Oseriösa säljare på Tradera.

Startat av MrLibertad, onsdag 04, Januari 2012, 20:48:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Sarek

Bra spaning av Mange. Auktionen blev snabbt nedstängd av Tradera, och det var ju ett klart fall då originalet finns att beskåda hos NGC. Vid en jämförelse med Traderaobjektet så var ingen tvekan om att det var ett falskt mynt i en falsk slabb.

thgswe

Mange

Aktuella auktioner från samma säljare som senast (aldinasa): http://gamla.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=3222575

Två mynt som omedelbart sticker ut (i slabs men inget synligt cert nr):

http://www.tradera.com/item/220208/253600394/akta-24-karat-guld-australia-g-100-kangaroo
Bilderna ser ut att vara desamma som i den tidigare bortplockade auktionen.

http://www.tradera.com/item/220211/254075699/2011-liberty-guldmynt-1-oz-9999
Helt klart en förfalskning, utan att ens behöva detaljgranska motivet så finns det en avslöjande detalj.
Precis som sina äldre släktingar $2,5 & $5 i guld så har en 2011 proof gold Buffalo "incused design" på båda sidor.
Så "2011" på åtsidan och "$50 1oz. .9999 FINE GOLD" på frånsidan ska ha nedsänkt text med samma spegelkvalitet som de fält som omger motiven, något detta mynt saknar.
Här har ni en tråd på cointalk som visar bilder på både en kopia och en äkta 2011 Proof Gold Buffalo i NGC slabs för referens - https://www.cointalk.com/threads/2011-gold-buffalo-bad-fake-coin-in-a-good-fake-ngc-slab.267380/

http://www.tradera.com/item/220412/253599857/1-oz-999-fine-gold-memory-of-titanic-victims
I både rubrik och annonsen i sig påstås det vara en äkta guldtacka, bilden säger dock med all tydlighet att så inte är fallet.

ConcernedCitizen

Säljaren har också den här annonsen: http://www.tradera.com/item/341706/253547800/4-dukat-1915-osterrike-austria och en med 10rubel-mynt där man försöker sälja kopior på mynt. Här har säljaren inte lagt in dem som "guldmynt", men där originalmynten är guld.

Säljaren bryter här mot Traderas regel att inte klart beskriva att objektet är en kopia, samt att objektet självt inte är klart märkt med "kopia" (motsv).

Lurigt! Sånt här är mycket lättare när annonsören faktiskt skriver att det är guldmynt hen säljer.

ConcernedCitizen

En inte lika uppenbart kriminell säljare, men som ändå kan falla under epitetet "oseriös" tycker jag är den här: http://www.tradera.com/profile/items/4162739/harrynova som säljer ett par mynt till "fast pris". Han har inga affärsomdömen (varningsklocka), använder inte egna bilder på mynten (varningsklocka) och svarar inte på frågor kring auktionerna (varningsklocka).

Som sagt - inte uppenbart "fuffens", men lite för konstigt - än så länge - för att jag skulle känna mig helt glad och säker med att göra affär.

Sarek

Jag har gjort ett par bildjämförelser på de falska guldmynten i posterna ovan, och i anmälan av auktionerna till Tradera så har jag hänvisat med URL till den här tråden, så kan de se jämförelsebilderna här.

I auktionen "ÄKTA 24 karat Guld AUSTRALIA G$100 KANGAROO" så har "säljaren" använt samma bilder på myntet som i den tidigare nedstängda auktionen, där han sålde myntet i en NGC graderad slabb. Vi kunde konstatera på NGC:s egen sajt att den slabben var falsk, liksom myntet. I bildjämförelsen så har jag jämfört med NGC egna bilde. För att bara visa på en avvikelse mellan det oäkta och äkta guldmyntet så är öronen på kängurun förskjutet till vänster i förhållande till bokstaven K ovanför i det oäkta guldmyntet.

I auktionen "2011 liberty guldmynt 1 oz .9999" är texten "LIBERTY" mindre på det oäkta guldmyntet. På andra sidan myntet ser man under buffels huvud i texten "IN GOD WE TRUST" att andra raden är förskjuten åt höger i förhållande till raden ovanför. I ordet UNITED ovanför går undre delen av E:et ihop med D:et på det äkta guldmyntet men inte på det oäkta.

Tydligare bilder hos Imgur på

Imgur Kangoroo 2009

Imgur Buffalo 2011

august

En sak som förbryllar mig med dessa falska mynt är varför vi fortfarande ser sådana misstag som de du pekar på. Det tyder rimligen på att det sitter någon liten "artist" i en skrubb någonstans och pillar till den falska designen. Men varför gör de så? Idag kan man ju skicka ett foto på någonting och få tillbaka en tygbit där motivet är sytt med stygn så att det blir väldigt rätt. Då borde ju inte detta vara omöjligt.
Och även om man av någon anledning måste sitta och rista för hand, varför inte bara projicera förlagan ovanpå så att man åtminstone får alla detaljer på rätt ställe?
Det är givetvis bra för oss alla att det finns såna här tydliga misstag som man kan gå på, men det signalerar en grad av amatörmässighet som förbryllar mig väldigt.

ConcernedCitizen

Njae. I Kina råder fortfarande dödsstraff för falskmynteri. I så fall kan det ligga i falskmyntarnas intresse att inte skapa "perfekta" kopior för att på så sätt hävda att man inte gör kopior av lagligt betalningsmedel.

Kan inte längre riktigt lagarna kring det här i Kina, så pratade med en kamrat nu på morgonen, boendes och jobbandes i Sheshuan-provinsen i Kina om det och han trodde - liksom jag - att dödsstraff bara utmäts om det är legalt betalningsmedel som kopieras. I det fall att man t.ex. "gör minnesmedaljer/minnesmynt" och dessutom kan påvisa att man inte gjort det i uppsåt att förfalska (utan mer för att "hedra" originalet) blir straffet i stället många gånger böter.

Det handlar således mer om att inte vilja än att inte kunna. Det kan vara bra att tänka efter före innan man pysslar med sådant här.

ConcernedCitizen

Citat från: Sarek skrivet lördag 19, Mars 2016, 22:56:58
Jag har gjort ett par bildjämförelser på de falska guldmynten i posterna ovan, och i anmälan av auktionerna till Tradera så har jag hänvisat med URL till den här tråden, så kan de se jämförelsebilderna här.

...

Tack Sarek. Klockren demaskering. Och just de här auktionerna verkar nu ha tagits bort. Säljaren har emellertid fortfarande ett antal annonser uppe som - i snällaste ordalag - kanske kan beskrivas som "tveksamma" (som den där med fejk-4-dukatmyntet).

nybba78

Här är en användare som dykt upp efter 3 år och börjar med att sälja ett 10-tal Guldmynt.
Budade på ett mynt men vågar inte betala det då det verkade så suspekt.
Någon som har en annan åsikt?

http://gamla.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=3476175

Brageson

Jag ser inget suspekt alls, med mer än ett uppehåll på Tradera på 3 år, med det får man väl ha.
Han har t.o.m. köpt 1000 adresslappar från mailingbags nyligen (senaste omdömet), så något skall han skickas ut. :)

Han har sålt ca 15 mynt eller medaljer senaste 2 dagarna.
Om du är osäker så avvakta till omdömena trillar in på dessa försäljningar.

nybba78

Ok Får ta och göra det. Har inte råd att bli blåst en gång till.

august

Citat från: nybba78 skrivet Måndag 28, Mars 2016, 18:23:22
Ok Får ta och göra det. Har inte råd att bli blåst en gång till.
Hur mycket bjöd du och för vad?

august

Citat från: nybba78 skrivet tisdag 29, Mars 2016, 20:07:58
10 Gulden 1877. Efter den började jag fundera lite och vågade inte buda på mer.
Du bjöd 2050kr. Tavex tar just nu 2070 för holländska 10 Guilder. LS tar 2088kr. Och då har ändå guldpriset gått upp ett par kronor grammet idag.

Som jag ser det är en fundamental princip (oavsett vad det gäller) att för att en risk skall vara värd att ta så skall uppsidan (vinst om det går bra) vara väsentligt större än nedsidan (konsekvens om det går dåligt). Här är uppsidan ett par tior och nedsidan ca 2000kr, dvs 100x åt fel håll.

I all välmening så undrar jag varför du tar risken.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane