Oseriösa säljare på Tradera.

Startat av MrLibertad, onsdag 04, Januari 2012, 20:48:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Goldfinger

Någon som känner sig frestad?

1 kg guldtacka på Tradera

Säljaren har hyggliga omdömen men bilden är direkt hämtad från nätet:

Bildsökning

Originalbilden finns här

Goldfinger

Titeltexten verkar kopierad från denna ebay auktion men fick kortas ner lite. T.o.m. de extra mellanslagen runt parenteserna stämmer.

ebay

Silverräven

Goldfinger: Hyfsat gammalt konto, men få affärer. 3 negativa omdömen på totalt 96 affärer känns dock lite misstänksamt, precis som det faktum att senaste auktionerna som går att se är på plånböcker i skinn som sålts för ca 100 kr/st, sen - BAM! 1 kilo guld! Jag hade avstått iaf, sådana storaffärer skulle jag hellre göra hos stora ädelmetallhandlare.

Sarek

Bilden är identisk med Golfingers spaning - så visst blir man misstänksam.

Sedan är texten i objektsbeskrivningen också plagierad någonstans ifrån. Så här står det bl.a.

"har sin renhet, innehåll och serienummer stämplat på fältet gör att köpa och sälja säker och enkel "

Men det finns inget serienummer på tackan!!

Mystiskt detta med tanke på att kontot varit igång med affärer sedan feb. 2009

Jag avstår oxå från en affär!

hundringen

Citat från: Sarek skrivet Måndag 03, December 2012, 20:42:47
Bilden är identisk med Golfingers spaning - så visst blir man misstänksam.

Sedan är texten i objektsbeskrivningen också plagierad någonstans ifrån. Så här står det bl.a.

"har sin renhet, innehåll och serienummer stämplat på fältet gör att köpa och sälja säker och enkel "

Men det finns inget serienummer på tackan!!

Mystiskt detta med tanke på att kontot varit igång med affärer sedan feb. 2009

Jag avstår oxå från en affär!

Det är många säljare som lånar bilder och ibland beskrivningar från nätet, men jag skulle aldrig köpa guldtackan om man inte kunde mötas och betala kontant och kolla produkten innan betalning. Det är dock lite misstänksamt att de tidigare auktionerna handlar om helt andra saker för 100 spänn, känns inte som om de har kunskapen men någonstan måste de ju börja

Sarek

Goldfinger

Citat från: Sarek skrivet Måndag 03, December 2012, 21:14:06
Citat från: hundringen skrivet Måndag 03, December 2012, 21:02:30
men någonstan måste de ju börja

Vem f*n börjar med en enkilos guldtacka!?

Nej just det ;). Å andra sidan skulle jag inte ens med goda avsikter vilja sälja en 1 kilos tacka på Tradera med tanke på vilken risk jag utsätter mig för själv.

Säljaren har för övrigt fått kalla fötter och dragit tillbaka auktionen. För det kan väl inte vara så att någon av er gjort direktaffär med säljaren vid sidan av Tradera ;D

hundringen

Citat från: Sarek skrivet Måndag 03, December 2012, 21:14:06
Citat från: hundringen skrivet Måndag 03, December 2012, 21:02:30
men någonstan måste de ju börja

Vem f*n börjar med en enkilos guldtacka!?

Jag är inte på deras sida men om de fått ett bra pris själva så varför inte.

Sarek

Det är högst osannolikt att någon har gått på "Köp nu" priset på 390.000:- när man kan få en "riktig" enkilostacka på Tavex idag för 378745:-

Jag tror i stället att säljaren smygläser på Ädelmetallforumet!

kristensson

Citat från: Sarek skrivet Måndag 03, December 2012, 21:38:13
Det är högst osannolikt att någon har gått på "Köp nu" priset på 390.000:- när man kan få en "riktig" enkilostacka på Tavex idag för 378745:-

Se där det vore ju praktiskt, då behöver man ju inte anmäla till Tradera utan säljaren kan se här att det bränns under fötterna.

Personligen köper jag hellre 10st 100grammare än en 1 kilos klump

hundringen

Citat från: Sarek skrivet Måndag 03, December 2012, 21:38:13

hm vet inte om det där var en anklagelse mot mig men jag säljer då inga guldtackor på tradera. Silver är min grej.

Sarek

Ny spaning i dag.

En säljare med inte alltför imponerade profil säljer en guld och en silvertacka, där bilderna och objektsbeskrivningarna är helt plagierad från Liberty Silver.

5g guld Tradera

Samma tacka hos L.S

Bilden på guldtackan har alltså samma serienummer som tackan hos LS. Det behöver i och för sig inte vara ett försök till bedrägeri, men nog blir åtminstone jag misstänksam när man inte kan komma med egen objektsbeskrivning och egen bild. Och som i detta fall att i så fall ange att bilden är lånad, och därtill ange rätt serienummer på objektet som skall säljas.

100g silvertacka Tradera

Samma tacka hos L.S.

Sedan är det samma budgivare på bägge objekten, och denne  figurerar hos samma säljares profil, vilket inte gör att man blir mindre misstänksam.

Destecado

Detta får mej att börja tvivla på handel genom Tradera. Verkar för enkelt att lura köpare.

Goldfinger

Fast bedrägeriförsöken är ju ganska få och lätta att avslöja. Håller vi medlemmar bara ett öga på Tradera, vilket jag tror många av oss gör ändå ;), och skriver här var vi ser så skall vi nog kunna hålla lite ordning.

I övrigt gäller som vanligt att kolla upp säljaren genom omdömena och kontakta denne om minsta osäkerhet finns.

Shiv

Ställ en fråga till säljaren via auktionen.
När du får svar kommer det från dennes mail.
Du ser då för och efternamn.
Använd detta och staden som står i auktionen för att leta upp säljaren på hitta/ratsit och ev. ringa honom. Kolla att denne har lagt ut auktionen och mailen är rätt osv.

Majoriteten av alla Traderascams sker genom kapade konton.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane