Prepping eller if shit hits the fan

Startat av silverhamstern, tisdag 05, April 2016, 15:24:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Silverräven

Citat från: Unmanipulatable skrivet Söndag 11, September 2016, 10:50:34
Verkar vara fri frakt vid order på minst 400$.  Det är det helt klart värt.  Det blir inte tull eller så?

Klart du ska bygga upp matlager. Bra sätt att använda pengarna före helikoptersläpp o hyperinflation också.  Skönt med mat som håller många år. Man kan ställa undan det och behöver inte tänka så mycket på det.   

Frystorkat är lätt att bära med sig också. Tycker nästan inte det kan bli fel att bunkra mat. Inget att fundera på. Alla borde ha ett rejält lager, Ser bara vinster med det. Förutom att det tar lite plats. Vad är det värsta som kan hända ?  Att hjulen snurrar på som vanligt resten av våra liv ? Vad gör man då ? Äter upp maten ändå !

Tror att det är viktigt att man får protein också och inte bara kolhydrater så man får välja maten omsorgsfullt.

Finns en variant inom EU också...   http://www.emergencyfoodstorage.co.uk/products/6-Months-Mountain-House-Pack-(Full-Meal-Range).html

Jag räknar med att man tyvärr får betala såväl tull som moms på varorna, men det bör i så fall bli låg matmoms som läggs på? Oavsett vilket blir priset betydligt lägre ändå jämfört med att köpa i Sverige, här kostar enskilda portioner frystorkat 75-90 kr. Köper man bulk landar priset per dag (frukost+middag) på runt 40 kr, helt klart värt. Precis som du säger, inträffar aldrig katastrofen så är det ändå inte pengarna i sjön :)

silverhamstern

Silvern

Just nu så pågår en kampanj ( iaf i Göteborg, vet ej om den pågår nationellt) som heter 72 timmar, som har frågeställningen" klarar du dig i 3 dygn? "  och idag stod ett bås uppställt där dem delar ut flygblad med info om vad man ska göra  för att förberedda sig om SHTF, Det kändes både bra men ändå lite läskigt eftersom jag inte har sett denna kampanjen innan. I blanketten så finns det en checklista med saker som är bra att ha om det skiter sig.

https://www.dinsakerhet.se/olycka-och-kris/forbered-dig-for-olycka-och-kris/din-krisberedskap/

Silverräven

Citat från: Silvern skrivet tisdag 18, Oktober 2016, 01:06:11
Just nu så pågår en kampanj ( iaf i Göteborg, vet ej om den pågår nationellt) som heter 72 timmar, som har frågeställningen" klarar du dig i 3 dygn? "  och idag stod ett bås uppställt där dem delar ut flygblad med info om vad man ska göra  för att förberedda sig om SHTF, Det kändes både bra men ändå lite läskigt eftersom jag inte har sett denna kampanjen innan. I blanketten så finns det en checklista med saker som är bra att ha om det skiter sig.

https://www.dinsakerhet.se/olycka-och-kris/forbered-dig-for-olycka-och-kris/din-krisberedskap/

Jag har också noterat kampanjen och sett den vid både spårvagnshållplatser och på internet. Samtidigt har det blivit rejält kyligt mellan USA och Ryssland... dags att förbereda sig ordentligt kanske?

august

Jag noterar särskilt punkt 14 ("kontanter").

Intressant när en del av samhället (krisberedskap) argumenterar för att man skall se till att ha kontanter, medan en annan argumenterar emot och tycker att man skall använda kort till allting.

Silverräven

Citat från: Silvern skrivet tisdag 18, Oktober 2016, 01:06:11

Jag noterar att det är många saker jag saknar innan min beredskap är god. Håller dock på att planera inköp av frystorkad mat för att ha i nödläge samt ett vattenfilter. Skulle det skita sig är det bara att gå ner till älven och fylla på med vatten.

guldbob

Låt oss nu hoppas att det otänkbara aldrig händer.  :o
Jag är ingen prepper i ordets mening men det är inte så svårt att gissa sig till vad som är bra att ha.

Om jag nu skulle ta fram ett fantasi senario framför er ano framtid 20xx.
Lede fi anfaller. Sveriges Stolta försvar är borta, de är i andra länder o krigar/försvarar demokratin...kan ej komma hem. Flygbaser utpånade på mindre än en timma.

1. 15st mindre sprängladdningar har förstört Sveriges fibernät och effektivt tagit ut 90%civilt, millitärt samband, Internet & data.
2. 635st mindre sprängladdningar har fällt de viktigaste kommunikationstornen i Sverige, 90% av resterande civilt, millitärt samband är borta.
3. 8st mindre sprängladdningar tar bort all försvarskommunikation, endast äldre telelänk och viss tråd fungerar.
4. Sabotage av 200 transportleder & järnvägar i Sverige reducerar effektivt livsmedelstransporter mm.

Dessa sabbotage är redan i dag planerade och till viss del redan på plats.
Vad behöver vi?  8)

1. Vatten och livsmedel.
2. Tillförlitliga monetära värden, guld, silver mm för att kunna köpa vatten/livsmedel.
3. Sjukvård, hamstra antibiotika, mm.

Allt detta är ett påhittat senario men är ändå fullt möjligt, de första 4 punkterna är ganska troliga.... :'(

Mitt förslag.
1. Se till att vara generellt förberedd med att ha monetära värden hemma, guld & silver samt en hög med sedlar hemma. Sedlarna kan användas som toapapper om det krisar.
2. Se till att alltid ha konserver och vatten hemma för 2-3veckors förbrukning/person
3. Se till att ha enklare medicin hemma, treo, alvedon, mm och alltid några veckor/månader av extra av receptbelaggda mediciner som du behöver växla alltid de du har i lager.
4. .... finns så mycket att säga...
5-99. Det är alltid bättre att bo på landet än i stan. Tänk på det, en villa värd 30mille i stan är sämre än ett torp för 100k på landet!

Läs lite om prepping, men gå inte på det extrema. Har så kul och diskutera en eventuell framtid :)

august

Citat från: guldbob skrivet tisdag 18, Oktober 2016, 20:42:48
15st mindre sprängladdningar har förstört Sveriges fibernät och effektivt tagit ut 90%civilt, millitärt samband, Internet & data.
...
Se till att vara generellt förberedd med att ha monetära värden hemma, guld & silver samt en hög med sedlar hemma.
Jag är ju medlem i kontantkramarnas förening så jag skriver givetvis under på detta. Men om vi ändå fokuserar bara på denna aspekt av samhällets sårbarhet så är ju detta med vårt Internetberoende en stor röd blinkande lampa i sammanhanget. Våra bankers kortbetalningar tenderar ju regelbundet att sluta fungera så snart någon nyser och det utan att en enda fiber klippts av. Att de skall lyckas hålla ett nationellt (för att inte tala om globalt) betalningssystem snurrande i händelse av konflikt där motståndarna aktivt klipper av varenda fiber de kommer åt så att nätet kontinuerligt partitioneras kors och tvärs är inget trivialt problem att lösa rent tekniskt. Det är svårt redan på IP- och DNS-nivå och även om de (mot förmodan) skulle lyckas hålla själva betalningssystemet igång så kommer ju fortfarande den individuella kortterminalen inte att kunna nå banken.

Jag undrar om det finns ett enda exempel någonstans i något land överhuvudtaget sedan historiens gryning där det gått att hålla ekonomin (såsom i köp och sälj av varor och tjänster) igång under en väpnad konflikt utan fysiska betalningsmedel (må det vara mynt, sedlar, guld, silver, cigarretter, bensin, bananer eller pinupbilder). Jag vet inte, men jag känner åtminstone inte till något.

Unmanipulatable

Intressant det är med att kapa möjligheter till kommunikation samt strypa finansiering till saker man inte gillar.

I den Brittiska ondskans epicentrum , sabbar man nu för RT och Julian Assange.

Man bör också beakta hur scenariot att vi får se svåra spänningar där Ryssland är en av parterna i ljuset av vad som nu sker förefaller vara ett alltmer sannolikt scenario.

Så det där med preppning är nog inte så dumt.  Såg något nyhetsinslag för en stund sedan om att kommunerna behöver mera "resurser".

(Varför säger de inte pengar om de menar pengar...vaddå "resurser" ? )

De behöver "resurser" för att det håller på att gå åt h-e i skolorna med alla våra krigsbyten...våra  flyktingar från de meningslösa krigen som Sverige stöder hyllar och backar upp.

Kanske blir svårt för Sverige att låna pengar för att betala för våra krigsbyten.

När Sveriges "resurser" är slut, vi inte får låna mera pengar eller importera för våra värdelösa kronor så lär det bli huggsexa om era preppningsförråd.   Har ni tänkt på att hur ni ska skydda och livförsäkra  era livförsäkringar ?...   

Eliten håller nu på att gå över den gräns vid vilken det blir uppenbart även för Joe Sixpack och Svenne Banan att vi inte har ett så kallat folkstyre utan snarare att folket manipuleras av den tredje statsmakten och särintressen.

https://www.armstrongeconomics.com/international-news/europes-current-economy/empire-strikes-back-us-shuts-down-rt-in-london-wikileaks/

Armstrong säger :

This is very clear a standard tactic prior to war to prevent what they would call "propaganda" allowing the opposition to be heard. This comes clearly as a coordinated effort to cut off Wikileaks from revealing anything else on Hillary Clinton. This appears to have the fingerprints of the Obama Administration all over it since it has begun only with the release of Hillary emails. Combined with CNN inferring its illegal to read Hillary emails unless it comes from a US media outlet, is clearly all adding up to reducing the American people to a herd of stupid fools. I stress once again, there is ABSOLUTELY no way they will allow Trump to enter the White House. This is the chatter behind the curtain. The people no longer count. This is not an election, it is shaping up no different from the same criticisms against world dictators for decades.

Cash Is King

Att ha ett hus som är helt självförsörjande vad gäller el och värme torde vara en bra lösning inför framtiden även om det i dagsläget på kort sikt inte är ekonomiskt försvarbart eftersom nuvarande el-priser är förhållandevis låga. Men i takt med att den svenska kärnkraften avvecklas kommer el-priset troligtvis att stiga eftersom det i dagsläget inte går att uppföra nya anläggningar för storskalig baskraft (inklusive ny kärnkraft) med rådande elpriser i Sverige.

Hans-Olof Nilsson i Agnesberg har byggt ett hus som är helt självförsörjande på el. Det intressanta är att han producerar vätgas med hjälp av el från solceller. Vätgasen komprimeras och lagras i tankar för att under vintern eller dagar utan sol användas till bränslecell som kan ge både el och värme. Vad gäller uppvärmning torde ett stort lager ved vara enklaste och billigaste lösningen men när det gäller el är vätgas + bränslecell ett intressant alternativ för den som vill "preppa" sitt hus.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fri-fran-elnatet-med-egen-vatgas-6344197
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/huset-som-som-inte-beh%C3%B6ver-n%C3%A5gon-el-1.160262
http://www.di.se/nyheter/de-varmer-upp-huset-med-vatgas/

silverhamstern

Det här med duschning om strömmen går några dagar, är det någon som har en lösning för folk som inte har en vedspis/kamin och kan värma vattnet?
Är det enklaste att bara köpa en campingdusch och koppla upp i duschen och försöka värma lite vatten på ett campingkök?

Cash Is King

Gasolvarmvattenberedare av genomströmningstyp är effektiva och bra, värmer inkommande kallvatten under tiden som det flödar igenom beredaren.

Asrael

Citat från: Cash Is King skrivet fredag 02, December 2016, 17:34:34
Gasolvarmvattenberedare av genomströmningstyp är effektiva och bra, värmer inkommande kallvatten under tiden som det flödar igenom beredaren.

Eller så låter man vattnet kyla spritångorna i hembränningsapparaten.

Odalmannen

Citat från: silverhamstern skrivet fredag 02, December 2016, 12:10:33
Det här med duschning om strömmen går några dagar, är det någon som har en lösning för folk som inte har en vedspis/kamin och kan värma vattnet?
Är det enklaste att bara köpa en campingdusch och koppla upp i duschen och försöka värma lite vatten på ett campingkök?

Ett hederligt tvättfat klarar man sig länge med, varför göra det så komplicerat?

Silverräven

Citat från: Silvern skrivet Söndag 04, December 2016, 16:48:34
Just nu så fungerar inget rinnande vatten hemma hos mig av någon anledning och jag är redan nervös, Nån annan i gbg-området som har stopp i kranarna? Det går inte ens att spola toan :/

http://goteborg.se/wps/portal/start/vatten-och-avlopp/vattenlackor-avbrott/vattenavstangningar/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Qw8Q7wD3Py8ffy9Pcz0wwkpiAJKG-AAjgb6BbmhigAhY5wt/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Jag har gott om vatten hos mig iaf  :)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane