Vad är meningen med att investera i Silver?

Startat av silversilvery, onsdag 29, Juli 2015, 18:20:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Birka

Citat från: silversilvery skrivet onsdag 29, Juli 2015, 18:20:07
Jag är helt ny när det gäller detta.

Men vad är egentligen meningen med att investera i silver? Om ja nu köper 20 Kg Silver, så som jag har uppfattat det är att jag kan sälja mitt silver som BÄST om jag får tillbaka det jag har köpt silvret för från början pga. spread skillnaden.

Det enda jag tänker på nu är att hellre spendera pengar på silver än att gå ut och bränna pengar när det lätt hänt med kontanter, och att det är vackert att kolla på silver.

Men som en investering? Så som jag har uppfattat det är att jag kan som bästa gå plus minus noll och det efter till och med 3-4 år?

Enligt källa från Tavex så är deras inköpspris relaterat till aktuellt spotpris.
Att man bara skulle få det som man betalade vid inköpet minus spread är bara en myt.

guldbob

Jaha, samma undran här, om jag just nu går in på Libertysilver.se och kikar priset på en tacka
De säljer en för 5 786kr, detta inkluderar moms.
De köper för 4 061utan moms? Måste de inte betala moms och göra avdrag för den samma? (5076kr med moms) och göra en vinst på 710 pengar. Eller blir deras vinst 1707kr? Om så måste det vara himelskt för dem att handla med silver...
Är deras köpebelopp olika om man är företag eller privatperson? När man säljer som företag måste man ju lägga på momsen och då blir deras inköpspris 4 061 +25% eller blir deras pris 4 061- 25% litefrågande, kanske jag förklarar fel. Hur ser momsdeklarationen ut?

Birka

Antar att LS betalar dig det momsade pris du fick betala när du köpte minus spread plus/minus aktuellt spotpris. LS drar i sin tur momsen som ingående moms i sin bokföring. (Ingående moms = moms att få tillbaka av staten)

guldbob

Varför har de då 1707 kronor billigare återköpspris? 10% vore ok.
förklara, jag är nog lite trög...

Birka

Det är därför det är så viktigt att ta reda på spreaden. Alla företag verkar ha olika. På enkilostackan på LS är ju spreaden 28,38 %.
Det blir ju hela 1638:-. Det tycker jag är ganska mycket.
Eller så får man sälja den på ett konkurrerande företag.

guldbob

Så momsen i går i spreaden?
exemplet jag la ut kan du just nu se under tackor på liberty silver.

zupay

När de köper tillbaka så är priset utan moms! När tackan säljs vidare måste moms läggas på igen.

Hur som helst, är det inge vidare med tackor. Privatköp kanske det är lite bättre priser..

Birka

Jag tror att det är lättare att räkna ut återköpspriset utan att blanda in momsen och sen lägga på den. Det kan ju inte vara så att man mister 25 % bara sådär.
Man får nog ringa LS och fråga. Eller om det finns någon här på forumet som kan ge bättre besked.

Silverräven

Generellt sett är det som följande som jag lärt mig av momslagstiftningen: När LS säljer silverprodukter tvingas de lägga på 25% moms ovanpå varans värde. När de köper in från privatperson utgår däremot ingen moms (det är statens pengar) och priset ligger därför strax under spot. Skillnaden mellan detta pris och marknadspriset på silver är deras spread och därmed deras teoretiska vinst före skatt. Privatpersoner är sista hand i handelsledet och får alltid betala moms på varor, och kan således inte få tillbaka den vid en försäljning till en handlare.

Av just anledningen med momsen på silver som vi har i Sverige så är det tyvärr en dålig affär att köpa från en kommersiell aktör som privatperson, något jag vet LS har påtalat för Skatteverket men utan framgång.

Generellt är en viss premie på silver inprisat på den svenska andrahandsmarknaden, troligen beroende på momsläget. Detta gäller delvis på forumet men framförallt på Tradera. Att räkna med att få sålt en tacka till 25% premie över spot är dock inte realistiskt. Slutsats: som med allt annat ska man köpa så billigt som möjligt och sälja så dyrt som möjligt :) Var och hur man väljer att göra detta kan vara avgörande för huruvida man tjänar eller förlorar på affärerna.

kristensson

Har man inget emot att redovisa sina tillgångar i Silver så finns ju alternativet att starta ett bolag för detta ändamål och då lyfta av momsen.

För de som tror Silver kommer stiga riktigt kraftigt framöver så är 25% inget avskräckande om man tror att den som har flest oz när skiten träffar fläkten är vinnare.

Unmanipulatable

Silversilvery
Du är lite skeptisk o kollar läget först.. BRA det är så man ska tänka.
Tycker det verkar vara en kanonbra idé att satsa på silvermynt. Gjorde själv ett större köp från LS Estland momsfritt.  Man ska helst köpa lite då och då men det hinner man inte göra om man har ett stort kapital och förväntar sig rätt tråkiga saker i den globala ekonomin.
Mitt innehav har sjunkit i värde en hel del men jag är inte det minsta besviken eller orolig. Jag beaktar bara ekonomiska fundamenta. Jag bryr mig i inte om kvasihändelser som tex 19 juli när pappersguld för 2,7 miljarder dumpades på marknaden på någon minut. Priserna på ädelmetall sjönk en hel del. Det är bara manipulation med papper.
(Jag vet att detta är  en silvertråd men det är ju samma principer..med hur marknaden manipuleras)
Kina ljuger om hur mkt guld de köper.. De vill hålla ner priserna ett tag till på guld och inte riskera att dollarn försvagas eftersom de har en massa dollarreserver.
Känner mig 100% säker på att ädelmetall kommer att bevara sitt värde på sikt. Silver är både en råvara och ett sätt bevara värde , eller valuta om man så vill. Många länder hade ju silver i mynten ändra fram till 60 talet. Såsom Tex Sverige

Tycker att man kan ha kvar lån sålänge räntan är fast. Rörliga lån kan dock kosta dig inte bara skjortan utan kanske huset o bilen ?
Själv har jag inga lån, men har både skjorta hus bilar o silver guld och (tyvärr) kapital i SEK  Jag vill inte riskera att gynna banker med ränta..Banker prodcerar inte mycket  annat än lögner luftslott och bubblor. Därför har jag inga lån. Jag ogillar lån av princip. Tyvärr är det ofta lönsamt att ha lån dock. 

Jag tycker det är en bra idé att ha en massa kontanter. Jag gjorde ett jätteuttag nyligen så bankpersonalen höll på att börja grina  ;D ;D ;D ;D o avrådde och försökte få mig på andra tankar. Det kändes bra. Men som sagt så finns alltid risk för hyperinflation vilket begränsar den lämpliga mängden kontanter.
Jag tror att vi kommer få mer minusräntor.  >:( Folk kommer att vilja ta ut pengar när de får betala för sitt sparande. Då kommer det bli kapitalkontroller i Sverige. Då får du inte ut dina pengar.  Då kan det vara försent att köpa pm

Köp silver om du vill skydda ditt kapital på lång sikt.
Om du vill tjäna pengar är det nog också klokt att ha lite silver i portföljen...och det kanske är det som är viktigt för dig?

Birka

Ska man förlora 25 % i moms när man säljer momsat silver så är det ju bättre att bara köpa guld och momsfria mynt. Inte silvertackor.
Ändå verkar det ju vara många som stackar tackor.

Birka

Citat från: kristensson skrivet fredag 31, Juli 2015, 13:45:29
Har man inget emot att redovisa sina tillgångar i Silver så finns ju alternativet att starta ett bolag för detta ändamål och då lyfta av momsen.

Vi kanske alla silvertacksälskare här på forumet borde starta ett gemensamt kommanditbolag. Vi skulle ju kunna anlita en revisor som sköter allt. Bara att skicka in kvitton och få tillbaks momsen.

Gripen

Det är svårt att sälja silver utan spread. Att göra sig en vinst är således helt beroende av en kraftig prisuppgång.

Guld däremot kan man köpa till nästan spot, även rent investeringsguld. Lätt att få tillbaka samma (om inte bättre pris) när man säljer det sen. Många guldprodukter kan man få för spot +4% om man köper lite mer utomlands ifrån. Silver har jag inte hittat till bättre pris än spot +22% när jag köper från handlare. Bra deals går dock att göra när man hittar privatpersoner som vill paniksälja. Köpte själv ett par tackor för riktiga underpriser för ett tag sedan.

Asrael

Citat från: Brageson skrivet onsdag 29, Juli 2015, 21:15:22

Tre viktiga förutsättningar innan ni köper en enda metallbit.

1, Betala av alla lån först...och då menar jag alla, studielån, billån, bostadslån kredit/debit-kort, ......ALLA lån.
2, Spara ihop en buffert. Den bör täcka minst ett års konsumtion utan inkomster.
3, Först nu kan du/ni fundera på om ni skall köpa lite PM.

Jag håller delvis med.

"Delvis" för att det beror på förutsättningarna samt att alla lån inte är dåliga lån.

Återbetalning av lån.
Har man alldeles för mycket pengar som man inte vet var man ska göra av så kan man definitivt börja med att betala av alla lån även om det i många fall kan innebära bättre kapitalutveckling att behålla en del lån. Lånen verkar som hävstång. Det kan givetvis också få negativa konsekvenser så att behålla lån är endast aktuellt om man har tillräckligt med kapital att betala av dem vid behov eller om säkerheten för lånet vida överstiger lånet. Ett par fördelar med att ha vissa lån, eller åtminstone har varit, är skattelättnader, inflation (betalas tillbaka för pengar med lägre värde) samt att de lånade pengarna i många fall genererar en högre avkastning än den effektiva räntan. I drygt 20 års tid har det t ex varit väldigt fördelaktigt att ha bostadslån, så man har inte gjort fel om man behållit åtminstone en del av lånen. Hur det blir framöver vet ingen och det är aldrig fel att minska ned lånen om man kan så det är ett bra tips. Jag själv har endast ett futtigt lån kvar som jag kan betala av när som helst och som inte kostar mig något så det behåller jag tills jag realiserat en vinst någonstans. Så har jag gjort, amorterat lån med hälften av mina realiserade kapitalvinster.

Buffertsparande.
Bodo Shäfer - Vägen till finansiell frihet - menar att buffertsparande i kontanter bör ske parallellt med amortering. Detta för att kontanterna behövs vid en kris och de är undantagna systemet. Går alla pengar åt till att betala av lån har man inget kapital när man behöver det som mest. Just därför skall det vara kontanter. Jag tycker man kan ta en del av dessa kontanter för investering i ädelmetaller och med grundtanken att bufferten egentligen aldrig är tänkt att röras. Om den måste användas kan ädelmetallerna vid det tillfället mycket väl vara mer värda en kontanterna och då har bufferten genererat en kapitalvinst. Om inte får de förbli osålda om det inte är enorm kris förstås. Bodo säger 50 % kontansparande och 50 % amortering. Jag menar att 25-30 % kontantsparande, 20-25 % ädelmetaller, och 50 % amortering kan vara bättre. 10 % av mina realiserade kapitalvinster går till ädelmetallköp.

Ädelmetallköp
Eftersom jag anser guld vara pengar sparar jag helst pengar jag inte tänker röra i guld än kontanter. Silver och platinum är en blandning av spekulation och pengar så dessa planeras att omsättas i guld vid förmånliga tider enligt en GSR-modell. Kontanter klarar man sig dock inte utan och vid en kris kan de vara oumbärliga. Därför tycker jag man ska se till att man har en lämplig buffert i kontanter. En årslön tycker jag låter bra, men anser inte att det är fel att parallellt spara i ädelmetaller medan man bygger upp den högen. Återigen, har man mycket pengar så kan man snabbt bygga upp sedelbunten. Problemet idag har jag märkt är att det inte är så lätt att få ut kontanter från banken. Jag tipsade nyligen en vän om att ta ut 5000 varje gång han gick förbi en bankomat och sedan spara kvittona tillsammans med pengarna. De kan behövas om man ska sätta in dem igen för banken kan få för sig att det är "svarta" pengar. Han tyckte det lät jobbigt men efter ett par månader hade han 80.000 i kontanter och såg att den här processen kan ta den tid den behöver. Under tiden har han också köpt ädelmetaller vid lämpliga tillfällen då han har blivit påverkad att tro vad få idag tror, nämligen att guld är pengar.

Citat från: Silverräven skrivet torsdag 30, Juli 2015, 12:14:33
Jag brukar följa ett antal handfasta principer innan jag placerar kapital i någonting för spekulation eller investerande:

1. Handla bara för pengar du har råd att vara utan i ett antal år (du vill inte tvingas sälja med förlust om kursen går ner och du behöver få in kapital)
2. Läs in dig på vad det är du köper och gör dig någorlunda införstådd med hur marknaden fungerar
3. Definiera för dig själv vad själva syftet med kapitalplaceringen är
4. Lyssna inte enbart vad andra säger utan bilda dig en egen uppfattning och gör ditt köp baserat på ett eget beslut
5. Häll upp ett glas whisky och luta dig tillbaka efter genomförd affär ;)

Jättebra tips! Jag tillåter mig en cognac medan jag granskar varorna vilket jag ser till att göra i lugn och ro.

Citat från: august skrivet onsdag 29, Juli 2015, 21:42:42

Vad som däremot sannolikt vore ett misstag är att lägga allt "fritt" kapital på PM, eller ens merparten. Måtta i allt. "All-in" är sällan begåvat, oavsett om det är all-in i PM, all-in i amorteringskyrkan eller all-in i årgångswhisky.

Delar den uppfattningen. Att man själv är övertygad betyder som vi alla vet inte att alla andra är övertygade. Guld och silver är inte populära investeringar idag och det kan dröja innan de glimmar igen.

Min placerings- och sparstrategi är således en kombo av vad ni har skrivit. Förutom det också enligt babylonska berättelser. Dessa går att finna i boken "The riches man in Babylon" som jag tipsar alla att läsa.  Boken finns i fler olika upplagor, jag länkar till en.

http://www.adlibris.com/se/bok/the-richest-man-in-babylon-9780451205360

Principen, och vad boken handlar om, är att ge sig själv 10 % av sin inkomst. Få sparpengarna att ge ränta på ränta effekt. (Guld passar inte in i det). Ta säkra investeringar och inte satsa allt på ett kort. Betala av lånen och dra ner på sina utgifter. Lära sig leva efter sina tillgångar. (Få gör det senare idag. "Alla" lånar till konsumtion utan att tänka på det. Fakturaköp, kreditkort m.m.) Utöver det en massa privatekonomisk lärdom som få lär sina barn idag. Nästan allt detta berättas i nedtecknade berättelser på ålderdomligt språk. Boken är fascinerande och det tycker alla jag har tipsat den om.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane