Bilder på silver.

Startat av MrLibertad, onsdag 25, Maj 2011, 19:23:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Krugerangel

Citat från: chrille skrivet Måndag 14, Augusti 2017, 11:26:59
Kan denna årgång 2016  bli värd mer i framtiden kanske, då det är typ ett 30 års jubileumsmynt, då första Silver Eagle myntet kom ut 1986?
Nej och ja!
Silver är silver och upplagan är enorm det året, typ 30-40miljoner.
Alla numismatiska eagles har ju lite olika priser på lite olika websidor och handlare.
Är eaglen ett år gammal så tar många genast 5.- mer per bullion.
20-50.- mer i premie är inte helt ovanligt att gamla eagles prisas till.
Sen om någon vill betala ett högre pris för en uns med eagle/silver så är det helt ok för mig.
Jag gör det själv ibland.....

Krugern

sff123

Enstaka årgångar är lite dyrare men alla lever inte på samma planet inte måmga som samlar på eagel så årgångarna 2000 och framåt,
kan du nog hitta till gällande pris eller marginell skillnad men man försöker väl alltid som säljare få så bra betalt som möjligt "naturlag"
Så skruva inte upp förväntningarna för högt vad de gäller värdeökning där men vad vet jag köpte själv eagle av krugern med en bra premie,
kanske va en pik till mig förekommer såna här på forumet så länge dom är rumsrena så är det ok ;)
eagle,maple,phillisar,noah,etc är nog motsvarigheten till FALUKORV I VÅRAN BRANCH.
Lev gott alla

Birka

Idag kom mitt första mynt i "America the Beautiful" serien beställt från Amerikat.
Fick betala över 600:- i import charges men totalpriset blev ändå hyfsat.
Är lite besviken på form och design, så mitt första blir nog mitt sista.

Birka

Nu har jyckarna börjat dyka upp.

Krugerangel

Snygg design.
Ser ut som en Dogo Argentino ;D

Silvern

Nja, det där är nog nån slags stövare/fågelhund :P Hoppas det kommer fler raser!

Birka

Lite fler.

Silvern

hundringen

Vilka är tillverkarna? När kan man börja köpa 2018 mynten?

I_am_mine

Perth mint släpper sin den 5e september :)

I_am_mine

Inte omöjligt

Däremot tycker jag att man inte ska jaga dyrt silver i hopp om att det ska öka mer i värde (stora värdeökningen har nog redan skett och du tar en stor risk)
Om du fick ett bra pris eller om du köpte för din egen samlings skull är det såklart annorlunda.

En annan sak att ta hänsyn till om du ska sälja den så småningom är att det kan bli svårt att hitta en köpare som vill betala det du vill ha. Här på forumet kanske du kan hitta någon eller på Tradera.

På Tradera tar dom 10% av försäljningsvärdet och därför är mycket som ligger ute där dyrt och blir aldrig sålt. Lägg till rekommenderad frakt och priset för köparen är nästan 70-100kr över marknadsvärdet.

Vill du köpa silver för att så småningom sälja det så köp årets upplaga som är billig och vänta ett par år så är risken betydligt mindre.

I_am_mine

Om du gillar Rwanda så kolla på deras helt nya serier för 2017, deras egna lunar serie ska gå i 12 år och så har dom släppt en nautical series också men den har jag inte hittat så mycket info om.

Jag har själv köpt ett par roosters och kommer beställa även ett par nautical santa marias. Dom är väl rätt dyra trots att det är årets modell men jag hoppas att eftersom det är första myntet i serien så kan dom bli eftertraktade om ett par år.

http://www.apmex.com/product/114953/2017-rwanda-1-oz-silver-lunar-year-of-the-rooster-bu

http://aurinum.de/1-oz-Silver-Rwanda-Nautical-Ounce-Santa-Maria-2017-BU

sff123

Ja du Chrille
Sverige är fortfarande ett U-land när det gäller bullion o samlarlarserier
Förutom alla eminenta medlemmar i detta forum
Vänd blicken utåt titta lite på ebay och andra utländska forum,
så hittar du nog lite mer info och svar där om vi antar att vi i sverige utgör 0,1% ww.
så förstår du nog att det finns många samlare utanför vårat kära sverige.
Ja troligtvis så kommer dina mynt att öka i värde över tid det är bara titta på burrorna
6-700 för 1990 men välj serier med omsorg begränsad upplaga är för det mesta ett bra kort men det finns serier på 5000ex som inte alls stiger speciellt mkt i värde.
Och många samlare går på motiv kvalite och ursprung själv anser jag att silvret är kraftigt undervärderat.
1.Njut av motivet 2.stacka lite investeringssilver.3.Snabba värdeökningar kan du nog glömma.4. lite guld skadar alldrig att ha köp när det dippar o sälj när det toppar,
så ökar stacken=du har mer pengar i madrassen
På längre sikt så kan du nog känna dig trygg om du köper rätt.
ps
Årtalssamla maple är nog ingen höjdare

Krugerangel

Idag köpte jag en mynt till min panda-samling.
Ska tydligtvis vara något märke i pannan om man speglar pandan mot ljuset och kollar riktigt noggrant.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane