk 50-grammare i "silver" från Malaysia......
https://shopee.com.my/PAMP-1oz-Lady-Fortuna-Fine-Silver-999-31.1g-i.329150328.3860004702?stm_medium=organic&stm_source=google-rw

Verkar använda samma dyna att prägla dom med!

glimbert

Det är ju ändå positivt när förfalskningar är så uppenbart urusla som i det här fallet. Tydligen finns det ändå en del som utan vidare langar fram 27 lakan utan att ens ta en snabbtitt för att jämföra hur de bör se ut. Det är nog delvis för att det säljs av ett företag som det inger förtroende. Undrar vad "Jetong" i rubriken står för. Är det den kinesiska regionen den tillverkats i måntro?

JohanB

Kan lägga till ang den falska 50-grammaren att texten på baksidan har rundade ändar på alla bokstäver och siffror, mot skarpa 90˚ ändar på de äkta.
Förefaller att graveringen är kopierad med en router.

Serienummret är "pickat" också, som syns när man förstorar upp den delen av det skarpa fotot säljaren bjuder på.

Den fantasifulle förfalskaren har även krafsat ner lite text och bilder på de största mynten i ymnighetshornet........!!!
En del kinesiska förfalskningar har jag sett med antydningar till fyrkantiga hål i mynten, som det är på gamla kinesiska.

9darter

Citat från: JohanB skrivet tisdag 01, Februari 2022, 11:08:35
Kan lägga till ang den falska 50-grammaren att texten på baksidan har rundade ändar på alla bokstäver och siffror, mot skarpa 90˚ ändar på de äkta.
Förefaller att graveringen är kopierad med en router.

Serienummret är "pickat" också, som syns när man förstorar upp den delen av det skarpa fotot säljaren bjuder på.

Den fantasifulle förfalskaren har även krafsat ner lite text och bilder på de största mynten i ymnighetshornet........!!!
En del kinesiska förfalskningar har jag sett med antydningar till fyrkantiga hål i mynten, som det är på gamla kinesiska.

Kanske ute på hal is nu men jag måste erkänna att jag inte är lika övertygad om att 50-grammaren är falsk, åtminstone inte "uppenbart urusel förfalskning".
Pantbankerna brukar kolla äktheten innan de ens tar in guldföremål.
Skillnaderna ni påpekar kanske kan bero på att det är olika årsmodeller?
Att serienumret är "prickigt" är ju som det ska vara, se t.ex. 100-grammarna hos Tavex https://tavex.se/guld/100-gram-pamp-investeringsguldtacka/

sff123

Tidig modell av Pamp ser inga konstigheter med den stöter på dom ibland.
Så äkta säger magkänslan har inte granskat den närmare men har en likadan i min ägo som är verifierad och testad :)

Sarek

När man söker på "PAMP 50 Gram Gold Bar" så får man upp bilder där Fru Fotrunas övre del ligger en bra bit ifrån toppen på guldtackan. Och på Traderaobjektet når övre delen av huvudet ända upp. Men...

som "darter" skriver så med Pampen så finns det ofta olika versioner av den ute.
Och jag fortsatte och sökte på "bilder" och 50 gram för att se ifall det finns ute en Fortuna modell som når ända överst på guldtackan. Och jag hittade två sajter som har en sådan version.

UK Bullion har en sådan!

Här! hittade jag en till av samma sort

JohanB

Citat från: Sarek skrivet tisdag 01, Februari 2022, 12:48:29
När man söker på "PAMP 50 Gram Gold Bar" så får man upp bilder där Fru Fotrunas övre del ligger en bra bit ifrån toppen på guldtackan. Och på Traderaobjektet når övre delen av huvudet ända upp. Men...

som "darter" skriver så med Pampen så finns det ofta olika versioner av den ute.
Och jag fortsatte och sökte på "bilder" och 50 gram för att se ifall det finns ute en Fortuna modell som når ända överst på guldtackan. Och jag hittade två sajter som har en sådan version.

UK Bullion har en sådan!

Här! hittade jag en till av samma sort

Japp, sorry, jag var lite för snabb där.

Då får vi gröna den 50g-tackan av tydligen äldre ovanlig modell.

Även de rundade ändarna på bokstäverna i texten på baksidan och det pickade serienumret finns där på några betrodda hemsidor.
De mystiska tecknen på slantarna i ymnighetshornet och det smala lillfingret på ena handen nedan stämmer också överens.

Överst Suisse Gold
Under Tradera

Tyr

Citat från: JohanB skrivet tisdag 01, Februari 2022, 13:56:08

Då får vi gröna den 50g-tackan av tydligen äldre ovanlig modell.

Ingenting har hänt, och ingen ko på isen.

9darter

Citat från: JohanB skrivet tisdag 01, Februari 2022, 13:56:08

Bättre en gång för mycket än en gång för lite  :)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane