Oseriösa säljare på Tradera.

Startat av MrLibertad, onsdag 04, Januari 2012, 20:48:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Rödlöga

Citat från: Brageson skrivet onsdag 25, Januari 2017, 20:58:36
Citat från: Rödlöga skrivet onsdag 25, Januari 2017, 12:54:36
Här är det stor varning ! ! !
Säljaren säljer sju stycken 1 kg silver Koala 2015, för 39.000 kr.
Åtsida helt fel årtalsbild och illustrativ frånsida.
"Ekonomiskt gissel med skatteverket" känns ju inte heller helt bra:)
Har dessutom inget omdöme sen sju år tillbaka.
http://www.tradera.com/item/344289/274118994/tillfalle-paketpris-8-st-8-kilo-silver-australisk-koala-2015

Tradera har nu tagit bort denna.
Bra jobbat alla som anmälde. Vi lyckades rädda någon stackare från att bli av med 40 tusen +.
Nu blev det plötsligt 10 stycken han har till salu, för 47.000 kr.
Men fortfarande kan han inte bemöda sig med att lägga ut "äkta" bilder.
http://www.tradera.com/item/344289/274282468/tillfalle-paketpris-10-st-10-kilo-silver-australisk-koala-2015

Azure

Såg den med, anmält återigen så får vi hoppas ingen åker dit på den

Brageson

Citat från: Azure skrivet Måndag 30, Januari 2017, 14:53:47
Såg den med, anmält återigen så får vi hoppas ingen åker dit på den

Den togs bort igår  ;)

sff123

Om jag känner mig som en mupp svar ja tanken slog mig en stund
normalt lite mindre dum credd guys :-[

Fantom

Det finns en falsk Panda 2008 på Tradera nu. Jag får nog inte kalla säljaren "oseriös" då det känns att han visste inte själv att myntet är falsk. Jag meddelade säljare i alla fall och hoppas att han tar bort annonsen själv.

snus

Äger själv inga Pandor, hur ser man att de är falska?

Krugerangel

Citat från: snus skrivet Söndag 26, Februari 2017, 08:00:57
Vet man hur silver ser ut i form av en modern bullion mynt så ser man direkt att glansen, ljuset och speglingen är annorlunda, konstig och ovan för ögat osv.
Vikten i handen är fel, med eller utan kapsel. Vikten stämmer "aldrig".
Ljudet i kapsel av en nickel och tenn-mynt är annorlunda också.
Man känner det i ryggraden bara vid åsynen och instinkten av första tanken när man ser en falsk bullion mynt.
Vanesak ;)

sff123

Citat från: Krugerangel skrivet Söndag 26, Februari 2017, 09:23:30
Citat från: snus skrivet Söndag 26, Februari 2017, 08:00:57
Vet man hur silver ser ut i form av en modern bullion mynt så ser man direkt att glansen, ljuset och speglingen är annorlunda, konstig och ovan för ögat osv.
Vikten i handen är fel, med eller utan kapsel. Vikten stämmer "aldrig".
Ljudet i kapsel av en nickel och tenn-mynt är annorlunda också.
Man känner det i ryggraden bara vid åsynen och instinkten av första tanken när man ser en falsk bullion mynt.
Vanesak ;)
eller så lägger du ut en bild här på forumet så tror jag att typ fantomen eller krugern eller några av dom andra svarar dig snabbt

august

Citat från: sff123 skrivet Söndag 26, Februari 2017, 13:49:55
Citat från: Krugerangel skrivet Söndag 26, Februari 2017, 09:23:30
eller så lägger du ut en bild här på forumet så tror jag att typ fantomen eller krugern eller några av dom andra svarar dig snabbt
Bilder är knepigt. Visst, om det finns något direkt fel på det falska myntet så kommer någon med erfarenhet att se det. Men precis som Krugern säger så är det väldigt mycket en känsla när man håller i det. Den känslan är svårare när det bara är en bild och inte någonting fysiskt. Och dessutom är det alltid ett problem att veta om bilden verkligen är av det faktiska objektet eller om det är en bild på ett äkta mynt.

Sedan är det även så att man bör komma ihåg att det inte alltid handlar om förfalskningar i mindre ädla metaller där man kan uppdaga fusket via spegling, vikt, tjocklek, etc. Man måste alltid ha i åtanke att om det jag köper har en tillräcklig premie över spot så kan marginalen vara tillräcklig för att någon skall ge sig på att tillverka fake-mynt av äkta guld eller silver. I guldfallet förekommer detta regelbundet för vissa typer av mynt, i silverfallet tror jag fortfarande att det är ganska ovanligt. Men om/när silverpriset stiger så kommer det att börja dyka upp där också.

sff123

jag menade bara att många av förfalskningarna är ganska lätta att se sen kan man ju googla
men jag har märkt att en del här på forumet har hökögon så fort det dyker upp en dummie
:)

Kungsleden

Nu har jag inte blivit beskylld för något men frågan kanske passar i denna tråden.
Är jag en oseriös säljare på Tradera?

Jag har just nu 40 st silver eagles till salu.
Jag har fotat de igentejpade rören för jag tänker att mynten ska utsättas för minimalt med syre.
Alltså kan potentiella köpare inte se de faktiska mynten som är till salu.
Känns det oseriöst?

Kanske jag borde göra ett text-tillägg där jag erbjuder vinnaren bilder på de faktiska mynten INNAN betalning om så önskas. Vad tycker ni? Hur öka seriositeten?

ps. Hoppas detta inlägg inte ses som reklam för min annons. ds

Cyberdyne

Fantom

Även "chrille" meddelade om den här säljare.

Det går inte att göra så mycket, tyvärr. Tradera tar inte bort hans annonser.

Jag gjorde mitt bästa, meddelade potentiella "köpare" som har ledande bud på hans annonser och som jag hade kontakter.

Problemet är att jag får oftast sådana svar tillbaka "-Nej det visste jag inte. Hur vet du det, kan man se det bara genom bilderna?"

Jag har tyvärr ingen tid och framförallt tålamod och ork att förklara steg per steg till dem "okunniga" varför jag trodde att mynten som säljes är falska osv... Jag förstår faktiskt inte dem 100% varför lägger dem bud på "okända" "otrygga" säljare, som framförallt säljer från utlandet också. Vill dem spara några 10-kronor?!
>:( 8)

Berg86

Hej.
Mitt första inlägg här på forumet:), i princip helt ny inom silver/guld.
Har läst lite om fakes och jag undrar lite hur ni kan se att det är fakes. Är det på grund av U, O och kanterna?
Tackorna står ju "german silver", det är ju inget han döljer, eller tänker jag knasigt?

Cyberdyne

Citat från: Berg86 skrivet Måndag 06, Mars 2017, 09:47:02
Hej.
Mitt första inlägg här på forumet:), i princip helt ny inom silver/guld.
Har läst lite om fakes och jag undrar lite hur ni kan se att det är fakes. Är det på grund av U, O och kanterna?
Tackorna står ju "german silver", det är ju inget han döljer, eller tänker jag knasigt?

Det första jag uppfattade var, vad säger man, färgtonen. En riktig ASE är mera "matt-glansig" medans hans är tok för spegelglansig. I:et i Liberty är felplacerat och vid Fine Silver ~ One Dollar är det ett "-" istället för "~".

Osäker om det borde vara ett W på baksidan och "JM" är tok för stort.

Sen ska årtalet börja precis under foten.

German Silver är ett annat ord för nysilver, vilket innehåller 0% silver.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nysilver

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane