Oseriösa säljare på Tradera.

Startat av MrLibertad, onsdag 04, Januari 2012, 20:48:00

Föregående ämne - Nästa ämne

mega_n

Jag anmäler numera alla förgyllda/försilvrade plåtbitar eller förfalskade mynt i kategorin "guld och silvertackor". Om fler gör detsamma kanske Tradera faktiskt tar tag i uppenbart felaktiga auktioner(enligt deras egna regler). Prova även att diskutera detta med dem på Traderas kundsupport och chat...

För tillfället är "godkänn" den som smutsar ned kategorin mest.

Bra jobbat alla ni som ligger på dem...

/H

kristensson

Drar mitt strå till stacken och anmälde godkänn, skulle va roligt om allt "tjingeling" istället fanns i annan kategori än guldmynt

MrLibertad

Nu har godkänn också några hge-mynt ute.

Sarek

Jag frågade genom kundsupporten varför de tillåter att guld och silverpläterade objekt får finnas i avdelningen för guld & silvertackor, då det med knapphändig objektsinformation är upplagt för att folk inte inser att det varken är guld eller silver det handlar om.  Jag fick följande svar:

"Vi är medvetna om att medlemmar lägger ut auktioner i fel kategori ibland och vi brukar göra sökningar i kategorier och ändra eller stänga de auktioner som ligger felaktigt.
Är det så att man ser auktioner som inte är tillåtna enligt våra regler så går det jättebra att använda sig av funktionen "Anmäl till granskning". "

Jaha... det var ett svar som mer eller mindre bara bekräftade att de hade läst mitt mejl. Men den enskilde medarbetaren kan nog inte göra så mycket. Det måste tas ett beslut uppifrån hierarkin i frågan. Det måste tas ett beslut om en policy att pläterade varor inte får säljas i avdelningen för guld & silvertackor.

När man skapar en annons för en märkesklocka finns längst upp inom röd ram följande meddelande:

"Observera att det inte är tillåtet att sälja varumärkeskopior på Tradera, inte ens om du anger att det är en kopia. Säljare får inte heller friskriva sig från kännedom om varans äkthet. Annonser som bryter mot Traderas policys stängs ned och åtgärder kan även vidtas mot säljarens Traderakonto."

Tar man ett beslut om att inga former av pläterade varor får säljas i guld & silveravdelningen, så får man lägga in motsvarande skrivning där. Innan det sker tror jag inte det händer så mycket.

Nu strider dock denna annons mot deras egen policy då det är en replika av godkänt betalningsmedel utan att det står på varan.
I Traderas policy kring förbjudna objekt står det:
" Alla reproduktioner, replikor och kopior av mynt (svenska eller utländska) måste vara tydligt och permanent märkta med ordet KOPIA."
Därför är det inget tvivel om att den annonsen skall bort.

Nu ser jag att mannen från Södertälje säljer sin pläterade dynga i Norge hos QXL också!   

Silverräven

Jag skulle tro att det är "money talks" som bestämmer här. Om de tillåter förfalskningar av kända varumärken kan de få stämningar mot sig som de inte har lust med. Samma sak gällde en gång när jag sålde ett gammalt ex av Office 95 som jag fått vid köp av dator en gång i tiden. Det var förbjudet att sälja OEM-programvaror, vilket jag inte var medveten om. Fick en varning och annonsen borttagen. Troligen har de ögonen på sig även inom denna kategori från bl a Microsoft.

Däremot tror jag inte särskilt många myntpräglare (särskilt inte när det gäller numismatiska mynt och dylika föremål) har koll på svenska Tradera och ligger på om att det är förbjudet med förfalskningar... dvs, så länge det gynnar Tradera att föremål byter händer så gör de sig inget större besvär om de kan komma undan med det.

hen

Citat från: mega_n skrivet lördag 02, Juni 2012, 09:24:27
Citat från: Silvermånen skrivet lördag 02, Juni 2012, 09:00:37
Exakt vad jag känner, vågar man köpa/sälja här på forumet då?

Som jag ser det är det i första hand upp till dig som köpare att se till att inte bli lurad.

En våg med 1/100-dels grams noggrannhet är ett måste. (Det löser troligen mer än 90% av risken.)

Även ett skjutmått, en "rare earth magnet" och kunskap hur man mäter densitet mha vågen och en bägare med vätska samt hur man med magneten kan bedömma äktheten kan vara avgörande för att till kanske mer än 99 procent avgöra äktheten. Kunskap och erfarenhet lär man sig vartefter genom att jämföra olika objekt och se hur de ska se ut. (Sedan finns andra sätt av avgöra äkthet som syratest, pingtest eller helt enkelt fråga en expert kan man också göra.)

För även om du köper från en person så är det inte säkert att denna själv vet att det är en
förfalskning hen säljer.

Om man kan avgöra att objektet inte är äkta eller är tveksamt så har åtminstone inte jag råkat ut för
någon säljare som inte låter köpet gå tillbaka. (Typ tradera...)

Om du köper från en kunnig säljare är risken minimal att du skulle bli lurad eftersom säljarens
rykte är mycket viktigt. Det är därför feedback på tradera eller här i forumet är viktigt...

Sedan är det upp till sunt förnuft att inte bli för girig och försöka köpa från tveksamma
eller mystiska säljare. Speciellt ifall de har "konstiga betalningsvillkor".

Detta forum är troligen(nu) ett av de säkraste ställen att köpa på näst efter professionella handlare som säljer nytillverkade bullion. Åtminstone om du köper från kända medlemmar som visat sin kunskap och har flera positiva trades...

/H

vart köper man en sån våg?

http://www.dealextreme.com/p/portable-digital-pocket-scale-500g-0-1g-2-aaa-52510

e den bra?

Silverräven

Hen: på Tradera finns det noggranna vågar till en billig penning, men jag kan dock inte svara för hur exakta de är. Vill man ha proffsvågar så får du dock räkna med åtskilliga tusenlappar.

MrLibertad

Lite kuriosa, jag blev tillfrågad av Tradera om att hålla rent i guld och silveravdelnigen, jag tackade ja till det och dom sa att dom skulle höra av sig i November förra året.

Jag väntar fortfarande på mailet:)

Silver

Citat från: MrLibertad skrivet tisdag 05, Juni 2012, 20:13:13
Lite kuriosa, jag blev tillfrågad av Tradera om att hålla rent i guld och silveravdelnigen, jag tackade ja till det och dom sa att dom skulle höra av sig i November förra året.

Hehe, det hade varit bra om dom skickat det där mailet så det hade varit lite ordning och reda. :)

kristensson

Citat från: MrLibertad skrivet tisdag 05, Juni 2012, 20:13:13

Tack för att du svara ja, men dystert att dom inte löpte linan ut, tror du hade fixat det helt ok

Guld24K

Att tillverka en kopia av ett gångbart betalningsmedel är alltid penningförfalskning

http://www.lag24.se/a/penningf%C3%B6rfalskning-och-d%C3%A4rmed-relaterade-brott

Det kvittar om det är svenska eller utländska mynt eller sedlar

En gärningsman som begått penningförfalskning av normalgraden riskerar att dömas till fängelse i upp till fyra år. Är brottet att bedöma som ringa kan det bli fråga om böter alternativt fängelse i maximalt sex månader. Anses brottet vara av ett grovt slag kan det bli aktuellt med fängelse i mellan två och åtta år.

Brottet kräver " ifall gärningen innebär fara i bevishänseende" vilket innebär att det skall för en normalperson var möjligt att vid en snabb bedömning tro att det är äkta. En text på Tradera om att detta är bara pläterat räcker alltså inte. Jag skickade ett mail till j.andersson55 och skrev att jag inte var intresserad av hans Pandor  för det verkade för likt andra bluffar.

Jag kontaktar dig beträffande objekt nr 157515028, SNABB AUKTION 4 st silver panda.

Annonsen verkar borttagen. Kanske det fungerade.

mega_n

Var även mycket försiktiga för denna typ av objekt.

http://www.tradera.com/-999-fine-1-grain-24k-999-ren-real-solid-24-k-guldtacka-auktion_302605_157589160

"1 grain" är mycket likt "1 gram". Här kan man ta miste om man inte kollar noga.

1 grain (gr) = 0.06479891 grams (g) Dvs, 1 grain är bara 1/15-dels gram!!!
Dvs, guldvärdet på denna rena solida 24K guldtacka som är .999 fine skulle vara typ 25 kr.
(Om den är äkta, vilket den nog dock troligen är...) Glöm inte frakten på denna tunga solida guldtacka är 75kr... Observera att det är "godkänn" som är i farten igen som verkar hoppas att folk gör misstag...

/H

dredge

Mycket bra mega_n,

Jag såg hans "grain-auktion" igår, och det är troligen fråga om riktigt
guld "den här gången".

Men precis som du berättar ett Grain är en obetydlig bit guld, långt
mindre än 1 Gram.

johan_ua

pratade lite med support nyss och passade på att anmäla ett antal av godkänns annonser inkl den ovan. Vore ju skönt att bli av med honom.

cherokee

Hästhandlare är alltid svåra att bli av med, Se bara på A_svensson_vetlanda "aka" numera "j.andersson55"

Ej bekräftad än förvisso, men ändå..

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane