Postnord

Startat av Fantom, torsdag 07, April 2016, 00:09:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Unmanipulatable

Citat från: M-Ädel skrivet onsdag 28, Juni 2017, 01:36:13
rätt till ersättning om något händer längs vägen.

Ja det tycks ju som det kan hända en hel del längs vägen. Tillochmed PÅ vägen i 80km/h händer det grejer.  Vägpirater säljer inte bara falskt guld. Med tanke på Postnords rennomé så är det väl inte självklart uteslutet att vägpiraterna lägger vantarna på äkta guld i en olåst lastbil? 
Ja ..förhoppningsvis så blandar de inte värdeförsändelser värdebrev osv med pöbelns post och förhoppningsvis så har transportören extra säkerhet när folk skickar sådan post.. Men som sagt det är ju Postnord vi talar om !?!

klistrar in en artikel om hur det kan gå till en "vanlig" dag hos Postnord :

EU-migranter åtalas för spektakulär paketstöld mot Postnord-lastbil
Publicerad 14 november 2017 kl 15.23

Inrikes. Fyra personer åtalas nu för det spektakulära stöldförsöket mot en Postnord-lastbil på E20 nära Vårgårda i Västsverige. Samtliga åtalade är medborgare i Rumänien.

Det var efter att Postnord på ett mystiskt sätt förlorat flera paket från transporter i somras som företaget installerade övervakningskameror i sina lastbilar.

Till bolagets förvåning fångade kamerorna hur två män, mitt i natten och i hastigheter över 80 kilometer i timmen, klättrade in genom bakdörren på lastbilen.

Detta hände flera gånger i september i år. Men vid det tredje tillfället var polisen beredda och kunde gripa männen på bar gärning.

– Att man i hastigheter över 80 km/h från motorhuven på en personbil klättrar upp på en trailer är anmärkningsvärt, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord, till GT.

På tisdagen åtalas fyra män för försök till grov stöld. Alla fyra är medborgare i Rumänien, och tre av dem har tolkbehov på rumänska.

Enligt kammaråklagare Johan Fröjelin är bevisläget starkt mot alla fyra.

I stämningsansökan, som Fria Tider tagit del av, skriver han att de tilltalade "under färd i över 80 km/h har klättrat upp genom personbilens taklucka, klättrat fram på motorhuven och därifrån kapat låset till lastbilens bakre dörrar varefter de tagit sig in i lastbilen, stängt dörrarna och letat igenom godsutrymmet efter värdefullt gods".

"Gärningarna är att betrakta som grova enär förfarandet präglats av planering och förslagenhet, varit systematiskt genom att det upprepats vid ett flertal tillfällen, avsett betydande värde och även i övrigt varit särskilt farligt", fortsätter han.

Fara för brottens fullbordan har förelegat eller varit utesluten endast på grund av tillfälliga omständigheter, heter det i åtalet.

Ett enskilt anspråk gör också gällande att de fyra ska betala ett skadestånd på närmare 100.000 kronor till Postnord.

Itoy

Citat från: glimbert skrivet lördag 13, Augusti 2016, 23:21:02
Samtidigt frågar jag mig varför det saknas möjlighet att aktivt kunna välja om man vill ha paketet plingplong på dörren eller till utlämningsställe om man vet att man ändå inte är hemma. Det hade ju avlastat brevbärarna som slipper onödiga leveransförsök. Vad är det för teknisk begränsning inom dator och internet-biten som inte utvecklats ännu som gör att det inte är möjligt?

Såklart det går, ta Schenker med hemleverans till exempel så får du välja. Problemet är förstås att guld inte är tillåtet att skicka men det gäller ju även posten förutom värde.

Tyr

Citat från: Itoy skrivet Söndag 04, Februari 2018, 11:49:55
Problemet är förstås att guld inte är tillåtet att skicka men det gäller ju även posten förutom värde.
Na... inte helt riktigt. Du kan skicka guld och silver Rekommenderat till ett värde upp till 10.000:-

Postnord Förbjudet innehåll

Undantag:
I rekommenderade brev och brev och Värde kan du skicka dyrbart innehåll. Beloppet är begränsat. För rekommenderade brev till 10 000 kronor (5 000 om betalningsmedel), för Värde 50 000 (10 000 om betalningsmedel).

Dyrbart innehåll – till exempel ädla metaller, ädelstenar, äkta pärlor m.m

AndrewJackson72

För mer än en vecka sedan lämnade en avsändare paket till ombud för att det ska skickas till mig, detta med postnords REK. Jag skriver in Spårnings-ID på appen för att just spåra mitt paket. Efter flera dager ser jag att paketet rör sig inte alls, att den är fortfarande på ombudet. Har såklart pratat med postnord och dem säger att det ska undersökas. Om någon här har varit med en sådan situation skulle det vara trevligt att berätta hur sådant sker. Kommer jag få ersättning? Det ska vara försäkrat upp till 10 000  har jag förstått. Hur ska jag ta mig till med denna situationen, hur länge kommer detta utredas tro?
(PS: Detta ombud har en negativ recension där en person upplevt exakt samma sak, med REK)

Mark

Har inte varit med om rek som sniglat sig fram men vanligt paket. Nån blocket affär tror jag. Bara att andas och titta på fåglarna så länge :)

Sarek

Här har vi ett exempel som visar att man inte skall snåla och skicka dyra objekt med "Skicka lätt" som visserligen är spårbart men INTE FÖRSÄKRAT.

När en incident sedan händer så brukar det ta lite tid innan ett "ärende" är färdigt. Viss tid måste PostNord ha för att paketet på något sätt skall få en chans att dyka upp igen. Så det är bara att avvakta och sedan stöta på "ärendet" när tålamodet tryter.

Kom gärna igen och berätta hur det hela slutade. Det kan vara intressant att få vet tidsåtgång, och hur PostNord agerar i sådana här fall.

AndrewJackson72

Citat från: Sarek skrivet lördag 18, December 2021, 10:12:42
Här har vi ett exempel som visar att man inte skall snåla och skicka dyra objekt med "Skicka lätt" som visserligen är spårbart men INTE FÖRSÄKRAT.

När en incident sedan händer så brukar det ta lite tid innan ett "ärende" är färdigt. Viss tid måste PostNord ha för att paketet på något sätt skall få en chans att dyka upp igen. Så det är bara att avvakta och sedan stöta på "ärendet" när tålamodet tryter.

Kom gärna igen och berätta hur det hela slutade. Det kan vara intressant att få vet tidsåtgång, och hur PostNord agerar i sådana här fall.

Det var inte skicka lätt utan det var med REK

Sarek

Citat från: AndrewJackson72 skrivet lördag 18, December 2021, 15:29:58
Det var inte skicka lätt utan det var med REK

Jag uppmärksammade nog att det var ett REK som det handlade om. Och menar att det var ju tur i sammanhanget att försändelsen är försäkrad. I och med det kan du simma lugnt...

AndrewJackson72

Uppdatering!

Postnord har skickat ett brev hem till mig, dem frågar om det har kommit fram. Som om dem inte kunde ta och ringa mig för en sekund och fråga på telefon, nej dem måste skicka ett brev ända från Stockholm sen vill dem att jag ska svara och skicka tillbaka det ända dit, verkar som dem drar på hela denna grejen så att jag eventuellt kommer bara släppa skiten och inte få mina pengar tillbaka.

Tyr

Jag antar att paketet inte har rört på sig när du spårar det med dess spårnings-ID. Det ser också handhavaren hos PostNord, men de måste låta det gå en tid ifall försändelsen ändå mot alla odds dyker upp. Då passar det bra att skicka snigelpost till dig, vars svar inte är framme förrän på tisdag den kommande veckan.

Truthster

Citat från: AndrewJackson72 skrivet lördag 18, December 2021, 02:44:22
För mer än en vecka sedan lämnade en avsändare paket till ombud för att det ska skickas till mig, detta med postnords REK. Jag skriver in Spårnings-ID på appen för att just spåra mitt paket. Efter flera dager ser jag att paketet rör sig inte alls, att den är fortfarande på ombudet. Har såklart pratat med postnord och dem säger att det ska undersökas. Om någon här har varit med en sådan situation skulle det vara trevligt att berätta hur sådant sker. Kommer jag få ersättning? Det ska vara försäkrat upp till 10 000  har jag förstått. Hur ska jag ta mig till med denna situationen, hur länge kommer detta utredas tro?
(PS: Detta ombud har en negativ recension där en person upplevt exakt samma sak, med REK)

Det är min erfarenhet att REK-försändelser inte skannas hos ombudet utan först när det kommer till postterminalen. Försändelsen kan därför ha hämtats. Det är kanske ett år eller två sedan de slutade skanna när de hämtade post från ombudet.

qpUttermamma

Hej,

Såg att det redan fanns en postnord tråd så jag skriver här.

Jag köpte några saker från en betrodd person här på forumet som lämnade in paketet hos sig, det tog några dagar innan det kom iväg när det väl var inlämnat till posten (osäkert på hur konstigt det är beroendende på var man bor). När jag väl får paketet så sitter det en liten blå lapp "ursäkta skadat paket". Där är inget innehåll i paketet och hålet är precis så stort det behöver vara för att få ut materialet.

Nu har jag gjort en anmälan till post nord och benämnt innehållet som "collectibles". 

Är det någon annan som varit med om en liknande sak? Har givetvis informerat säljaren men undrar om jag bör upprätta en polisanmälan med?

Tack för alla tips!

Sarek

Det är mycket tråkigt att höra sådant här. Nu får jag hoppas på att ni inte har "snålat" och skickat värdefulla saker utan att ha försändelsen försäkrad, som Rek eller, om värdet var över 10K som Rek Extra.

När jag skickar rekommenderat, så tar jag alltid bilder på objektet(en) tillsammans med datum och mottagarens namn och adress på en utskriven lapp. Då har jag något att komma med ifall det blir ett försäkringsärende.

Sedan så har jag bred tejp som jag kör runt paketet, så att det skall vara svårt att ta sig in i det, och svårt för grejorna att flyga ut ur paketet, vid vårdslös hantering.

Detta var väl inte så mycket till en sak som redan har skett, men för andra som läser detta kan det vara tänkvärt.

AndrewJackson72

Det tar cirka mer än en månad att få sina varor återbetalda, om man har försäkrat dem. Vissa fall har hänt att man fått tillbaka pengarna från postnord och plötsligt kommer paketet fram, då kan de bli trevligt.

Sen finns det folk som paketerar saker helt fel och har alltid inställningen att vad som än sker under leveransen är det leverantörens fel. Då kan det vara bra att som Sarek, ta bild på paketet innan man skickat.

qpUttermamma

Tror tyvärr inte det var rek.. första gången jag köpte något sådant. Har gjort en anmälan. Tror tyvärr inte att jag kommer att gå en krona tillbaka av posten.

Det känns inte direkt som en bra början på denna hobbyn.

Paketet var ju uppskuret så frågan är, är det lönt att göra en polisanmälan?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane