Spot priser på sidan fallerar.

Startat av Brageson, tisdag 14, Juni 2016, 19:49:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Silvern

Det vore nice om man hade kunnat se guld/silver priserna i Euro, då iaf jag köper mitt silver i Euro.

toblov

Är du säker? Priset må sättas i euro men tror alla andra här växlar från SEK till euro vid köp. Så då det är SEK spot som spelar roll.

MrLibertad

Jag kommer att ta bort diagrammet som visas i själva widgeten, vill man se diagrammet får man i fortsättningen gå in under "diagram" i menyn.

Anledningen är att den tar ganska god tid på sig att ladda och påverkar resten av forumet.

MrLibertad

Citat från: Silvern skrivet lördag 02, Juli 2016, 14:49:31
Det vore nice om man hade kunnat se guld/silver priserna i Euro, då iaf jag köper mitt silver i Euro.

Silverpriset i Euro finns numer, sedan 30 sekunder sen under "diagram" i menyn ovan. :)

Silvern

Citat från: MrLibertad skrivet lördag 02, Juli 2016, 15:37:28

Silverpriset i Euro finns numer, sedan 30 sekunder sen under "diagram" i menyn ovan. :)

Hm jag tänkte mig mer i denna listan, så att man ser det hela tiden vart man än är på forumet!  tack ändå

MrLibertad

Citat från: Silvern skrivet lördag 02, Juli 2016, 17:01:16
Citat från: MrLibertad skrivet lördag 02, Juli 2016, 15:37:28

Hm jag tänkte mig mer i denna listan, så att man ser det hela tiden vart man än är på forumet!  tack ändå

Euro tillagt i widgeten.

Silvern

toblov

Personligen tycker jag det är alldeles för mycket info/kurser just nu. För plottrigt och svåröverblickat helt enkelt. Plus att hälften av priserna som visas just nu egentligen inte ger något mervärde då iaf jag använder widgeten för att få en snabb överblick över dagsutveckligen för guld och silver. Alltså i SEK. Priset i gram jämte oz kommer ju ha samma utveckling då den i SEK är densamma. Oz är ju ändå det vanligaste måttet... Och priset i euro är ju för oss svennar helt onödigt så länge vi inte handlar ädelmetall för euro som vi haft liggandes då priset i sek ändå är det som spelar roll för alla oss som växlar till euro vid köp av ädelmetall. Men det är bara min åsikt. Tjurkoken har talat ut. Tack för mig. Over and out.

Fantom

Euro behövs inte i widgeten tycker jag (i detta fall man kan då lägga till Yuan och Rubel, kan vara intressant att se hur valutorna rör sig mot guld/silver eller varför inte lägga alla 178 valutor samtidigt så att alla blir nöjda/onöjda?).
Däremot kurser i gram får vara kvar (jag kollar per gram när det gäller tackor) :D

Tabellen:

GULD/USD   
SILVER/USD   
GULD/SEK/OZ   
SILVER/SEK/OZ   
GULD/SEK/GR   
SILVER/SEK/GR   

är standard, sluta försöka försämra det, låt den vara så och om du inte kan ta bort blinkandet (det enda negativa som finns i widgeten), rör inte den mer då!

Fantom

Som alternativ, medlemmarna kan kanske rösta om att ha ha euro i widgeten eller inte! Som det var i England! :D

Silvern

Man kan inte göra alla nöjda.. tyvärr

Silvern

Citat från: toblov skrivet lördag 02, Juli 2016, 15:11:55
Är du säker? Priset må sättas i euro men tror alla andra här växlar från SEK till euro vid köp. Så då det är SEK spot som spelar roll.

utveckla gärna vad du menar, kan vara så att jag är för trött för att fatta just nu :P

toblov

Citat från: Silvern skrivet Måndag 04, Juli 2016, 02:18:55
Citat från: toblov skrivet lördag 02, Juli 2016, 15:11:55

utveckla gärna vad du menar, kan vara så att jag är för trött för att fatta just nu :P
Absolut inte, därav kan man försöka ha lite relevans i det man väljer att använda.

Jo men när du köper ÄM så växlar du alltid till euro (antar jag). Därav är det vid varje köp relevant vad växelkursen är. Du betalar ju aldrig direkt med euro då du alltid "köper" euro vid köp av ÄM när du betalar.

Ett enkelt ex i det extrema för at visa vad jag menar. Säg att spot i silver står i 20 euro, går upp till 25 euro på en dag så har spot euro gått upp 25% den dagen. Säg att samma dag rör sig sek/euro från 10 sek/euro till 12 sek/euro. Då har också ju varje euro blivit 20% dyrare. Räknar man då om spot i euro till sek har silver spot i sek (för oss som bor och för lön i sek) gått upp 50%, inte 25% som euro spot visar då du "alltid" måste köpa euro för att betala din ÄM. Dvs det relevanta för oss är spot i sek, inte euro.

MrLibertad

Personligen vill jag gärna ha Euro i widgeten, om inte annat för att kolla prispremier på silver i Tyskland.

Är det något som ska bort så är det USD, totalt ointressant på alla plan, i vilket fall för mig. ;)

Klart var och en har sin egen uppfattning hur det ska se ut men vi provar så här ett tag.

Brageson

Efter som det är mitt "fel" som startade den här tråden, så tycker jag att Euro är totalt ointressant.
USD är ju ändå den valutan som ädelmetallernas spotpris sätts i för närvarande, så den borde vara kvar.
Sen är ju SEK i gram intressant....SEK i OZ kan man ju vara utan.

Så för att slippa lite av tivolieffekten på widgeten så röstar jag så här. Att bero på rösta föresten, kanske en poll i frågan?

GULD/USD/OZ
SILVER/USD/OZ
GULD/SEK/GRAM
SILVER/SEK/GRAM

edit: sedan kan man ju ha "resten" på flikar som GSR och HUI är nu.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane