Oseriösa säljare på Tradera.

Startat av MrLibertad, onsdag 04, Januari 2012, 20:48:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Myntan

Väldigt bra att du anmält detta tycker jag och att du kontaktade den som lagt högsta budet på hästmyntet. :)

Hoppas Tradera lyssnar bara, ibland gör de inte det, vilket är riktigt dåligt!

mega_n

Citat från: Azure skrivet tisdag 16, Oktober 2012, 11:12:28

Jo, såg dina annonser förut, Myntan, och det är precis så det ska göras :)

Kom bara ihåg att "myntförfalskningar" endast får säljas enligt Traderas regler ifall de är märkta "kopia". (Så att de inte säljs vidare som äkta av glömska personer.) Och då definitivt inte i guld och silver-tacka kategorin. (Mynt kuriosa tror jag är rätt kategori för sådant här skräp...)

/H

Ebenezer

Ush, insåg precis att det var en forummedlem som bjudit på myntet ^^

Goldfinger

Anmält! Uppmanar alla att göra likadant.

Myntan

Citat från: mega_n skrivet tisdag 16, Oktober 2012, 11:22:56
Citat från: Azure skrivet tisdag 16, Oktober 2012, 11:12:28

Jo, såg dina annonser förut, Myntan, och det är precis så det ska göras :)

Kom bara ihåg att "myntförfalskningar" endast får säljas enligt Traderas regler ifall de är märkta "kopia". (Så att de inte säljs vidare som äkta av glömska personer.) Och då definitivt inte i guld och silver-tacka kategorin. (Mynt kuriosa tror jag är rätt kategori för sådant här skräp...)

/H
Det är ju upp till var och en att avgöra om dessa mynt och tackor bara är "skräp", har köp några oäkta mynt till mig själv som jag tyckt varit fina och jag är ju medveten om att det INTE är äkta, finns faktiskt många oäkta mynt och tackor med fina motiv som jag mycket väl förstår att folk vill köpa, men då skall det ju framgå tydligt att det ej är äkta silver o guld mynt o tackor man köper.

the-end

Goldfinger

Självklar scam! Enkel bildsökning och bilden kommer först på listan.

Länk till Google bildsökning

Åbama

Tja, gissa?

Härifrån kommer bilden.

Visserligen är det rejält naivt att bjuda och betala för en sådan auktion, men varför betala för ett rättsväsende, när bedrägerier kan ske helt öppet och helt riskfritt för bedragarna?

Känns om det enda staten bryr sig om är att få in skattepengar. Inte att göra något för att förtjäna dem.

En riktig skrapa till Tradera som verkar skita fullständigt i att de blivit ett tillhåll för bedragare.

the-end

Japp håller med er bägge. Hoppas bara folk inte bjuder på den. Någon blir lurad säkert men då får man faktiskt skylla sig själv.
Man ska inte vara så lättlurad helt enkelt.

Goldfinger

Auktionen är nu nedstängd. Antar att vi var många som anmälde. Fick detta mail från Tradera. Säger väl en del. Givetvis kan ingen bevisa på förhand att det är en scam men mönstret går ju igen hela tiden och sannolikheten borde även Tradera kunna se.

Hej,
och tack för din anmälan!
Tradera uppskattar all hjälp vi kan få med att hitta oärliga annonser, och många auktioner stängs just tack vare bra tips från våra medlemmar.
Vi granskar alla anmälningar men tyvärr kan vi inte alltid agera i brist på bevis. Så vid anmälan, lägg gärna till information om vad du baserar din uppfattning på så ökar chansen att de annonser som är felaktiga blir nedstängda.
Tack än en gång för din hjälp,

Sarek

Citat från: Azure skrivet tisdag 16, Oktober 2012, 10:01:10
Det här känns ju mindre än hederligt:
http://www.tradera.com/1-troy-oz-999-canada-silver-bar-auktion_302605_166259133

säljaren har även flera mynt under kategorin silver och guldtackor som jag betvivlar är silvermynt...
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=2728935

Alla av ovanstående säljares annonser med silverpläterade föremål, utan att det var angivet någonstans, och som vi anmälde till Tradera, togs bort.

Nu har säljaren kommit igen med en riktig beskrivning av objekten och den pläterade tackan ligger även på rätt avdelning.
Mynten är rätt beskrivna.

Så skall en slipsten dras.

hundringen

Bra jobbat allihopa som ser till att städa upp på tradera så att folk inte blir lurade.

Azure

Vet inte om det är oseriöst, fuffens eller helt enkelt två personer som verkligen vill ha detta mynt men när två användare utan omdömen för ett budkrig långt över 'normalpris' så slår det larm i mitt huvud.

Vill poängtera att jag inte menar säljaren något illa överhuvudtaget och anklagar inte denne för någonting, bara ett 'fenomen' jag finner lite suspekt.
http://www.tradera.com/jubileumsmynt-guld-1000-kr-svensk-myntning-auktion_302605_166809180

kristensson

Myntet verkar ju finnas som "köp nu" för ett lägre pris?

Azure

Jo, och att de är värda c.a 1900 guldvärde, och är ju inte precis samlarvärde på 1000-kronorna...

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane