Två aktuella figurer - centralbankerna monetäriserar stater och företag

Startat av ManoleteSTHLM, Söndag 12, Juni 2016, 14:37:07

Föregående ämne - Nästa ämne

ManoleteSTHLM

Här är två dagsaktuella figurer som visar på hur skulder monetäriseras bort för stater och företag via centralbanksinterventioner.

Figur 1. ECB under ex-Goldman Draghi inflaterar bort skulderna i en rasande takt och omfördelar värden bort från produktiva delar till företag och organisationer som inte har fungerande verksamheter. Korruption och moral hazard i sin renaste form. Och som om inte det vore nog så har ECB börjat köpa upp skräpobligationer för att hålla systemet vid liv. Det finns idag företag som får betalt för att låna och det sker indirekt genom alla löntagares försorg genom inflaterade och undergrävda löner. Ett modernt slaveri där stater och stora företag tillsammans tar en allt större del av kakan - se TTIP.

Italienska banker sitter på 360 miljarder euro i dåliga lån (NPL, och det är lån där kredittagaren inte kan betala räntekostnaderna och är på randen till konkurs) och det är ingen vågad gissning att Draghi & co på nått sätt hittar en väg att lösa in dem och låta de europeiska skattebetalarna stå för kostnaderna.

Figur 2. Den här figuren säger allt. Bankrutta stater lånar till minusränta - vilket ger att ju mer som lånas desto "rikare" och mer solventa blir de. Det ska hålla på, om det går, tills alla skulder kopplar mot extremt låga räntor och tills skulderna är borta. Minusräntorna kan komma att fortsätta öka. Olika slags fonder, och mina tankar går kanske främst till pensionsfonder, ska samtidigt försöka få avkastning i detta minusränteklimat och de flesta av dem är tvungna, genom prospekt, att köpa "säkra" statsobligationer. Med fritt valutaskapande och med minusräntor - hur tror ni realvärderna i de här fonderna kommer att utvecklas...vill ni sätta era pensionspengar i det här systemet?

Med minusräntor och oändligt med valuta som måste omsättas i tillgångar - vad är det som säger att det inte blir en fortsatt lång bull-market på aktiemarknaden - isåfall den längsta genom alla tider? P/E-tal på 40 och en årlig avkastning på OMX på 1% är trots allt bättre än minusräntor...

august

Citat från: ManoleteSTHLM skrivet Söndag 12, Juni 2016, 14:37:07

Bra illustration. Flera saker blir väldigt tydliga i en sådan presentation. En är att det inte är de "sämsta" ekonomierna (bortsett från Japan) som leder detta race utan tvärtom nordeuropeerna som man normalt ser som de som klarar sig bäst (eller minst dåligt). Jag vet inte vad det beror på, men i Sveriges fall så tror jag att tanken var att som liten valuta så är det bättre att föregå än att föregås, dvs man försökte vara trendledande snarare än trendföljande i "the race to the bottom". Hur bra det funkat syns ganska tydligt.

Det andra, och globalt sett viktigare, är att alla som förespråkar dollarns snara fall bör tänka en gång till. Det är ganska uppebart vem som är "the best looking horse in the glue factory". Med mer än 10 TUSD i NIRP-bonds world-wide är det uppenbart att massor med kapital kommer att strömma in i US bonds. Jag har ingen referens till hands men har läst flera artiklar om att detta redan börjat svänga rejält.

ManoleteSTHLM

Citat från: august skrivet Söndag 12, Juni 2016, 15:09:19
Citat från: ManoleteSTHLM skrivet Söndag 12, Juni 2016, 14:37:07

Bra illustration. Flera saker blir väldigt tydliga i en sådan presentation. En är att det inte är de "sämsta" ekonomierna (bortsett från Japan) som leder detta race utan tvärtom nordeuropeerna som man normalt ser som de som klarar sig bäst (eller minst dåligt). Jag vet inte vad det beror på, men i Sveriges fall så tror jag att tanken var att som liten valuta så är det bättre att föregå än att föregås, dvs man försökte vara trendledande snarare än trendföljande i "the race to the bottom". Hur bra det funkat syns ganska tydligt.

Det andra, och globalt sett viktigare, är att alla som förespråkar dollarns snara fall bör tänka en gång till. Det är ganska uppebart vem som är "the best looking horse in the glue factory". Med mer än 10 TUSD i NIRP-bonds world-wide är det uppenbart att massor med kapital kommer att strömma in i US bonds. Jag har ingen referens till hands men har läst flera artiklar om att detta redan börjat svänga rejält.

Att länder som Japan, Spanien och Italien kan låna till lägre kostnader än USA visar på hur skevt fiatvalutasystemet är. Det är mer valuta på väg in i dollarn och så blir det när det är skapade kriser runt om i världen. Världen är förstås dopad med dollar och jag tror att dollarn utgör runt 60% av allt valutavärde i världen och det är dess likviditet som är dess stora fördel. Vi får se när nästa QE kommer - förmodligen efter valet i USA och kanske våren 2017 - mars är mest troligt eftersom ECB har sagt att de ska maxstimulera fram till dess. Världen skriker efter stimulanser via dollarn. Det världen borde skrika efter, om det finns något rättvisepatos, är ett slut för dollarn och dollar-index som värdesättare för världens alla varor (och tjänster).

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane