Hamburgare vs silver.

Startat av Birka, Söndag 17, Juli 2016, 18:45:49

Föregående ämne - Nästa ämne

Birka

Man kör på motorvägen och får på långt håll syn på Max-skylten. Man blir så himla sugen på en hamburgare.
Men när man precis ska svänga av tänker man att jag köper hellre 1/2 oz silver för pengarna och tar i stället en knäckemacka när man kommer hem.
Någon som tänkt som jag?

Condor2ooo

Det kommer att gå bra för dej lelle pöjk, det är jag  helt säker på. Du har precis den rätta inställningen.  :D

vonswartz

Tja, tanken har slagit mig. "Behöver jag köpa den där ribsen...?"

Silvern

Nja.. det känns dumt att inte unna sig såna saker då och då. Ibland måste man få göra det :)

cyber

Han unnar sig ju nåt! 1/2 oz silver kan ge mycket glädje :)

zupay

Det är en bra början. Nästa steg är att alltid tänka i Oz silver när du överväger ett köp. Bästa bantningtipset!

PennyLane

Har ofta tänkt som du det senaste året.
Hoppar över vissa konsumtionsvaruköp nuförtiden för det känns så "dyrt".
Ädelmetaller känns mycket "billigare" och om man ångrar sig kan man alltid sälja. :)

Unmanipulatable

Man ska hinna njuta sålänge man lever också.  Kan vara trevligt att belöna sig själv med ett par burgare eller annat trevligt. Men visst är det gött att bygga på sin förmögenhet.  Det enda som är bra med den nyfunna insikten att vårt ekonomiska system är uppbyggt som ett pyramidspel med tillhörande inflation vilket innebär att allt man samlat på sig är i fara ; är att man då kan spendera rätt vilt utan att det gör alltför ont i snåltarmen.

silverhamstern

Jag tar även hem pantburkarna från norge efter fiskeresorna, många bäckar små...

glimbert

Ska jag erkänna något måste jag säga att jag blivit lite tvärtom med att tänka snålt/sparsamt. Inte för att jag egentligen slösar mer nu än innan, men jag har mindre ångest när jag gör av med kronor nu än för ett år sedan, eftersom de ändå inte är garanterade någon långsiktig köpkraft och kanske tappar värde vid någon framtida inflation/helikopterläpp/bail-in/minusränta om de bara sitter på ett konto. Efter mitt "uppvaknande" eller vad man ska kalla det så har jag mer ångest över att inte ha gått mer in i PM tidigare än att slänga fram lite fiatkrischadiller på en god lunch.

Unmanipulatable

Du skriver ungefär liknande som jag själv fast med andra ord.
Det enda som ger mig lite "smygångest" är när jag inte gör/ har gjort det som verkar bäst vid respektive tillfälle baserat på vad man kände till då. Man kan inte senare önska att man agerat annorlunda eftersom det man gjorde verkade smart och begåvat just då.  Man kan ju som en lärdom av detta inse att ökad kunskap leder en bättre beslut vilket innebär att man hela tiden bör söka kunskap.

Man kanske har vissa principer som man erfarenheten lärt en och ibland kan det ju hända att man i ett svagt ögonblick  pga av oväntade händelser eller något annat frångår sina principer och då går det gärna åt h-e... Det kan ju faktiskt kännas lite störande.

Klart att ibland tänker man att det skulle nog ha varit klokt o behålla den där bostaden som stigit 1mkr i pris på några år ....   Det visar ju hur sjukt systemet är.  Lönerna stiger någon % per år. Bostäder har stigit typ 15-20+ % vissa år från allt högre nivåer dessutom. Klart man får ett uppvaknande när man har blivit felinformerad hela sitt liv.

Jag tycker det är jättehärligt att byta vår snart värdelösa  ruffelochbågvaluta mot riktiga saker!

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane