Dokumentärer/Föreläsningar/Intervjuer

Startat av devetu, onsdag 30, November 2011, 20:58:37

Föregående ämne - Nästa ämne

crsan

SvD: "Superpessimist spår jättelyft för guldpriset"

Det nu sjunkande guldpriset är bara ett tillfälligt hack i det prislyft som varit. Guldets makalösa prisfärd uppåt fortsätter och kan komma att mer än sexfaldigas från nuvarande nivåer. Vad som kan tyckas märkligt är att prognosen kommer från den brittiske analytikern Albert Edward – känd som superpessimist.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/energi-och-ravaror/superpessimist-spar-jattelyft-for-guldpris_8125278.svd

Sarek

Jim Willie från GoldenJackass har en hel del att säga igen.

Det är inte alltid som jag håller med honom i allt som han brukar komma med, men han är utan tvekan rolig att lyssna på...

GoldenJackass

trolljägarn

Citat från: Silver skrivet fredag 24, Maj 2013, 22:38:40
Mike Maloneys senaste.

Silver & Gold - The BIG Picture - Mike Maloney

Tackar! Man får samma mentala örfil varenda gång han drar upp grafen över monetära basen. :D Att det förklarar stigningar i aktiekurser köper jag till 100%

Kan vara att jag inte hänger med riktigt, men jag får dåliga vibbar av vissa grafer han drar upp. Jag känner, är detta det mest logiska sättet att se på saken eller finns det grafer som bättre beskriver verkligheten? T.ex. vid 14:26, varför är värdena på x-stapeln ojämnt fördelade? Riktigt mysko.

Sarek

Citat från: trolljägarn skrivet lördag 25, Maj 2013, 12:40:47
T.ex. vid 14:26, varför är värdena på x-stapeln ojämnt fördelade?

Han anväder en logaritmisk skala här för att kunna åskådliggöra hela förloppet från när "the bullmarket" startade.

trolljägarn

Citat från: Sarek skrivet lördag 25, Maj 2013, 15:16:57
Citat från: trolljägarn skrivet lördag 25, Maj 2013, 12:40:47
T.ex. vid 14:26, varför är värdena på x-stapeln ojämnt fördelade?

Han anväder en logaritmisk skala här för att kunna åskådliggöra hela förloppet från när ”the bullmarket” startade.

Nu ser jag, blev förvirrad först. :-X Tyckte det såg ut som att det var tvåhundra i steg mellan varje värde, och han han placerat dem som han vill. Men nu ser jag att när avståndet ökar igen så är det fyrahundra mellan varje värde.
Jag har nog inte tillräcklig kunskap för att hänga med i hans grafanalyser. Har hört talas om TA osv. men vet inte hur det fungerar.

Silver

Sarek

En trevlig intervju med Ann Barnhardt av Elijah Johnson. Om ni inte känner till honom sedan tidigare så är det en grabb som bara är 17 år gammal. Men har gör det riktigt bra, och han låter de som har någonting att säga tala till punkt.

Det är riktigt enerverande när man skall lyssna till någon intressant person och intervjuaren hela tiden avbryter, och ofta gör det när det är som intressantast och så fick man aldrig höra vad det var, bara för att intervjuaren vill höra sin egen röst och var rädd för att inte komma med tillräckligt mycket.

Men så är det inte här. Som sagt en trevlig intervju där Ann Barnhardt nämner saker och ting vid deras rätta namn, och inte på något sätt mumlar i skägget.
Du kan börja vid 1 min och lyssna från början om hennes erfarenhet av bl.a MF Globalhärvan och hur de fina herrarna agerade med andra människors kapital.

Elijah Johnson intervjuar Ann Barnhardt

hasse_A

Nu kl. 20 kommer det ett "video event" med Jim Cramer och Doug Casey med titeln:
Gold: Dead Cat or Raging Bull?

http://www.thestreetgoldevent.com/event/

Kanske kan vara värt att titta/lyssna på.

/Hasse

mithril_hunter

Citat från: hasse_A skrivet tisdag 25, Juni 2013, 19:12:22
Nu kl. 20 kommer det ett "video event" med Jim Cramer och Doug Casey med titeln:
Gold: Dead Cat or Raging Bull?

http://www.thestreetgoldevent.com/event/

Kanske kan vara värt att titta/lyssna på.

/Hasse

Tack!

Det var kul att se vad de hade att säga. Jag blev lite sugen på att öka på mitt innehav i Semafo (guldgruvbolag)   ;D

hasse_A

Om ni inte tidigare lyssnat på denna intervju kanske ni skall göra det för att peppa er. Erik Sprott intervjuas av Erik King. Sprott är rätt övertygande om att det råder brist på ädelmetaller.

http://www.kingworldnews.com/kingworldnews/Broadcast/Entries/2013/6/30_Eric_Sprott_files/Eric%20Sprott%206%3A30%3A2013.mp3

Condor2ooo

"Chris Duane discusses the demise of the petro-dollar and the most stunning development in silver market- the massive acceleration of India's purchase of silver in the wake of the Indian government's war on gold as Indians have begun purchasing double the amount of silver per month as the US Mint has sold in its record setting first half of 2013!"

The Most Stunning Development In Silver

trolljägarn

Föreläsningsserie om de ekonomiska problemen och den österrikiska skolan, en inriktning som förklarar ekonomin på ett annat sätt än det etablerade. Pedagogiska och professionella föreläsningar i samarbete med någon förening på KTH. Man får många "aha"-upplevelser, och teorin förklarar b.la. hur staten/politiker sabbar ekonomin genom att gå in och "fixa" eller "reglera" den fria marknaden.

Första föreläsningen här (vimeo verkar inte tillåta visning i andra forum, klicka på länken under för att se filmen):
Klaus Bernpaintner - Verklighetsekonomi - Lektion 1 (del 1) on Vimeo

Övriga här:
http://www.mises.se/econ101/

sextio8

Citat från: trolljägarn skrivet tisdag 09, Juli 2013, 00:59:49
Föreläsningsserie om de ekonomiska problemen och den österrikiska skolan, en inriktning som förklarar ekonomin på ett annat sätt än det etablerade. Pedagogiska och professionella föreläsningar i samarbete med någon förening på KTH. Man får många "aha"-upplevelser, och teorin förklarar b.la. hur staten/politiker sabbar ekonomin genom att gå in och "fixa" eller "reglera" den fria marknaden.

Första föreläsningen här (vimeo verkar inte tillåta visning i andra forum, klicka på länken under för att se filmen):
Klaus Bernpaintner - Verklighetsekonomi - Lektion 1 (del 1) on Vimeo

Funkar inte

Övriga här:
http://www.mises.se/econ101/

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane