Mystisk fläck

Startat av fredrikwall67, lördag 06, Juni 2015, 12:34:40

Föregående ämne - Nästa ämne

fredrikwall67

Någon som har sett förr? Vad är det, kan man få bort den?

MrLibertad

Citat från: fredrikwall67 skrivet lördag 06, Juni 2015, 12:34:40
Någon som har sett förr? Vad är det, kan man få bort den?

Det ser ut som att det är en syrafläck från en probering.

Asrael

Ser misstänkt likt ut fläckar som bli ibland på matsilvret och annat som används här i huset. Kallas populärt för silveroxid men är vad jag tror snarare silversulfid. Svavel ifrån luft, matrester, hudrester, m.m. får silvret att sulfidera. En av de snällare metoderna att putsa är folie, bakpulver och varmt vatten. Förklaring till hur det fungerar kommer i slutet på videon.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=r1_cLpbZQqo

fredrikwall67

Tack för tipset, ska prova det

fredrikwall67

Gjorde bort mig ordentligt. Får sortera in detta mynt under silvertackor. (det är en Varg 2011) Men skitsamma den fula svarta fläcken försvann, jag repade upp med en plastspatel, skulle haft något mjukare typ en tops kanske. Får jaga vidare efter en perfekt Varg :-) Milkspotsen gick inte heller bort från framsidan, så det är inget perfekt mynt ändå.

Sarek

Fredrikwall, var det "Vargen" dessutom... ja du vet ju att de är dyra ifall man vill köpa nya från Tyskland, så detta får nog gå under kategorin "Mitt sämsta ädelmetallköp hittills".

När man får hem ett mynt med sådana här fläckar så vill man genast göra någonting för att få bort dem. De är ju irriterande, men man skall ha tålamod och vänta med att göra någonting, så man inte gör någonting överilat och misshandlar myntet, när man i stället hade kunnat hitta ett bättre sätt att angripa problemet på, ifall man gav sig tid och funderade ut någonting bra man hade kunnat göra.

Den mörka fläcken ser lite väl mörk ut för att bara vara silversulfid. Hade det varit det så skulle det finnas mer och utbrett och inte bara koncentrerad till bara den lilla fläcken tycker jag. Men det är ändå bra att i ett sådant här fall att börja med den skonsammaste metoden att ta bort silversulfid med, nämligen aluminiummetoden som nämndes ovan. Fungerar det inte med den metoden så får man gå vidare. När silver är hårt sulfiderat så fungerar den metoden dessutom inte.

Som nästa steg skulle jag använda mig av en silverputsduk. Jag har använt mig av en sådan för att ta bort "milkspots" från just Maple Leaf och Wildlife serien. Det har fungerat bra de allra flesta gångerna på just den här sortens mynt, utan att lämna några spår alls efter sig. Det har däremot inte fungerat på mynt med silverglans utan där har det lämnat märken efteråt.

fredrikwall67

Jag skäms :-[, vet att jag sabbade myntet. Det var så att jag körde aluminium metoden. Men jag förivrade mig med att försöka få bort fläcken. Stod och petade på den med en plaspryl när den låg och badade. Såg ju jättebra ut, tills jag tog ur den ur badet och kollade nära.
Man lär sig av sina misstag. Dock så belv Vargsidan inte bättre alls. Jättestor ful milkspot, som inte vill ge med sig med putsning. Så myntet var nog ingen höjdare ändå. Jagar nu efter en Varg :-) Bryr mig inte så mycket om priset på. Fick denna för 185, så jag lider inte.

Asrael

Se det från den ljusa sidan. Det var ett relativt billigt misstag ändå. Silvret är i alla fall kvar! ;D

Milkspots går inte bort genom "aluminiummetoden" vad jag vet. Jag har i och för sig aldrig provat.

Bikarbonatbadet är som sagt inte den mest effektiva men kanske den skonsammaste metoden mot "oxid". Silverputs, juvelerarduk och liknande gör små fina repor vilket i de flesta fall inte spelar någon roll, men om man har ett bullionmynt kanske man inte vill ha dem.

Jag badar flitigt de mindre husgeråden i i bikarbonatbad och har upptäckt att i de skrymslen där det var kolsvart för att silverputsen tidigare aldrig kom åt har det med tiden blivit rent. T o m så rent att eventuell gravering blir mindre framträdande.

För bästa resultat behöver man se till att grejerna är ordentligt rena utan fetter o s v så jag börjar med att diska med vanligt diskmedel. Om det är mycket gul-brunt-svart tar jag en citron och gnider bort det värsta med (kan teoretiskt ge repor) men äppelcidervinäger och en bomullstuss skulle kanske fungera fint det med.

I med aluminiumfolien och därefter relativt mycket bikarbonat och silver i lämplig ugnsform. Sedan på med kokhett vatten så får grejerna ligga där i 20-30 min. Ibland krävs det ytterligare ett bad men använder man sakerna regelbundet och badar dem vid behov så brukar ett räcka.

Det är inget svårt att få väldigt svarta fläckar på exempelvis en tesked. Ägg innehåller mycket svavel och om man geggar ett löskokt ägg med silversked och låter bli att diska blir det snabbt svart. ::) Lite citron, sedan diskmedel och till sist bikarbonatbad så är skeden som ny.

Till sist en video där man tar bort svåra milkspots. Inte rekommenderat i normalfall då det ger små repor men man kanske vill välja det framför milkspots av någon anledning.

https://www.youtube.com/watch?v=O_b95TSbjY0

Asrael

Citat från: Asrael skrivet Söndag 07, Juni 2015, 16:55:37
Se det från den ljusa sidan. Det var ett relativt billigt misstag ändå. Silvret är i alla fall kvar! ;D

Milkspots går inte bort genom "aluminiummetoden" vad jag vet. Jag har i och för sig aldrig provat.

Bikarbonatbadet är som sagt inte den mest effektiva men kanske den skonsammaste metoden mot "oxid". Silverputs, juvelerarduk och liknande gör små fina repor vilket i de flesta fall inte spelar någon roll, men om man har ett proof-mynt kanske man inte vill ha dem.

Jag badar flitigt de mindre husgeråden i i bikarbonatbad och har upptäckt att i de skrymslen där det var kolsvart för att silverputsen tidigare aldrig kom åt har det med tiden blivit rent. T o m så rent att eventuell gravering blir mindre framträdande.

För bästa resultat behöver man se till att grejerna är ordentligt rena utan fetter o s v så jag börjar med att diska med vanligt diskmedel. Om det är mycket gul-brunt-svart tar jag en citron och gnider bort det värsta med (kan teoretiskt ge repor) men äppelcidervinäger och en bomullstuss skulle kanske fungera fint det med.

I med aluminiumfolien och därefter relativt mycket bikarbonat och silver i lämplig ugnsform. Sedan på med kokhett vatten så får grejerna ligga där i 20-30 min. Ibland krävs det ytterligare ett bad men använder man sakerna regelbundet och badar dem vid behov så brukar ett räcka.

Det är inget svårt att få väldigt svarta fläckar på exempelvis en tesked. Ägg innehåller mycket svavel och om man geggar ett löskokt ägg med silversked och låter bli att diska blir det snabbt svart. ::) Lite citron, sedan diskmedel och till sist bikarbonatbad så är skeden som ny.

Till sist en video där man tar bort svåra milkspots. Inte rekommenderat i normalfall då det ger små repor men man kanske vill välja det framför milkspots av någon anledning.

https://www.youtube.com/watch?v=O_b95TSbjY0

Sarek

Som sagt var så skall man initialt räkna med att allt gnidande på silvermynt lämna spår efter sig. Men man vill ju gärna göra någonting om man har "milkspots". De är ju inte helt ovanliga på silvermynt från RCM.

Jag provade en gång att ta bort sådana först med radergummi, men jag fick inte bort allting med det, och så blir det kvar en del saker på myntet och man får likväl gå över med en riktig silverputsduk efteråt. Och jag märkte att det var lika bra att köra med den från första början på "milkspotsen". Som de sa i videoklippet i posten ovan så skall man inte trycka för hårt när man håller på med en sådan.

Jag har gjort så att jag tar en bit av silverputsduken och stoppar i en avbruten tandpetare av "coctailpinnartyp", avbruten så att den blir trubbig, annars går den rakt genom duken. Då får jag en riktigt liten yta av silverputsduken att arbeta med och kan hålla mig bara inom det område på myntet där "milkspotsen" finns. Jag kör över det området med snabba lätta drag längs med de små tunna linjerna som finns på Maples och Wildlife serien. Jag har lyckats de allra flest gångerna att få bort "milkspotsen" och utan att man med bara blotta ögat kan se att någon har varit där och donat.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane