Momsfråga

Startat av Birka, Söndag 05, Juli 2015, 15:39:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Birka

Hej!
Jag har bara en en fråga som inte hör till ämnet.
Om man köper silver från England som privatperson. I vilket land ska man då betala momsen. Sverige eller England?

Asrael

Citat från: Birka skrivet Söndag 05, Juli 2015, 15:39:16
Hej!
Jag har bara en en fråga som inte hör till ämnet.
Om man köper silver från England som privatperson. I vilket land ska man då betala momsen. Sverige eller England?

I England.

Handel för privatpersoner inom EU räknas normalt som inrikeshandel så momsen betalas i ursprungslandet. Undantagen är när landet/regionen ligger inom EU:s tullområde men inte inom skatteområdet. Exempel är Åland, Jersey, Guernsey m fl.

Birka

Tack för svaret  :)!
Jag är lättad.

Asrael

Citat från: Birka skrivet Söndag 05, Juli 2015, 16:08:53
Tack för svaret  :)!
Jag är lättad.

Jag förstår det!  ;D

P g a EU-reglerna kan det vara fördelaktigt att i Estland köpa silverbullionmynt vilka är legala betalningsmedel i utgivningslandet och har ett nominellt värde. Där är momssatsen 0 % på sådana mynt. Lägre moms än så är svårt att få på silver. Vill man ha specifika mynt är de skattereglerna i respektive land som gäller.

Kan också vara bra att veta att vissa varor är undantagna. T ex skall moms på bilar betalas i landet där de registreras, så importerar man en bil till Sverige skall momsen betalas här. Finns fler undantag och riktigt illa blir det när man är näringsidkare för då blir reglerna ganska svåra och krångliga. Dessutom ändras de hela tiden.

Birka

Jag brukar alltid köpa mitt silver från Estland men ibland blir man trött på bara silvermynt.
Har denna gång handlat från www.suissegold.com som har lite ovanligare tackor att erbjuda.
Bl a silver från Cook Island.
Momsen i UK är lite lägre än i Sverige. 20 %.

Asrael

Citat från: Birka skrivet Söndag 05, Juli 2015, 16:39:18
Jag brukar alltid köpa mitt silver från Estland men ibland blir man trött på bara silvermynt.
Har denna gång handlat från www.suissegold.com som har lite ovanligare tackor att erbjuda.
Bl a silver från Cook Island.
Momsen i UK är lite lägre än i Sverige. 20 %.

Jag förstår dig. Är själv sugen på mynttackorna och tackorna från Cook Island. Tidigare hade de dem hos LS.ee momsfritt men de var tvungna att momsbelägga dem efter ett tag så jag är lite sur över att jag inte passade på då.

Birka

Om du verkligen vill ha silvret så blir det ändå inte mycket dyrare om du beställer ifrån www.suissegold.com. Momsen är som sagt 20 % och frakten kostar 20 dollar inom EU. Jag tycker att LS ee:s frakter med GBS är ganska dyra. Försäkring i Loyd kostar 1% av köpesumman.

Asrael

Citat från: Birka skrivet Söndag 05, Juli 2015, 17:05:50
Om du verkligen vill ha silvret så blir det ändå inte mycket dyrare om du beställer ifrån www.suissegold.com. Momsen är som sagt 20 % och frakten kostar 20 dollar inom EU. Jag tycker att LS ee:s frakter med GBS är ganska dyra. Försäkring i Loyd kostar 1% av köpesumman.

Tack för tips! Ska kolla närmare på det.

toblov

När adderas momsen på priserna på suissegold? För antar att priserna på sajten är ex moms då dem är så låga.

Birka

Ja, det är en bra fråga.
Jag har än så länge bara gjort en beställning från dem. Jag väntade i ca 4 veckor men inget paket kom. Jag trodde att jag skulle lösa ut paketet och betala frakt och moms till FedEx eller UPS.
Jag skickade ett mejl till dem och undrade var mitt paket befann sig. Fick svaret att det låg i deras valv. Till slut fick jag uppgift om vad det kostade och uppmaning om att betala dem över Pay pal. Gjorde detta idag så nu går man igen i väntans tider.  ;)
De har en väldigt bra och snabb service när man väl kontaktar dem så låt inte detta skrämma er.

toblov

Fraktbolaget lär väl inte ta betalt för moms då det inom EU är tullfritt. Isf är det ju rimligtvis suissegold som skall det som säljare.

Birka

Momsen skall ju betalas i det säljande EU-landet. Men kunden får ju betala via det säljande företaget.

Stackarn

När jag testar att göra en beställning så kommer momsen (20%) upp först när man ska checka ut och få det hemskickat.
Standard är "free vault storage 365 days" (utan moms), alltså det verkar som man aktiv måste välja att få det hemskickat.
"Year of the snake 1 Oz" tackorna ser snygga ut på bild..

Birka

Kolla in Generics tackor också. De tycker jag är snygga.

Jag föreslår att du gör en mindre beställning till att börja med och kollar hur det fungerar. Mejla till kundsupport om du undrar över något.

Skriv att du vill ha hemleverans och be dem att skicka uppgifter om totalsumman. Du kan sedan betala över Pay pal eller få en faktura hemskickad.

SoulCrew

Saken är väl den att Schweiz INTE är med i EU...

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane