Oseriösa säljare på Tradera.

Startat av MrLibertad, onsdag 04, Januari 2012, 20:48:00

Föregående ämne - Nästa ämne

pezon

Citat från: Chrille skrivet tisdag 21, December 2021, 15:32:49
Lite julpynt på Tradera, tänk att det finns tillverkade falska Boliden 100g tackor också, det är ju hemskt:
(Finns bara en bild på framsidan av tackorna, undrar hur baksidan ser ut).
https://www.tradera.com/item/1820/519368656/oakta-guldtackor

Helt sjukt att att någon tillverkar en kopia på nått som gjorts i relativt liten upplaga och inte längre tillverkas?

Tyr

Citat från: Chrille skrivet onsdag 22, December 2021, 11:06:07
Ifrågasätter denne Traderasäljaren "Iceman1111" auktioner av 1 oz Perth Mint tackor och 1 oz Pamp Fortuna tackor:

Jag har i förstone tittat på auktionen 1oz guldtacka Perth Mint serienr: B053198 Den är FALSK utan tvekan.
Att det är en FALSK tacka ser man på kängururna som har stämplats upp på vänster kant - typiskt för FALSKA Perth Mint tackor.
Sedan ser man det på siffrornas typsnitt som är FELAKTIGA, där 1:an saknar fot, viker alltid finns med på ettorna i serienumret på äkta Perth Mint tackor. Nollan har 3 prickar på övre och nedre delen på den falska, där äkta varas typsnitt har 2.
Framsidan har felaktigt typsnitt på bokstäverna i logotypen. Och övre fjäderpaketet når inte fram till under H:et.

Alla dessa felaktigheter ser man också på auktionen 1oz guldtacka Perth Mint Serienr: B061541 som alltså också är falsk!!

Lägg också märke till den Google genererade översättningen till svenska, som inte är svenska: "Detta minutiöst slagna .9999-fynd guldtack med Perth Mints" _ "slagna" heter präglade på svenska.

AndrewJackson72

Väldigt suspekt att titlarna finns "kort auktion" skrivet. Då misstänker jag att säljaren känner till deras oäkthet, men dem är bara skrivna på Perth Mint tackorna så jag kan inte säga något där. En av tackorna har redan två bud så förhoppningsvis blir den borttagen innan vunnen.

Tyr

Citat från: AndrewJackson72 skrivet onsdag 22, December 2021, 14:00:13
Väldigt suspekt att titlarna finns "kort auktion" skrivet. Då misstänker jag att säljaren känner till deras oäkthet
Visst vet han att det han auktionerar ut är FAKE alltihop.

Jag redovisar också bildjämförelse på den tredje FALSKA 1 oz Perth Mint tackan
Jag visar här bara alla avvikelser som finns på PM loggan. Se själva i bildjämförelsen. På baksidan av tackan ser man även här hur kängururna har stämplats upp på vänstra kanten, typiskt för falska Perth Mint tackor.
Från objektsbeskrivningen: "passa på att fynda nu... Det unika kängurumotivet som är noggrant slaget på dessa Perth Mint Gold bars"
Nog är där folk som vill fynda, men vi får hoppas att vi kan få ner auktionerna innan tiden går ut...
Vid anmälning av auktionerna till Tradera, ta med en länk till denna sida med bildjämförelserna så skall de inte ha några som helst svårigheter med att se att ALLTING ÄR FAKE!

Tyr

Nu har jag tittat på auktionen
1 oz Guldtacka Pamp Suisse - Julfynd
Jag kan då utan förvåning konstatera att det Traderaobjektet också är FALSK VARA.
Se själva i bildjämförelsen nedan på alla avvikelser som är markerade på det falska objektet, och det är massor. Men folk budar och vill "fynda". Nu uppe i 15701 SEK för en pläterad  kopparbit...

Den andra Pamp auktionen kan jag inte säga någonting om, men där finns en QR-kod som JohanB brukar kunna läsa av och avslöja.

JohanB

Citat från: Tyr skrivet onsdag 22, December 2021, 18:28:03
Nu har jag tittat på auktionen
1 oz Guldtacka Pamp Suisse - Julfynd
Jag kan då utan förvåning konstatera att det Traderaobjektet också är FALSK VARA.
Se själva i bildjämförelsen nedan på alla avvikelser som är markerade på det falska objektet, och det är massor. Men folk budar och vill "fynda". Nu uppe i 15701 SEK för en pläterad  kopparbit...

Den andra Pamp auktionen kan jag inte säga någonting om, men där finns en QR-kod som JohanB brukar kunna läsa av och avslöja.

QR-koden säger korrekt: Item Code ZAUFS00115 & Item serial number C184829 på Pamps hemsida.
Så QR-koden verifierar just den tackan till att vara äkta.
Övriga kan jag inte uttala mig om furutom den första, med "fötter" på bokstäverna i "AUSTRALIA" som är en ren förfalskning som förekommit ofta på Tradera.

JohanB

De 3 föra är falska och anmälda!
Även den 4:e är tveksam då 2 olika bilder på framsidan visas.
Första bilden är på en äkta och verkar tagen från nätet.
Andra bilden är på en falsk 4,5mm tjock, med "fötter" på AUSTRALIA, som förekommit förut här i tråden.
även den anmäld.

Sen om QR-koden i sig är förfalskad på den 5:e återstår att se...........men den visar i alla fall det den ska och rätt produkt och seienummer.

Att 4 av 5 utauktionerade "guldtackor" är falska renderar säljaren att stängas av för alltid p.g.a. BEDRÄGERIFÖRSÖK
Det är stora pengar det rör sig om........ >:(

Sarek

Citat från: JohanB skrivet torsdag 23, December 2021, 05:55:14
Sen om QR-koden i sig är förfalskad på den 5:e återstår att se...........men den visar i alla fall det den ska och rätt produkt och seienummer.

JohanB har rätt i sin verifiering av 1 oz Pamp QR-kod. Den tackan är äkta, MEN BILDERNA ÄR HÄMTADE FRÅN NÄTET!!

På HW Minting Company finns alla bilder som BEDRAGAREN PÅ TRADERA har lagt ut för den auktionen.

Här är bilden med QRkoden för C184829

Jag tyckte att det var väl underligt att när bedragaren hade 4 andra 1 oz FALSKA tackor, att han skulle sälja en äkta. Det var därför som jag sökte vidare på nätet, och nu är saken HELT klar. ALLA hans 1 oz tackor är FALSKA!!

JohanB

Bra jobbat Sarek!

Alla BEDRAGARENS "guldtackor" är nerstängda nu!

GOD JUL PÅ ER ALLA !

Den bilden nedan med serienummer var ocså stulen av bedragaren i en annan av hans "auktioner"

Tyr

Citat från ovan: "Alla BEDRAGARENS "guldtackor" är nerstängda nu!"

Tack! En väldigt bra "julklapp" till oss i den här tråden.

AndrewJackson72

Var det någon som kontaktade säljaren personligt eller var det bara anmälningar som skedde? Var intresserad på hans respons.

Tyr

En säljaren kan inte själv avsluta en auktion som har fått bud. Det var alla här i tråden som hjälpte till att anmäla auktionerna som gav resultat.

Tyr

Citat från: Chrille skrivet fredag 24, December 2021, 13:52:21
Jag gissar på att samma säljare kommer lägga upp samma tackor igen om några dagar, det har varit så tidigare med andra falsksäljare på Tradera, tråkigt nog då de inte stängs av.
Jag tog inget bokmärke på den säljarens konto, men ifrån Chrilles post ovan, Svar #1936, så skulle han ha alias Iceman1111. Söker man på det aliaset och på säljare så kommer ingenting upp. Det betyder att han blev avstängd, och som i det här fallet är helt enligt Traderas regler.

JohanB

Citat från: Chrille skrivet fredag 24, December 2021, 16:28:22
Citat från: Tyr skrivet fredag 24, December 2021, 15:47:26
Citat från: Chrille skrivet fredag 24, December 2021, 13:52:21
Jag gissar på att samma säljare kommer lägga upp samma tackor igen om några dagar, det har varit så tidigare med andra falsksäljare på Tradera, tråkigt nog då de inte stängs av.
Jag tog inget bokmärke på den säljarens konto, men ifrån Chrilles post ovan, Svar #1936, så skulle han ha alias Iceman1111. Söker man på det aliaset och på säljare så kommer ingenting upp. Det betyder att han blev avstängd, och som i det här fallet är helt enligt Traderas regler.
Bra, trodde inte kontot var avstängt också, och då kommer väl inte dom tackorna upp igen.

Här är hans sajt och presentationssidan, där han undertecknat med namn.
De goda omdömena och den fina presentationen gjorde mig tveksam om att han visste att det var ett bedrägeri eller om han bara var dum och okunnig.
Kan vara ett kapat konto också, då stavningen och svenskan var mycket sämre i annonserna. Märkligt var det onekligen.

JohanB

Hans senaste omdömen var rätt gamla, så kan tyda på kapat konto. Bild 1
De 4 negativa förra året var bara lite trams pga ett felskickat paket. Bild 2

De tidigare 3 negativa var 2 om bedömningar om "skick" på varan och ett bortkommet paket som betalades tillbaka av Iceman1111
I övrigt bara bra omdömen. Märkligt.....

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane