"Etisk" metall och fair trade

Startat av frost, tisdag 17, Maj 2016, 19:13:25

Föregående ämne - Nästa ämne

frost

Jag har nyligen blivit mer medveten om både oetisk arbetsstandard och miljöförstöring i samband med framförallt guldutvinning och ädelstenar. Är det någon som vet något i frågan eller vet var det finns information. Jag är också intresserad av gruvor och etik när det gäller basmetaller som koppar och järn.

Birka

toblov

PennyLane

9darter

Micke

august

Citat från: frost skrivet tisdag 17, Maj 2016, 19:13:25
Jag har nyligen blivit mer medveten om både oetisk arbetsstandard och miljöförstöring i samband med framförallt guldutvinning och ädelstenar. Är det någon som vet något i frågan eller vet var det finns information. Jag är också intresserad av gruvor och etik när det gäller basmetaller som koppar och järn.
Det där är ett besvärligt ämne.

Det stämmer absolut att gruvor traditionellt har orsakat en himla massa elände med miljöförstöring av kolossala mått. Om det fanns ett enkelt sätt att investera etiskt så håller jag därför med om att det vore intressant. Men tyvärr känner jag inte till några enkla svar. Det vore ju lätt att anta att det var så enkelt som att gruvor i västvärlden sköttes snyggt, medan gruvor i tredje världen löper större risk att vara "dåliga" och exploatera lokalbefolkningen och deras miljö. Men så enkelt är det i praktiken inte. T ex har vi i Sverige där vi gärna slår oss för bröstet med hur duktiga vi är en Bergsstat som är så yr i kolan att de ger bort gruvkoncessioner i princip gratis "för att kompensera för merkostnaderna med att uppfylla svensk miljölagstiftning". Betyder det att det är bra att satsa på en svensk gruva? Jag tycker inte det, för även om det kanske är i överensstämmelse med miljölagstiftningen så vore det ju att stödja verksamhet där den korkade Staten skänker bort våra naturtillgångar.

Nå, men så ta en gruva i Afrika då, och låt oss anta att den har lägre miljökrav (från det lokala landet) än vi ställer i Sverige. Dålig? Tja, gruvbolag är rationella företag. Typiskt så är det så att det är betydligt mer lönsamt för gruvbolaget att betala sina arbetare väsentligt bättre än de skulle få betalt annars eftersom det är en liten del av deras kostnader. Dessutom har gruvbolagen insett att det är väldigt kostsamt om arbetare och övriga bybor blir på dåligt humör och börjar strejka och så. Därför blir det allt vanligare att gruvbolagen, utöver sina lönekostnader och direkta miljökrav, engagerar sig lokalt, bygger skolor och vägar, etc. Detta gör att gruvbolaget många gånger representerar den enda chans som befolkningen i detta hörn har att få det lite bättre. Ett annat exempel på denna sorts samarbeten är Kanada, där det idag i princip är omöjligt att bygga en gruva utan långtgående samarbetsavtal med First Nations, dvs ursprungsbefolkningen.

Betyder detta att jag är helt naiv och tror att gruvbolag primärt är altruistiska världsförbättrare? Absolut inte, jag är väl medveten om vilka syndare de i många fall är, och ffa har varit. Det enda jag försöker peka på är att bilden inte är entydig...

Välkommen till forumet!

Bosse68

frost

Tack för det varma välkomnandet och tack August för ditt svar. Det var intressant och det verkar, som jag trodde, vara ett komplext ämne.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane