Nybörjarfråga - varför investera i guld/silver

Startat av sputnik, torsdag 13, Augusti 2015, 12:27:18

Föregående ämne - Nästa ämne

sputnik

Hej, jag kan inte spara i aktier eller sparkonto till min dotter, så jag söker andra alternativ.
Vad jag har förstått men min ringa kunskap så ger guld ingen avkastning och ska ses som försäkring - är det korrekt?
Kan någon argumentera och ge mig en anledning till varför det är bättre att spara i guld än att ha rena kontanter.

Vill även investera i silver.
Har hört att det är moms på silver och att det inte lönar sig att investera i silver, men gäller det om jag köper från Libiry Silver, slipper jag moms då? Ja/Nej
Eller gör fraktkostnaden att det inte är värt att köpa från dom.

Skulle vilja börja samla på guld mynt och silver mynt istället för att spara kontanter - vet inte varför men det känns mer rätt.
Finns det några bra sidor som beskriver varför man ska investera i guld/silver eller finns det några bra trådar i detta forum.

Tack på förhand

Sputnik

ManoleteSTHLM

Citat från: sputnik skrivet torsdag 13, Augusti 2015, 12:27:18

Hej, jag kan inte spara i aktier eller sparkonto till min dotter, så jag söker andra alternativ.
Vad jag har förstått men min ringa kunskap så ger guld ingen avkastning och ska ses som försäkring - är det korrekt?
Kan någon argumentera och ge mig en anledning till varför det är bättre att spara i guld än att ha rena kontanter.

Vill även investera i silver.
Har hört att det är moms på silver och att det inte lönar sig att investera i silver, men gäller det om jag köper från Libiry Silver, slipper jag moms då? Ja/Nej
Eller gör fraktkostnaden att det inte är värt att köpa från dom.

Skulle vilja börja samla på guld mynt och silver mynt istället för att spara kontanter - vet inte varför men det känns mer rätt.
Finns det några bra sidor som beskriver varför man ska investera i guld/silver eller finns det några bra trådar i detta forum.

Tack på förhand

Sputnik

Hej Sputnik, det har funnits flera trådar i ämnet på forumet och den här var nog den senaste:

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=4925.0

Gällande guld kontra cash så vill jag förorda tidsfaktorn, speciellt också eftersom det gäller värdebevarande för din dotter. Över tid med nuvarande fiatsystem så kommer valutamängden att öka mer än tillgången på guld och värdet på dollarn, kronan etc kommer att minska relativt till guldet. Tänk på att värdet på ALLA valutor sjunker mer eller mindre simultant men i olika takt i olika tidsperioder. Riskerna med guldet är politiska som jag ser det - ändlös manipulering, konfiskering, propaganda etc etc. Se också guld som en hedge/sparande till att du får lön i kronor - alternativt att du förhandlar med din arbetsgivare om att få 4oz guld istället för 40.000 SEK i månadslön och att du istället växlar in kronor som en hedge mot guldet. =)

sputnik

... Tack för bra svar ... hitta en tråd där det framgår att köp av guldtackor från 10.000 kr registreras och rapporteras till staten.
Det suger. Men borde vara lätt att komma runt, bara be någon annan köpa åt en.

Cheers

ConcernedCitizen

...eller köpa för mindre än 10.000 på samma ställe, vid varje köptillfälle? Du KAN teoretiskt tex köpa för typ 9996 från Liberty silver, för 9996 från Sweden gold bullion och samma dag knata in på typ Tavex och handla för 9996 kr till. Nästa dag kan du göra samma igen. Din bank LÄR förmodligen fråga om du typ tar ut 30.000 om dagen ur ditt lönekonto, men de lär inte rapportera det vidare - om de ser att varje transaktion är på under 10.000.

LongJohnSilver

Världens valutor har inte backats av någonting sedan 1971 när Bretton Woodssystemet i USA avskaffades. Alla valutor i världen är fiatvalutor och är inte baserade på någonting reellt. Det är riskabelt att spara i dessa, speciellt nu länder tävlar om att försvaga valutorna mot varandra för att gynna exportindustrin och få igång deras ekonomier.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane