JULKLAPPSTIPS

Startat av kristensson, onsdag 14, December 2011, 03:21:05

Föregående ämne - Nästa ämne

kristensson

Ge bort ett/flera silvermynt alt ett litet guldmynt som julklappar.
Tror det skulle uppskattas och förhoppningsvis inget som någon kränger på blocket efter jul utan bevarar och kanske får ett intresse.
Väldigt få jag känner har hållit i ett Guld/Silvermynt.
Kanske ska man råda bot på detta nu i jul

Silverräven

Jag gav bort en silver eagle till en tjejkompis förra julen, som är student och alltid har ont om pengar. Hon har inte sålt den än vad jag vet, även om jag berättat om myntets betydelse och att hon kan ha det som sista utväg om det någon gång blir akut brist på pengar :)

moonlight81

Citat från: Silverräven skrivet onsdag 14, December 2011, 11:02:17
Jag gav bort en silver eagle till en tjejkompis förra julen, som är student och alltid har ont om pengar. Hon har inte sålt den än vad jag vet, även om jag berättat om myntets betydelse och att hon kan ha det som sista utväg om det någon gång blir akut brist på pengar :)

Jag kommer att ge bort 2 guld dukater och 2 silvermynt till mina brorsdöttrar först som en rolig grej, men jag hoppas att det i framtiden odlar ett intresse hos dom om vad som verkligen är riktiga "pengar".  :D

Baltikinkasso

Ja, till barn i lämplig ålder passar silver eller guld bra. Vad gäller vuxna släktingar och bekanta har jag infört absolut julklappsstopp: Jag ger inget och jag vägrar ta emot något. Några tusenlappar till en noga utvald hjälporganisation blir det däremot, i år ligger BRIS bra till.

kristensson

Min favorit är Frälsningsarmen, men det blir fiat i deras gryta

Baltikinkasso

Direktlänk till Frälsningsarméns onlineinsamling. Bra organisation, dessutom retar de PK-etablisemanget till galenskap genom att vara genomgoda och samtidigt ha vissa regler vad gäller vem som får bli soldat.

alang

Citat från: Baltikinkasso skrivet torsdag 22, December 2011, 10:15:15
Direktlänk till Frälsningsarméns onlineinsamling. Bra organisation, dessutom retar de PK-etablisemanget till galenskap genom att vara genomgoda och samtidigt ha vissa regler vad gäller vem som får bli soldat.

Hade varit roligt att få höra exakta kriterier på vem som får bli soldat. Är kraven t.ex född i sverige och minst bott i Sverige i 3 familjegenerationer etc. är det fruktansvärt bra.  :)

alang

Julklappsstopp är även något jag tänker anamma direkt. Tycker heller inte om presenter på födelsedagar etc. Ogillar hela konceptet med omotiverade gåvor.

skrotpeter

överraskande gåvor är att föredra!
helg, vardag eller jul spelar ingen roll.

motiverade?!... vad kan motivet vara? ge ngt till sin fru, barn eller annan nära och kära kräver väl inget motiv.

däremot skulle företagen kanske bara ge julklappar till de motiverade medarbetarna.
men då ge ngt för de maximala 450 kr som de kan få av för skatteverket.

Baltikinkasso

Bumpar lite då vi åter närmar sig juletider. Jag gav för övrigt en 5oz lunar i dopgåva till systersonen. Mycket uppskattat och så gott som alla tyckte att ett silvermynt var häftigt och väldigt exotiskt.

Silverräven

Jag kommer ge bort ett par silvermynt i julklapp i år. Blir nog inget mer speciellt än Eagles, men för en oinvigd är det imponerande nog :)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane