Gradering av mynt

Startat av guldbob, lördag 29, Augusti 2015, 16:35:10

Föregående ämne - Nästa ämne

guldbob

Hejsan, har blivit lite konfunderad över det här med gradering av mynt.
Tydligen så har nästan varje land en standard, även vi i Sverige, den Appelgrenska.
Jättekul att alla har en standard och till den en massa korsreferenser till de olika "standarderna" kort sagt lätt snurrigt.
Har noterat att många använder sig av ms-xx och annat som jag inte begriper.

Det vore kul om någon kunnig inom gradering av mynt kunde ta sig tid och skapa en lektion är på forumet typ "Gradering av mynt for dummies"
Gradering kanske inte är så viktigt för de som bara samlar ädelmetaller på hög men kan nog vara kul för många att ha ett hum om.

Om någon kan beskriva gången för hur man går till väga för att få ett mynt graderat, var man kan vända sig, kostnader osv. Vore det kul.

Lägger till en länk till wikipedia så ser ni hur det tydligen ser ut i dag.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Coin_grading

Silverräven

Något säger mig att Fantom kommer ta sig an uppgiften gällande amerikanska graderingar (MS-xx) :)

Bosse68

toblov

Sök annars på gradering i sökfunktionen. I dem ska du hitta både pris och tillvägagångssätt när det kommer till ngc.

Fantom

Citat från: Silverräven skrivet lördag 29, Augusti 2015, 21:08:23
Något säger mig att Fantom kommer ta sig an uppgiften gällande amerikanska graderingar (MS-xx) :)
:o
Tyvärr, så har Fantomen ingen tid alls, hinner knappt svara mina mejl (som jag får ca. 20-25 brev varje dag, speciellt senaste dagar).
Senare i att göra lista finns även:

# Uppdatera "Fantomens Silverbutik" + bilder
# Uppdatera "Fantomens silver FAQ tråd. (Frågor och svar)"
# Köra en utlottning (som jag tänkte göra i april, så jag ligger ca. 5 månader försenad i mina planer... :D ).
# Uppdatera "Pandaforumet" delen

Vet inte när jag hinner med allting, då jag har rätt mycket att göra i "vanliga" livet där många planer ligger flera veckor och månader försent, hinner knappt träna senaste veckor. :'(

Angående  Gradering av mynt
Där finns mycket information (all information faktiskt) om man går via länken som var i första meddelande https://en.m.wikipedia.org/wiki/Coin_grading

Och vill man gradera hos NGC, då finns länken här: http://www.ngccoin.com/submit-coins/how-to-submit.aspx

Fantom

Kort om ms68, ms69, ms70 betydelse  :):

(MS-68) Ocirkulerat mynt med perfekt lyster, inga synliga kontaktmärken för blotta ögat och exceptionellt vackert. Präglingen är skarp och attraktiv.

(MS-69)  Ocirkulerat mynt med perfekt lyster, skarp, attraktiv prägling, och mycket exceptionellt vackert för ögat. Ett perfekt mynt förutom för mikroskopiska sprickor med 8x förstoring.

(MS-70) Den perfekta myntet. Det finns inga mikroskopiska sprickor synliga till 8x förstoring. Präglingen är skarp, perfekt centrerad, och på en felfri bakgrund. Ljusa och full ursprunglig lyster och enastående  vackert för ögat.

Mer om NCS och NGC gradering (samt gradering №1 och №2) läs här (från sidan 7) : Gradering NGC, PCGS, ICG, ANACS

Gradering №3 : NGC Gradering (grupp gradering) i slutet av november 2014

Gradering №4 : NGC och NCS+NGC Gradering (grupp gradering erbjudande) i slutet av mars 2015

Gradering №5 : NGC Gradering erbjudande i slutet av maj 2015 (№5)

Gradering №6 kommer att annonsera snart, annars Bosse68, blir riktigt arg på mig! :D

guldbob

Inte för att klaga på graderingssystemen men att de graderingar som finns uttrycks och är så subjektiva.

Med nuvarande teknologi borde var man kunna skaffa sig ett objektivt, mekaniskt bedömning.
Har tidigare under många år jobbat med optisk avsyning (AOI), där kan man enkelt kan sätta vad som är godkänt i olika nivåer. Sådan utrustning är i dag ganska billig, till och med gratis i vissa "appar" ej avsedda för mynt men där är nog tillförlitligheten lite för dålig, men kanske kan ge en indikation.

Med ett USB microskop och en vettig programvara borde det vara en barnlek att bedömma mynt mekaniskt, men det är klar man missar ju de mjuka värdena "exceptionellt vackert för ögat" men skall det vara ett värde, "in the eye of the beholder" så kan man ju inte lita på en gradering, det är ju bara hokus pokus, inte fysiskt färdigdefinierade så att säga.

Det skulle verkligen vara kul att vara med och se hur en gradering går till på ett graderingsinstitut.
Måste kika om jag hittar något på youtube. Om någon tittar något på youtube så lägg gärna upp länken här.

Edit hittade en hel kurs, här skall kikas https://m.youtube.com/watch?v=Apn-kYEl-Xw

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane