Oseriösa säljare på Tradera.

Startat av MrLibertad, onsdag 04, Januari 2012, 20:48:00

Föregående ämne - Nästa ämne

MrLibertad

Citat från: hasse_A skrivet fredag 01, Juni 2012, 08:08:54
Vad tycker ni om den här ?:
http://www.tradera.com/-50-1oz-american-gold-eagle-guld-dollar-2011-liberty-24k--auktion_302605_157247829
Är det ok bara man talar om att det är pläterat. Snackas om bevis o.s.v.
En oinvigd kan nog bli lurad.

Enligt Tradera ska inte såna här mynt auktioneras ut i guld & silveravdelnigen.

Dessutom så är rubriken vilseledande.

ANMÄL!!!

Silver

Användaren godkänn har massor med skräp ute i guld och silvertackor-avd just nu. Fattar inte att det är ok. Är inte första gången direkt.

Silverräven

Kollar man historiken hos "godkänn" så har han tydligen även sålt smycken med falska ädelstenar, dvs vanligt glas. Dessutom har han den goda smaken att ange "VÄRDE 5200 kr" så det skall se mer exklusivt ut. Killen importerar antagligen all skit direkt från Kina och säljer ut på Tradera som mer eller mindre äkta vara.

hasse_A

Casamannen

mega_n

Jag med... (Via kundservice. Då får man feedback på vad de anser.)

Om Tradera inte tar sitt ansvar tycker jag vi kan anordna en anstormning av anmälningar till deras chat t ex tills någon händer...

/H

Sarek

I Traderas policy kring förbjudna objekt står det:
" Alla reproduktioner, replikor och kopior av mynt (svenska eller utländska) måste vara tydligt och permanent märkta med ordet KOPIA."

Gold Eagle är godkänt betalningsmedel och då strider denna försäljning mot Traderas policy.

Att det sedan i objektsbeskrivningen står att det inte är solitt guld hjälper inte. Själva objektet skall vara märkt med kopia.

Jag har anmält till Tradera att denna annons strider mot deras policy, och dessutom genom kundservice frågat varför de tillåter att pläterad dynga får säljas i avdelningen för "Guld- & Silvertackor. Det är inte första gången heller. Men det är bara att ligga på dem till det händer någonting i ärendet.

Silverräven

Snart kommer jag knappt våga handla ädelmetaller på Tradera längre. Tänk alla dessa kopior/plagiat/förfalskningar som säljs och förr eller senare kommer ut till försäljning igen... som gjort för att folk skall bli lurade.

Silvermånen

Exakt vad jag känner, vågar man köpa/sälja här på forumet då?

mega_n

Citat från: Silvermånen skrivet lördag 02, Juni 2012, 09:00:37
Exakt vad jag känner, vågar man köpa/sälja här på forumet då?

Som jag ser det är det i första hand upp till dig som köpare att se till att inte bli lurad.

En våg med 1/100-dels grams noggrannhet är ett måste. (Det löser troligen mer än 90% av risken.)

Även ett skjutmått, en "rare earth magnet" och kunskap hur man mäter densitet mha vågen och en bägare med vätska samt hur man med magneten kan bedömma äktheten kan vara avgörande för att till kanske mer än 99 procent avgöra äktheten. Kunskap och erfarenhet lär man sig vartefter genom att jämföra olika objekt och se hur de ska se ut. (Sedan finns andra sätt av avgöra äkthet som syratest, pingtest eller helt enkelt fråga en expert kan man också göra.)

För även om du köper från en person så är det inte säkert att denna själv vet att det är en
förfalskning hen säljer.

Om man kan avgöra att objektet inte är äkta eller är tveksamt så har åtminstone inte jag råkat ut för
någon säljare som inte låter köpet gå tillbaka. (Typ tradera...)

Om du köper från en kunnig säljare är risken minimal att du skulle bli lurad eftersom säljarens
rykte är mycket viktigt. Det är därför feedback på tradera eller här i forumet är viktigt...

Sedan är det upp till sunt förnuft att inte bli för girig och försöka köpa från tveksamma
eller mystiska säljare. Speciellt ifall de har "konstiga betalningsvillkor".

Detta forum är troligen(nu) ett av de säkraste ställen att köpa på näst efter professionella handlare som säljer nytillverkade bullion. Åtminstone om du köper från kända medlemmar som visat sin kunskap och har flera positiva trades...

/H

Guld24K

Jag har anmält denna säljare som skriver "Stämplad 925 men är ej äkta silver rakt igenom."

och denna "Kedjorna är 925 stämplade men jag vågar trotts inte garantera att det är äkta silver "ända in i kärnan"."

hasse_A

Jaha då var herr godkänn i farten igen. >:(
http://www.tradera.com/1-oz-guldmynt-1871-tyska-reichsbank-np-pp-guldplaterad-999-auktion_302605_157247737
Denna gången står det visserligen i rubriken att den är pläterad men om det är som MrLibertad skriver att sådan mynt inte skall auktioneras ut i guld och silveravdelningen är det väl bara att anmäla igen.

Silver

Varning!

Följande auktioneras nu ut på Tradera:
http://www.tradera.com/snabb-auktion-1-tub-fiji-taku-auktion_302605_157515131

Annonsen påminner starkt om:
http://www.tradera.com/1-tub-fiji-taku-auktion_302605_155883445

Alla varningsklockor ringer högt. Det är samma typ av mynt, årtal, samma typ av användarnamn, samma sätt att skriva på i, princip i samma ordning. Helt ny användare samt kortauktion. Har ringt till Tradera, de håller med. Men det går tydligen inte att anmäla via telefon och de som jobbar med det har ingen telefon. :) Då sa jag att hon har ju all info nu och kan anmäla det, men det gick inte heller. Jag nämnde även att många annonser anmäls via mail men att de inte gör något, exempelvis godkänns annonser. Sist a_svensson_Vetlanda var i farten anade jag att det var nåt skumt och så sent som samma dag det uppdagades att han var en bedragare sa de via telefon att allt säkert är i sin ordning.

Observera att säljaren har ytterligare en kortauktion ute.

Silverjägarn

Citat från: Silver skrivet Måndag 04, Juni 2012, 17:17:32
Varning!

Alla varningsklockor ringer högt. Det är samma typ av mynt, årtal, samma typ av användarnamn, samma sätt att skriva på i, princip i samma ordning. Helt ny användare samt kortauktion. Har ringt till Tradera, de håller med. Men det går tydligen inte att anmäla via telefon och de som jobbar med det har ingen telefon. :) Då sa jag att hon har ju all info nu och kan anmäla det, men det gick inte heller. Jag nämnde även att många annonser anmäls via mail men att de inte gör något, exempelvis godkänns annonser. Sist a_svensson_Vetlanda var i farten anade jag att det var nåt skumt och så sent som samma dag det uppdagades att han var en bedragare sa de via telefon att allt säkert är i sin ordning.

Håller med, verkar som samma gubbe är ute igen och ska blåsa några nya stackare. Förra gången var det jag. Redan en gubbe som bjudit på en av auktionerna.  ???
Blir intressant att följa.

Silver

Citat från: Silverjägarn skrivet Måndag 04, Juni 2012, 19:39:56
Citat från: Silver skrivet Måndag 04, Juni 2012, 17:17:32
Varning!

Håller med, verkar som samma gubbe är ute igen och ska blåsa några nya stackare. Förra gången var det jag. Redan en gubbe som bjudit på en av auktionerna.  ???
Blir intressant att följa.

Jag har några auktioner ute och han som bjudit på den med pandorna har bjudit på två av mina varav en avslutas i kväll. Vinner han skall jag varna honom. Otroligt att Tradera inte gör något! >:(

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane