Vad är meningen med att investera i Silver?

Startat av silversilvery, onsdag 29, Juli 2015, 18:20:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Repairman

Hej

Det roliga med mig är att jag har en bostad som är värt 2 000 000 och har en belåningsgrad på 38%. Jag har ett bra sparande på olika bankkonton, fonder och PM.

Varje gång jag ska lägga om lånet ber banken mig att du måste höja lånet, du har ett för stort sparande. mitt svar är varför?

Banken svar är man måste spendera. Mitt svar varför hamna i skuldfällan och hade vi inte en som sa att vara i skuld är icke fri. Och banken har inget svar på det. 

Birka

Unmanipulatable

Citat från: mega_n skrivet onsdag 29, Juli 2015, 21:21:02
Citat från: Brageson skrivet onsdag 29, Juli 2015, 21:15:22
Citat från: silversilvery skrivet onsdag 29, Juli 2015, 18:20:07
Jag är helt ny när det gäller detta.

Men vad är egentligen meningen med att investera i silver? Om ja nu köper 20 Kg Silver, så som jag har uppfattat det är att jag kan sälja mitt silver som BÄST om jag får tillbaka det jag har köpt silvret för från början pga. spread skillnaden.

Det enda jag tänker på nu är att hellre spendera pengar på silver än att gå ut och bränna pengar när det lätt hänt med kontanter, och att det är vackert att kolla på silver.

Men som en investering? Så som jag har uppfattat det är att jag kan som bästa gå plus minus noll och det efter till och med 3-4 år?

Tre viktiga förutsättningar innan ni köper en enda metallbit.

1, Betala av alla lån först...och då menar jag alla, studielån, billån, bostadslån kredit/debit-kort, ......ALLA lån.
2, Spara ihop en buffert. Den bör täcka minst ett års konsumtion utan inkomster.
3, Först nu kan du/ni fundera på om ni skall köpa lite PM.

Jag håller inte riktigt med. Verkligheten är inte så enkel. Jag ser PM som en försäkring mot finansiell kaos.
Din buffert i kontanter kan bli devalverad eller konfiskerad.
Skulle du vänta med att köpa en försäkring på huset och bilen tills du betalat av alla dina lån?

Att låna till att köpa PM är dock inte att rekommendera. (Ialla fall inte om det gäller större summor som du inte lätt kan betala av.)
Det är väldigt riskabelt då priserna är väldigt oförutsägbara i det kortare perspektivet.

/H

SEK har ju rörlig växelkurs, då är väl inte devalvering relevant eller heter det devalvering  även när Ingves manipulerar ner räntan till minus...o  köper statspapper o skapar riksbankspengar som sen bankerna multiplicerar upp till massvis med falskmyntade låtsats pengar som får Die dumme Schwede att tro att hon är rik på tillgångspriser... dels att hon kan låna hur mkt som helst för att får råd till sådant hon inte har råd med ens utan räntan. ?   Blev en lång mening :)
Men utspritt över flera år och med ränta då har die Dumme Schwede råd.

Men det är ju inte riktigt devalvering ? Då talar man ju om fasta växeljurser. Som det den löjeväckande idiotin med devalveringar som pågick på 70-80talet.  Fast konsekvenserna är ju förstås påverkan ned för köpkraften.
Sak samma vad man kallar det, för sist o syvende är det riktiga namnet STÖLD av sparares köpkraft av stöld av löner och pensioner.
"Flytande" kallas även vår växelkurs men jag tycket sjunkande passar bättre.  Med vår abnorma skuldsättning på bomarknaden så kan jag inte se hur någon kan ha förtronde för SEK.  Om US Dollarn kollapsar först så kommer folk kanske o börja se samband mellan skuldsättningsgrad och att valutor går åt h-e o sjunker i värde.  Plus en massa andra faktorer naturligtvis. Så har inte speciellt höga förväntningar på SEK  vad tror ni ?

Varför tror du kontanterna skulle bli konfiskerade ?   Jag är nog mer rädd för hyperinflation än för att de skulle gå och samla in alla kontanter.    Det talas ju om att de ska konfiskera pm också.. Men många resonerar ju att när vi är i ett sånt trängt läge att man konfiskerar så fungerar inte statsapparaten så passa bra att folk lyder order osv..    alltså är det osannolikt ? Däremot förväntar jag mig   mer minusränta och att de kommer göra det svårt med uttag osv snart...    så det är nog inte dumt med en fet kontantbuffert ändå..   och så är det ju rätt skönt o veta hur mkt man skadar bankerna på köpet  8)

Unmanipulatable

Citat från: Repairman skrivet Söndag 02, Augusti 2015, 21:13:39
Hej

Det roliga med mig är att jag har en bostad som är värt 2 000 000 och har en belåningsgrad på 38%. Jag har ett bra sparande på olika bankkonton, fonder och PM.

Varje gång jag ska lägga om lånet ber banken mig att du måste höja lånet, du har ett för stort sparande. mitt svar är varför?

Banken svar är man måste spendera. Mitt svar varför hamna i skuldfällan och hade vi inte en som sa att vara i skuld är icke fri. Och banken har inget svar på det.

Lite OT men........
Banker vill inte ha bror duktig kunder som är flitiga och amorterar. De vill ha en slavidiot  som inte bevakar sina intressen och med fastigheter som de kan lägga vantarna på. De är så de tjänar pengar.

Har ni sett reklamen från något finansistitut som lyder ungefär.. Skaffa dig en buffert.. Det är bra o viktigt med buffert.   >:( >:(  ???  :D  Hhahaha de vill alltså att man ska låna till en buffert ?   Snacka om Nyspråk...
Du kanske redan har ett marknadsmässigt avtal?   Hur mkt är kvar på lånet ? Belångsgaden var 38% men beror ju på köpeskillningen..     Hursomhelst det borde de ju vara intresserade av ...   Fördelen med rörligt är ju att det är friare.. Men totalt livsfarligt ...tror räntan kan sticka till skyarna när hyperinflationen kommer...

Tur att jag inte visste något om det monetära systemet när jag köpte mina bostäder.. Då hade jag aldrig vågat ha rörligt :)

Birka

För dem som är intresserade så har jag fått min lilla silverleverans i dag.
Allt var väl packat och de hade till och med skickat med två reklampennor. Det har jag aldrig varit med om tidigare.
Jag är mycket nöjd.
Bifogar bild.

silversilvery

Citat från: Birka skrivet Måndag 03, Augusti 2015, 17:00:22
För dem som är intresserade så har jag fått min lilla silverleverans i dag.
Allt var väl packat och de hade till och med skickat med två reklampennor. Det har jag aldrig varit med om tidigare.
Jag är mycket nöjd.
Bifogar bild.

Jag vet faktiskt inte.. Alltså du har ju bild på leverans och allt så jag tror på dig. Men är fortfarande lite sådär när det kommer att göra en större order hos suissegold..

Birka

Är du tveksam så tycker jag att du ska låta bli.
Även om det funkade för mig så är det ju inte säkert att det gör det nästa gång.
Jag jobbar ju inte för dem. Ville bara tipsa.

Birka

Ett annat råd är att du köper 1 oz guldtackor för pengarna. Behändigt format och momsfritt. Tavex har bra priser och bra service. Nästan magiskt hur snabbt leveranserna kommer  :)

silversilvery

Citat från: Birka skrivet onsdag 05, Augusti 2015, 20:27:17
Ett annat råd är att du köper 1 oz guldtackor för pengarna. Behändigt format och momsfritt. Tavex har bra priser och bra service. Nästan magiskt hur snabbt leveranserna kommer  :)

Gäller detta enbart 1 oz eller är alla silvertackor i oz momsfria?

Birka

Jag menade 1 oz guldtackor. Guld är ju ej momsbelagt.

Inga silvertackor är momsfria någonstans. Även om man köper på ebay, tradera etc så vill ju folk ha ut för den moms de en gång betalade.

Birka

Förresten, fel av mig. Sk mynttackor är momsbefriade.

mega_n

Citat från: Birka skrivet onsdag 05, Augusti 2015, 21:21:07
Inga silvertackor är momsfria någonstans. Även om man köper på ebay, tradera etc så vill ju folk ha ut för den moms de en gång betalade.

Lite vilseledande kommentar...

Silver är momsfritt i många länder(utanför EU). Dock ska införselmoms till Sverige normalt betalas. (På små försändelse kan momsen lätt missas. Typ inköp via eBay.) Inom EU betalas momsen i försäljningslandet. Olika länder har olika moms-satser  på silver mynt/tackor.
Billigast är Estland som har momsbefrielse på officiella silvermynt(även mynttackor). Sedan Tyskland med 7% på mynt.
I Sverige kan det vara svårt att beställa och få hemskickat (större) silvertackor utan att åka på moms.
Men de kan kanske köpas utanför EU och bäras hem genom tullen i handbagaget...

/H

silverhamstern

Detta är helt offtopic så ursäkta men det handlar om inrikes flygpost.
Jag köpte en kilos silvertacka på tradera,säljaren från göteborg, jag fick vänta lite längre än vanligt på paketet och när det kom så satt det en lapp på paketet från tullen:
Förbjudet innehåll, får ej flygas/tullen arlanda.
Tejpat på ett a4 på paketet, ordet förbjudet var överstruket och ersatt med "okänt".
Är det någon annan som har fått något liknande?

Birka

CitatLite vilseledande kommentar...

Silver är momsfritt i många länder(utanför EU). Dock ska införselmoms till Sverige normalt betalas. (På små försändelse kan momsen lätt missas. Typ inköp via eBay.) Inom EU betalas momsen i försäljningslandet. Olika länder har olika moms-satser  på silver mynt/tackor.
Billigast är Estland som har momsbefrielse på officiella silvermynt(även mynttackor). Sedan Tyskland med 7% på mynt.
I Sverige kan det vara svårt att beställa och få hemskickat (större) silvertackor utan att åka på moms.
Men de kan kanske köpas utanför EU och bäras hem genom tullen i handbagaget...

/H

Kan du ge exempel på länder där man kan handla momsfria silvertackor?
Kan ju bli nästa semestermål.

mega_n

Citat från: Birka skrivet torsdag 06, Augusti 2015, 18:22:38

Kan du ge exempel på länder där man kan handla momsfria silvertackor?
Kan ju bli nästa semestermål.

Kolla USA till exempel. Men de har vissa beloppsgränser och regler hur handel mellan stater fungerar. Olika från stat till stat... (Googla...)

/H

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane