Vad är fördelarna med cirkulerade mynt/guldtackor?

Startat av sputnik, lördag 09, Juli 2016, 18:48:45

Föregående ämne - Nästa ämne

sputnik

Vad är fördelarna med cirkulerade mynt/guldtackor?
Jag är nybörjare och därför ställer frågan!

1) Jag tänker mig ett billigare pris, men dom köps väl tillbaks till ett mindre pris, alltså plus minus noll, så ingen fördel.

2) Jag kan gå till pantbanken och låna på mitt egna guld, vilken är min egendom och får ett pantkvitto, skulle jag inte kunna lösa ut det inom tre månader så kan jag sätta om eller förlänga räntan/lånet emot en avgift och på så sätt ta ett lån på ett år eller mer, utan att gå till en bank eller ta sms lån, utan belånar min egna egendom.
Med ej cirkulerade mynt eller tacka så skulle dom bryta förpackningen för att kolla äktheten.

3) Jag kan känna och röra mitt guld utan att bryta någon förpackning.

Asrael

Det är i första hand guldet du köper. 1g guld är 1g guld oavsett om det är i form av en polerad kub inplastad i en snygg förpackning eller ett repigt välanvänt mynt man förstärkt hållbarheten på genom att lägga till lite koppar, silver och zink.

Certifikat garanterar inget och inte heller en förpackning. Det är snarare så att det blir svårare att kontrollera äktheten om guldet är välförpackat och man inte vill bryta förpackningen.

Krugerangel

Har du en sjysst muntlig dialog face2face med någon på pantbanken så går allt att lösa.
Har du ett kvitto på ditt guld med certificate-number så kan dem lita på dig, ditt kvitto och deras laser-testare.
Då utan att bryta förpackningen och densitets-testa ditt guld som är säkrast innan eventuellt sågen och/eller smällt-ugnen för att vara SÄKER.
Deponera guld är mycket bättre än andra lån tycker jag.
Igen, förhandlar du lite om större belopp så kan du lätt förhandla ner räntan.
Dock fortsatt lite dyrt som jag ändå tycker är ok och mycket bättre än bankens klo.
Vem vill inte ha tillbaka sitt guld och speciellt som priset bara går en väg.

Krugern

august

Jag tror att du kan ha missförstått vad som menas med "cirkulerat".

Det handlar inte om huruvida det är 999 inneslutet i en plastbit eller är legerat med bitmärken i och har skramlat i en ficka i 75 år. Vad det handlar om är om guldet varit ute i privata händer, vilket man ser som att den säkra kedjan från tillverkaren brutits och äktheten därmed inte längre kan garanteras. Dvs det är omöjligt för dig att ha ocirkulerat guld eftersom det blir cirkulerat i det ögonblick då du köper det.

Det jag tror att du menar är 999 ingjutet i plast (ev med en tillhörande papperlapp) kontra guld (oavsett renhet) som är fritt att krama. Där är jag helt på Asraels linje: du köper guldet, inte förpackningen. Plasten gör det närmast svårare att kontrollera äktheten och om det följer med en COA så blir det inte mer eller mindre äkta för det. Därmed inte sagt att COAn är värdelös, det är precis som att sälja en finare klocka: om "box and papers" ingår så är värdet för rätt köpare lite högre.

Jag rekommenderar absolut guld utan en massa plast kring. Då kan man mäta och väga det ordentligt och om man så vill placera det i en vackrare förpackning. Norrmännen har fattat: det heter "gull" för att man skall kunna gulla med det!

sputnik

Tack för svar och riktigt bra information :-)

1) Om man köper guldtacka så står det certifikat nummer på förpackningen och man har kvitto (ny från Tavex).
Men vad händer om jag köper cirkulerad guldtacka på Tavex, får man då Guldtackan med bruten förpackning eller ingen förpackning utan certifikat nummer, men man erhåller kvitto, hur fungerar det?

2) Mynt, får man endast kvitto vid köp av cirkulerad guldmynt från t.ex Finansguld? eller har dom också certifikat nummer men det står på kvittot ?

3) Hur fungerar det om jag köper cirkulerat guld på forumet, får man endast med original kvitto då, vilket kommer från leverantör från första början?

4) Varför hittar man bara cirkulerade guldtackor på Tavex och inga cirkulerade guldmynt?

MVH

august

Citat från: sputnik skrivet Söndag 10, Juli 2016, 10:15:26
1) Om man köper guldtacka så står det certifikat nummer på förpackningen och man har kvitto (ny från Tavex).
Men vad händer om jag köper cirkulerad guldtacka på Tavex, får man då Guldtackan med bruten förpackning eller ingen förpackning utan certifikat nummer, men man erhåller kvitto, hur fungerar det?
Jag tror att du får fråga Tavex, men jag gissar att förpackningen kommer att vara bruten. Kvitto får du givetvis.
Citat
2) Mynt, får man endast kvitto vid köp av cirkulerad guldmynt från t.ex Finansguld? eller har dom också certifikat nummer men det står på kvittot ?
Ingen aning, har aldrig gjort affärer med dem. Men certifikat förekommer inte på mynt så det lär du inte få något.
Citat
3) Hur fungerar det om jag köper cirkulerat guld på forumet, får man endast med original kvitto då, vilket kommer från leverantör från första början?
Det är upp till dig och säljaren att komma överens om. Men notera att säljaren kanske i sin tur köpt av en privatperson, så han har inte nödvändigtvis något leverantörskvitto. Det är just denna lägre grad av spårbarhet som "cirkulerat" innebär och det är därför som "ocirkulerat" normalt är lite dyrare.
Citat
4) Varför hittar man bara cirkulerade guldtackor på Tavex och inga cirkulerade guldmynt?
Tavex har många cirkulerade mynt. Jag gissar att det ses som uppenbart att en gammal sovereign är cirkulerad, medan kunden förväntar sig en ocirkulerad tacka om annat inte sägs. Nya bullionmynt som pandor och maples är rimligtvis ocirkulerade men borde ju teoretiskt kunna förekomma i cirkulerad form om någon sålt tillbaka.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane