Oseriösa säljare på Tradera.

Startat av MrLibertad, onsdag 04, Januari 2012, 20:48:00

Föregående ämne - Nästa ämne

hasse_A

Citat från: hasse_A skrivet Måndag 27, Januari 2014, 07:16:34
Säljaren har  lovat återkomma med en programvara som fungerar.

Ja, ännu har inte säljaren levererat någon fungerande programvara.  :(
Jag har betalt via Paypal och har för avsikt att dra affären den vägen om inte saken löser sig under helgen.

Citat från: lordsinner skrivet fredag 31, Januari 2014, 06:09:31
Angående piratkopior(tänkte på programvara som beskrevs några poster ovan) samt falska varor det är emot Traderas regler,  samt man kan även polisanmäla.

Anmäla till Trader kommer jag också att göra men polisanmäla? Dom gör ju inget åt det, utan är väl upptagna med att sätt fast folk som kör för långsamt. (Jag tänker på fallet i Gävle)

Jag har tidigare polisanmält ett företag som skickade ut faktura och kravbrev på en vara jag aldrig beställt. Den utredningen lades ner direkt. Anledningen till anmälan vara egentligen för att visa att jag gjort polisanmälan och därmed skydda mig från inkassokrav, vilket fungerade.

/Hasse

2818181

Jag anser helt klart att du bör göra en polisanmälan om det inte löser sig. Det räcker med några knapptryckningar på datorn, så är det registrerat.
Folk i gemen missförstår ofta vad en nedläggning av ett ärende innebär.
Det är inte så att konstapeln eldar upp anmälan, samtidigt som han trycker i sig ytterligare en donut :)
Man bedömer enbart att det saknas tillräckligt med underlag för att just nu kunna gå vidare och få en fällande dom. Dock kan uppgifterna vara ovärderliga om det skulle dyka upp ytterligare information.
Det räcker ju inte att man "vet" vem som är skyldig, utan det skall ju hålla i rätten också.

En nära bekant som åker med blåljus inne i bilen, har förklarat hur viktiga vilande utredningar många gånger kan vara när det skall läggas pussel. Särskilt vid inbrott och bedrägerier.
Dessa typer av bus lever ofta vidare, just genom att inga anmälningar upprättas. Om ingen vet om att det skett är det ju omöjligt att göra något åt problemet.

Silverjägarn

På tal om polisanmälningar och oseriösa säljare på tradera kan jag berätta en uppmuntrande historia.

Maj 2012 blev jag (och många fler) lurade på tradera av en bedragare som sålde silver/guld han inte hade. Mer om det går att läsa bakåt i denna tråd någonstans. Självklart polisanmälde jag honom och i veckan fick jag glädjande besked, han blev dömd! :)

Killen hade problem med lagen och åkte dit för ett flertal brott, bland annat bedrägeri och narkotikabrott. Minns att minst ett tiotal personer hade lämnat negativt omdöme på honom som blivit lurade, tyvärr var det bara jag och en till som polisanmälde så killen kom undan billigt.

Det som fortfarande oroar mig är att det inte verkar säkert att jag får tillbaka mina pengar. Står att man ska be kronofogden att kontrollera hans tillgångar och om han har pengar så hjälper dom mig att få tillbaka pengarna men den chansen känns liten!?

Nästa alternativ var från Brottsoffermyndigheten men där står det tydligt: "möjligheterna att få brottsskadeersättning vid sakskada eller ren förmögenhetsskada, t.ex. stöld eller bedrägeri, är mycket små:(

Säker på att nån på forumet har bättre koll på detta än mig, vad säger ni? Tror ni jag kommer få tillbaka några pengar? Kan tala om det handlar om 5000 kr+.

sextio8

Ja Silverjägarn, han kommer att dömas att betala tillbaka dina dryga 5000 +ränta, men tyvärr är det så att halv/helkrimminella människor ofta har stora skulder i övrigt. Om en person exempelvis dras med en kronofogdeskuld på 350.000 Kr varav 250.000 är en så kallad "statlig skuld", får ni "privatister" vänta tills den "statliga skulden" är återbetald (då den prioriteras). Det kommer också att kosta dig 500 Kr varje gång/år som du vill att KFM gör ett utmätningsförsök (undantag våldsbrott som är kostnadsfritt) för att se om det överhuvudtaget finns några pengar...du flesta bedragare/tjuvar har försäkringskassan eller soc. som enda inkomst och lever därför officiellt redan på existensminimum. Hur som helst hoppas jag att det ordnar upp sig!

Åbama

Kan bara instämma i sextio8´s sorgliga konstaterande av den svenska verkligenheten. Är väl till och med så, att ordningen över det som möjligen (i ovanliga fall) går att utmäta, är att tillgångarna i första hand går till staten, i andra hand till bankerna och i sista hand till andra fodringsägare (brottsoffer).

Det finns dessutom en statligt beställd utredning som föreslår att lagstiftningen ska ändras, så att skulderna ska preskriberas efter en tid.

Du kommer precis som sextio8 också skriver, få betala för att regelbundet göra utmätningsförsök och för att långtidsbevaka dina fodringar.

Gissar att killen dessutom blev dömd till villkorligt och fick böter. D.v.s. böter han aldrig tänkt, vill eller kommer att betala. För honom med andra ord ett helt betydelselöst straff som inte har någon kännbar inverkan alls.

Det finns två rent teoretiska lösningar på ditt problem. Det ena hade varit att det funnits en lagstiftning som dömt bedragaren till att i fängsligt förvar, arbeta ihop pengarna han lurat av folk. Detta tills han hade gjort rätt för sig. En sådan lagstiftning är i Sverige osannolik, då det skulle ansetts alldeles för inhumant mot brottslingen.

Det andra alternativet är att du antingen själv eller att du lejer en annan buse som ruskar om idioten så han förstår allvaret i situationen. För pengarna han lurat av dig är det knappast lönt. Dessutom tvingas du själv bli brottsling för att få upprättelse, men ibland är kanske detta den enda utvägen.

Silverjägarn

Tack för era svar! Känns jäkligt surt att inse att jag troligen inte kommer få tillbaka mina pengar. Några böter fick han inte heller utan kom undan med samhällstjänst. Hoppas han får lida lika mycket som jag fått göra, inte bara för penningförlusten utan mest över känslan att ha blivit lurad.  :(

Det sorgliga är att även om han skulle välja att betala tillbaka till oss som anmälde så gör han en fin vinst då han lurade ett tiotal andra också som valde att inte anmäla.  :o

Fantom

1 kg Silver Panda mynt 2013 och  1 oz guld panda 1987 till salu på Tradera från en nyregistrerad medlem (som erbjuder tyvärr inte PayPal).

Någon som vågar satsa? (Jag är i alla fall intresserad av 1 kg Panda mynt, men törs inte lägga ett bud där, dessutom har ont med fiat-pengar just nu).

http://www.tradera.com/item/220205/201885748/panda-silver-mynt-mycket-fint

http://www.tradera.com/item/220211/201885022/panda-guld-mynt-mycket-fint#

ManoleteSTHLM

Citat från: Fantom skrivet torsdag 13, Februari 2014, 23:11:00
1 kg Silver Panda mynt 2013 och  1 oz guld panda 1987 till salu på Tradera från en nyregistrerad medlem (som erbjuder tyvärr inte PayPal).

Någon som vågar satsa? (Jag är i alla fall intresserad av 1 kg Panda mynt, men törs inte lägga ett bud där, dessutom har ont med fiat-pengar just nu).

http://www.tradera.com/item/220205/201885748/panda-silver-mynt-mycket-fint

http://www.tradera.com/item/220211/201885022/panda-guld-mynt-mycket-fint#

Jag har aldrig sett ett enkilos Pandamynt förut - skulle va fint att inneha ett sådant. Dock så skulle jag inte bjuda på den säljarens annonser. 3 anledningar, är en förstagångssäljare (alltid suspekt), skriver med dålig svenska samt om man tittar på säljarens alla annonser så är det olika bakgrund i bilderna för de olika mynten och memoribilian (vilket säger mig att bilderna är hämtade från andra säljare/sajter).

ManoleteSTHLM

Och jag behövde inte leta länge innan jag hittade orginalbilden till det där ettkilosmyntet på Ebay.

http://www.ebay.com/itm/2013-China-1kg-silver-panda-coin-with-Box-Coa-/171142144762

Hoppas att annonsen eller rättare sagt säljaren spärras.

ManoleteSTHLM

Säljaren sitter och slänger upp fler mynt och nu blev det faktiskt samma bakgrund för Guldpandan som för ett danskt 12 skillingmynt. Fortfarande många märkligheter och klickar man på den ort som säljaren säger sig komma från hamnar man någonstans i USA (Elineberg - som inte är någon stad utan en stadsdel i Helsingborg). Plus ytterligare en ny annons med ytterligare en ny bakgrund i bilden - en Samsung Noter.

Den modige tar en rövare och kan göra ett eventuellt fynd - eller troligare - kommer att bli blåst.

Sarek

Citat från: ManoleteSTHLM skrivet torsdag 13, Februari 2014, 23:33:18
Och jag behövde inte leta länge innan jag hittade orginalbilden till det där ettkilosmyntet på Ebay.

http://www.ebay.com/itm/2013-China-1kg-silver-panda-coin-with-Box-Coa-/171142144762

Hoppas att annonsen eller rättare sagt säljaren spärras.
Citat från: ManoleteSTHLM skrivet fredag 14, Februari 2014, 00:06:27
Den modige tar en rövare och kan göra ett eventuellt fynd - eller troligare - kommer att bli blåst.
Nej det är ingen risk att någon gör ett "fynd" med denna "säljare".

Han skriver på flera auktioner: "som jag ärvt av min far" Jag tycker jag känner igen språkbruket från tidigare scamförsök.

I auktionen Tysk kniv mycket fin så är bilderna på objektet alla hämtade från en annan pågående auktion

Det finns ingen chans att detta är en seriös säljare. Se bara på Fantoms post om 1-kilos Pandan. En sådan kostar runt 10.000:-
Det är bara att anmäla säljaren till alla auktionerna.

Goldfinger

Otroligt. Senaste köparen blev blåst på exakt samma auktionsupplägg ändå tillåter Tradera att han gör ett nytt försök.

http://www.tradera.com/item/220211/203319453/china-panda-1-2-oz-2014

Anmält. Uppenbart ett kapat konto. Även ett bra exempel på det som är för billigt för att vara sant....

Sarek

Nu var det förstås i natt  Publicerad: 2014-03-05 01:55 som  "säljaren" la upp ett likadant guldmynt igen. Men eventuella spekulanter bör ju bli varnade av "säljarens" senaste omdöme:
Betalade in pengar och hörde tyvärr inget efter det. 3400kr fattigare :(

Och det är ju som du sa helt säkert ett kapat konto, med en auktion med Fast pris: 3400 med Köp nu på en ½ oz Guldpanda där i skrivandets stund Tavex har priserna:

Vi köper (SEK)         Vi säljer (SEK)
China Panda 1/2 oz    4239.00                    4715.00

Och 3400:- är ju bara för bra för att vara sant! Bra spanat, och jag kontaktar också Tradera för att trycka på lite.

Fantom

Falska silver Pandor på Tradera.

http://www.tradera.com/item/220205/203871421/10-yuan-china-panda-1oz-999-silver-2009

http://www.tradera.com/item/220205/203870924/10-yuan-china-panda-1oz-999-silver-2001

http://www.tradera.com/item/220205/203870507/10-yuan-china-panda-1oz-999-silver-2000

Finns även folk som lagt ett bud där.  >:(

Någon som kan kontakta säljare och berätta på "rent" svenska att han har falska mynt till salu? Sarek kanske?

2009 och 2001 är lätt att se att mynten är falska, men 2000 är inte lätt att se det (som vanligt).

Jag kan skriva tydligare vad som är inte stämmer med original mynten lite senare idag.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane