Bilder på silver.

Startat av MrLibertad, onsdag 25, Maj 2011, 19:23:32

Föregående ämne - Nästa ämne

JL_GBG

Citat från: Silverräven skrivet Söndag 27, Juli 2014, 15:54:50
Nej, jag köpte bara trälådan. Nu var det ett tag sedan jag kikade in där, men såg faktiskt att de hade en låda till! Om den inte redan sålts så kanske du kan knipa den  ;) Dock är silverpriset högre än när jag köpte så du får pruta hårt...

Tack för tipset !
Jag var inne igår och slog till på den trälådan, så nu är även jag ägare till dessa fulsnygga silverklumpar  ;D
Jag tror jag lyckades pruta ner priset till din nivå, men det krävdes ett telefonsamtal från expediten till chefen för att priset skulle gå igenom....

JL_GBG

Citat från: JL_GBG skrivet onsdag 06, Augusti 2014, 15:09:51
Tack för tipset !
Jag var inne igår och slog till på den trälådan, så nu är även jag ägare till dessa fulsnygga silverklumpar  ;D
Jag tror jag lyckades pruta ner priset till din nivå, men det krävdes ett telefonsamtal från expediten till chefen för att priset skulle gå igenom....

Det var som sjutton... !  ???

Några dagar efter jag köpte min låda med 5 * 1 kg silverklumpar, så finns ÄNNU EN ny låda i skyltfönstret !
Det innebär alltså att de hade minst 3 lådor från början, eftersom signatur Silverräven köpte en låda före mig.

Vilket såklart får en att börja undra över lådornas ursprung och orsaken till att de hamnat på pantbanken.
Kan det helt enkelt vara så att någon ville avyttra sitt silver och fick ett bättre pris på pantbanken än hos silverhandlaren ?

Är det någon som har erfarenhet av vilken prismodell som pantbankerna använder ?
Är det troligt att de kan matcha det pris som en silverhandlare skulle erbjuda ?

Jag är medveten om att detta är lite 'off-topic' eftersom tråden egentligen skulle handla om bilder på silver, sorry about that.

Stefan

Här kommer några bilder på ett silvermynt (som jag tyckte var häftigt) från den myntsamling jag ärvde för några år sedan, tydligen någon slags replika på ett svenskt mynt? 5 oz silver i alla fall, om inte jag har fattat helt fel..

Om någon har koll på vad det är för mynt och vet mer om det så vore det väldigt skoj att lära sig lite mer om det! :)

Amazon93

Citat från: Stefan skrivet Måndag 11, Augusti 2014, 17:57:09
Här kommer några bilder på ett silvermynt (som jag tyckte var häftigt) från den myntsamling jag ärvde för några år sedan, tydligen någon slags replika på ett svenskt mynt? 5 oz silver i alla fall, om inte jag har fattat helt fel..

Om någon har koll på vad det är för mynt och vet mer om det så vore det väldigt skoj att lära sig lite mer om det! :)

Häftigt mynt!
Hittade faktiskt efter lite googlande ett likadant mynt på tradera, som en pantbank säljer.

Länk: http://www.tradera.com/item/220404/209585063/1-vacker-silvermedalj-gustavus-adolphus-magnus-1594-1632-v33778-1402-9504

Verkar vara svårt att få tag på info annars, men ett riktigt fint mynt är det:)

Stefan

Aah, men kolla där! Du var mycket duktigare än mig på att googla. Tack! :)

Lustigt förslag de hade kring användningsområde: "Varför inte göra ett mäktigt hänge av denna och bära vid högtidliga tillfällen?"
Nja, jag tror att jag hoppar det. :D

MrNook

Citat från: Stefan skrivet Måndag 11, Augusti 2014, 17:57:09

Jag köpte precis en likadan för något år sedan. Jag lyckades då googla fram lite info om den och kom fram till att replikan tydligen var kontroversiell då den var väldigt lik originalmedaljen - så pass lik att den kan tas för originalet.

Jag lyckades googla fram sidan igen. Så här står det:

Kopior i silver av medaljen gjordes i Perth i Australien 1994 med nytillverkade stampar. Dessa kopior orsakade rabalder bland svenska numismatiker. Tilltaget fördömdes också på det skarpaste av Svenska Numismatiska Föreningen eftersom den oansenliga text som berättar om att det är en kopia lätt kan filas bort så att medaljen i framtiden kan antagas vara äkta.

Från http://sonesgarden.se/GIIA-sidan/21_medaljer/1634a.html

Stefan

Citat från: MrNook skrivet tisdag 12, Augusti 2014, 20:20:57
Jag köpte precis en likadan för något år sedan. Jag lyckades då googla fram lite info om den och kom fram till att replikan tydligen var kontroversiell då den var väldigt lik originalmedaljen - så pass lik att den kan tas för originalet.

Jag lyckades googla fram sidan igen. Så här står det:

Kopior i silver av medaljen gjordes i Perth i Australien 1994 med nytillverkade stampar. Dessa kopior orsakade rabalder bland svenska numismatiker. Tilltaget fördömdes också på det skarpaste av Svenska Numismatiska Föreningen eftersom den oansenliga text som berättar om att det är en kopia lätt kan filas bort så att medaljen i framtiden kan antagas vara äkta.

Från http://sonesgarden.se/GIIA-sidan/21_medaljer/1634a.html

Oj jäklar, ja det kan man ju förstå om det blev rabalder kring en sådan bra kopia. Intressant läsning som bjöd på mer googlingsmaterial kring medaljen, tack! :D

dr.vic

Här är mina Amerikanare. Kul att plocka upp då och då om man hittar på tradera eller i diverse affärer :)

Silverräven

Citat från: dr.vic skrivet torsdag 14, Augusti 2014, 21:14:56
Här är mina Amerikanare. Kul att plocka upp då och då om man hittar på tradera eller i diverse affärer :)

Silverräven gillar skarpt! Jag har en förkärlek för gamla amerikanska mynt av guld och silver :)

dr.vic

Hehe ja, det är någonting med dessa som får ögat att gotta sig :)
Äger inget i guld ännu men det tåls att jobba på!

SoulCrew

Säg så här, kommer du över en St Gaudens double eagle så lovar jag att köpa av det av det av dig om du inte gillar det.

dr.vic

Citat från: SoulCrew skrivet fredag 15, Augusti 2014, 23:49:00
Säg så här, kommer du över en St Gaudens double eagle så lovar jag att köpa av det av det av dig om du inte gillar det.

Ska behålla det i minnet :)

Fantom

1 oz Silver Bald Eagle 2014 (Canadian Birds of Prey serien)

Lyckades göra relativt bra bilder på Kanadensiska mynt.

(ni kanske har sett dom redan i butiks delen, dock lika bra att jag visar även här, på grund av jag brukar radera bilder i butiksdelen efter några veckor, när jag byter annonser)

Mange

Hon må vara gammal, men vacker är hon.  ;D

Silverräven

Citat från: Mange skrivet Måndag 08, September 2014, 04:18:14
Hon må vara gammal, men vacker är hon.  ;D

En riktig skönhet, välbevarad för sin ålder som synes ;)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane