Goldmoney (BitGold) : Ett enkelt sätt att spara i guld.

Startat av mega_n, Söndag 24, Maj 2015, 03:54:24

Föregående ämne - Nästa ämne

ífing

Citat från: Goldbug skrivet torsdag 15, Oktober 2015, 20:05:41
...
Undrar även vad det kostar att ta leverans av guldet och få hem det om jag exempelvis äger 5-6 uns?

För det lägsta värdet 500 USD så ligger fraktkostnaden mellan 45-66 USD.
och en massa emellan,
för det högsta värdet 50.000 USD så ligger fraktkostnaden mellan 218-240 USD.

Denna information finns på deras sida.
http://support.bitgold.com/customer/en/portal/articles/2132721-bitgold-goldcubes-shipping-rates---international

Goldbug

Ok

Har skaffat kontot nu. Men var lägger jag min order? :)

Ska jag först välja "insättning" och sedan gå in på "Guld prislistor" eller "skicka betalning", när jag har fört över pengar? :)

Brageson

Citat från: Goldbug skrivet fredag 16, Oktober 2015, 15:38:20
Ok

Har skaffat kontot nu. Men var lägger jag min order? :)

Ska jag först välja "insättning" och sedan gå in på "Guld prislistor" eller "skicka betalning", när jag har fört över pengar? :)

Deposit > Välj metod (jag föredrar kort) > Välj stad för förvaring > Fyll i kort alt bank-upgifter.

När detta är klart (kan ta dagar eller timmar beroende på metod och tillfälle) och du har ditt guld i en "vault", så kan du välja att ta fysisk leverans, om så önskas.

guldbob

Även jag har ett konto hos Bitgold, mest för anslutningspremien och födelsedagspremien.
I övrig har jag inte förstått vitsen med att ha guld på ett konto, man vet ju inte om det i verkligheten finns reelt fysiskt guld bakom eller om det är en papperstiger.
Att fysiskt plocka hem det fysiskt kostar multum.

Att spara hos Bitgold verkar ju inte ens fördelaktigt i skatteteknisk synvinkel. Ingen skillnad hemma eller där.
Allt beror ju på om man är ärlig mot fäderneslandet och betalar sin vinst skatt eller river kontoutdraget och inte tar upp sparandet. De lär ju inte skicka några årliga värderapporter till skattemyndigheten.

Är det inte bättre att privat köpa fysiskt guld under 5 000 - 10 000kr/gång som är gränsen som säljaren måste redovisa till staten. Oavsett om du vill vara hemlig mot staten eller ärligt redovisa ditt innehav och skatta för vinsten eller göra avdrag för förlust.

Att sedan förvara ditt guld i bankfack kan ju vara bra om inte det börjar bli riktigt oroligt, på gränsen till krig, då kan det ju vara läge på att ta hem sakerna och sy in de i madrassen eller gräva ner dem i trådgården.

Personligen har jag förutom detta ynka "gratis" sparande hos Bitgold allt i några olika bankfack och lite hemma för att kika på och pyssla om.
Oavsett om du köper guld hemma eller utomlands så är ju priset i princip det samma. Inte är det heller lättare eller säkrare än att handla från än en svensk säljare.

Goldbug

Finner inte SEPA-betalning någonstans på sajten.

Någon som vet om det är på gång? Och I så fall när?

Vilket är det billigast sättet att föra över pengar på i nuläget?

mega_n

Varning!

Jag har en vän som öppnade ett BitGold-konto tidigt men som sedan inte använt det mer än att tagit emot lite överföringar från mig. De har nu dragit tillbaka den bonus min vän fick då kontot öppnades och anledningen de angav var "reclaimed for inactivity" (2.5 månader efter senaste transaktionen). Så man måste tydligen göra något med kontot för att bonusen inte ska vara i fara. Bara så ni vet... Jag har skrivit till dem och undrat ifall inte kontot kan användas som långsiktigt sparade... (Utan att bli av med sin bonus.)

/H

Robax

Jag öppnade konto i maj och dröjde ända till september innan jag gjorde en insättning. Bonusen var orörd men jag vet inte vad deras regler säger. Det kanske bara var min vanliga tur  ;D

toblov

Vill också varna för bitgold. Försökte göra ett test uttag. Då spärrades mitt konto och dem börjar ställa massa frågor. Dem ber mig skicka kvitton på varför folk som jag värvat skickar guld till mig. VIlket är riktigt skumt av dem att be om. Sedan när jag förklarat situationen låser dem upp mitt konto efter att ha avböjt uttaget. Jag försöker sedan igen med testuttaget till mitt bankkonto, då spärrar dem kontot igen och frågar varför folk på samma IP har skapat konton, vilket beror på att jag värvat kollegor på samma kontor, Då säger dem att dem ska kreditera alla bonusar och låsa upp mitt konto. Det var 1 v sedan. Har inte hört något från dem sen dess och mitt konto är fortfarande spärrat.

toblov

Ska även tillägga att dem även krediterat alla överföringar som skett till mig. Dvs guld jag fått för saker jag sålt/bytt osv. Helt sjukt!

Goldbug

BitGold-supporten sa att kredit-kort var den billigaste överföringen för mig. Billigare än "bank transfer". Men det drogs en ansenlig avgift i valutaväxlingspåslag som jag inte hade räknat med när jag gjorde överföringen :(.

Någon som har koll på vilka betalkort som inte har valutaväxlingspåslag, eller har alla det?

Brageson

Citat från: Goldbug skrivet Söndag 25, Oktober 2015, 16:34:44
BitGold-supporten sa att kredit-kort var den billigaste överföringen för mig. Billigare än "bank transfer". Men det drogs en ansenlig avgift i valutaväxlingspåslag som jag inte hade räknat med när jag gjorde överföringen :(.

Någon som har koll på vilka betalkort som inte har valutaväxlingspåslag, eller har alla det?

Inte alla. Det är en djungel av avgifter hit och dit. Här är en bra sida för att jämföra kort:
http://www.konsumenternas.se/betala/olika-betalformer/om-betala-med-kontokort/jamfor-kontokort

Själv har jag Santanders MasterCard som har noll i växlingsavgift, men det tar dom igen lite på växlingskursen, det brukar bli 0,5% när allt är klart.
Jag tror att det är det billigaste som finns nu.

MarkusA

Nu när tråden verkat avstanna en aning, går det att summera vad vi kommit fram till?
Verkar det seriöst/pålitligt? Eller är det bäst att avvakta?

guldbob

De har tagit åter välkomstguldet och födelsedagsguldet man fick pga. Inaktivitet. Jag har varit inne och kikat några ggr/månad men inte köpt något. Så långsiktigt näää inte så seriöst, jag känner i alla fall att jag vill kika och se lite innan man satsar, tycker tydligen inte de.

Brageson

Jag gillar konceptet och har varit positiv här men........jag kan meddela att jag nu har dragit mig ur.
Jag fick tillbaka allt (5K) utan större problem (fick påminna som vanligt), via banktransfer.

Jag gillar fortfarande upplägget men kan inte förstå hur dem kan tjäna pengar som det nu är upplagt med gratis "storage" och bara 1% i transaktionsavgift.

Här är deras "about"-sida med all personal som lyfter (förmodligen feta) löner. https://www.bitgold.com/about
Jag begriper inte hur detta lönar sig för dem, dessutom går moderbolaget GoldMoney uruselt. Jag kan ha fel men magkänslan säger annat  :)

Birka

Inte för att jag vill ta några poänger men jag fick rätt mycket skit när jag för ett tag sedan varnade för Bitgold.

"Jag kritiserar inte någon personligen för att de tror på sådana här fenomen.
Jag vill bara tydliggöra att när något är så bra att man får gratis guld så är det oftast bara en bubbla.
Många blir säkert sura och sårade över att jag kan vara skeptisk mot något som de själva tror stenhårt på.
Det är ju naturligt men kritik är alltid nyttigt."

22 Aug 2015

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane