Vill utöka "samlingen"...

Startat av Seb, lördag 09, Maj 2015, 00:06:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Seb

Har en handfull svenska guldmynt, och känner suget att skaffa något lite större/dyrare/snyggare/häftigare  8)

Väldigt sugen på en Double Eagle Saint Gaudens.
Är det en dum idé på något sätt?
Jag tänker att det är ett av de snyggaste mynt som finns, att det är "gammalt" och har lite historia, plus att det är väldigt välkänt och borde vara lätt att avyttra om det behövs.
Plus att det är ett rejält mynt, inget pluttigt litet på 5-10 gram  8)

Men jag har ingen direkt plan med min lilla samling, mest att det är kul/snyggt med fina mynt, och att det är en liten ekonomisk säkerhet att inte ha allt på börsen utan en liten backup i fysiskt guld med.
Tänker att jag köper diverse mynt nån gång ibland, som är snygga/roliga på något sätt.
Blanda gammalt/nytt, stort/litet, länder huller om buller, bara köpa vad som känns kul.

Är det ok liksom? Eller ska man ha en plan, samla i serier eller whatever?

Ja alltså, jag behöver lite stöd här, känns lite läskigt att köpa ett mynt för ~11000  ;D

MrLibertad

Jag skulle nog fortsätta på den inslagna vägen med Svenskt guld, finns inget som är snyggare eller häftigare än det. :-)

Seb

Citat från: MrLibertad skrivet lördag 09, Maj 2015, 07:17:01
Jag skulle nog fortsätta på den inslagna vägen med Svenskt guld, finns inget som är snyggare eller häftigare än det. :-)
Nja, men det finns ju knappt nåt mer?
Bara nya "tråkiga" jubileumsmynt, och svindyra gamla dukater.

Hur gör guldköparna här inne?
Är det inte många som bara köper vad som är trevligt för ögat, när det ändå mest är tänkt som någon sorts ekonomisk hedge?
Roligare med en gott-och-blandat-hög än en hög där alla är nästan lika...kanske?  :-\

Sarek

Visst är det fina mynt  Double Eagle Saint Gaudens.

Condor2ooo

De allra första mynten i en ny serie brukar med tiden nästan alltid ge väldigt bra premier. Om de dessutom är snygga så är det ju precis ingen nackdel.  ;) Här nedan följer ett exempel på den nya lunarserien från Royal Mint UK.

mrSju

Citat från: Seb skrivet lördag 09, Maj 2015, 09:19:16
Citat från: MrLibertad skrivet lördag 09, Maj 2015, 07:17:01
Nja, men det finns ju knappt nåt mer?
Bara nya "tråkiga" jubileumsmynt, och svindyra gamla dukater.

Hur gör guldköparna här inne?
Är det inte många som bara köper vad som är trevligt för ögat, när det ändå mest är tänkt som någon sorts ekonomisk hedge?
Roligare med en gott-och-blandat-hög än en hög där alla är nästan lika...kanske?  :-\

Det viktiga är att aldrig sälja för att få råd att köpa något annat finare mynt. Ju mer stacken växer, ju mer ökar intresset. och desto rikare blir man.  :D Köper hellre flera guldtjugor än en tyngre peng. målet för oss alla är ju ändå att kunna bada i högen.

Fantom

Kina Panda guldmynt, finns i olika storlekar från 1/20 oz till 1 oz (även 5 oz och upp till 1 kg ifall det behövs). :)
Jag har börjat själv med dem minsta 1/20 och 1/10 oz.

Seb

Citat från: Sarek skrivet lördag 09, Maj 2015, 09:46:31

Mmm de är ju det :)

Citat från: Fantom skrivet lördag 09, Maj 2015, 16:32:29
Kina Panda guldmynt, finns i olika storlekar från 1/20 oz till 1 oz (även 5 oz och upp till 1 kg ifall det behövs). :)
Jag har börjat själv med dem minsta 1/20 och 1/10 oz.
Jag tänkte väl att som investering så är kanske en Double Eagle säkrare, och den har lite historia också :)

Silver

Hur man vill göra måste man komma fram till själv. Storlek på mynten beror ju delvis på hur mycket man lägger på guld, hur ofta man köper etc. Har man tänkt avyttra någon dag? Hur? Vad är lättsålt? I kristider? Efter? Får man tillbaka premien? Kommer premien bestå? Varför investerar man i guld, som ren investering eller samlar man på mynt? En kombination? Vad är viktigast för mig? Ja det finns ju en del faktorer att tänka igenom. Men viktigast av allt är ju att man trots allt köper guld öht. :)

Jag föredrar i första hand de vanligaste och mest producerade 1 oz guldmynten i världen. Mycket pga att de är just välkända och har en hög igenkänningsfaktor och då är mycket lätta att avyttra, är i en lämplig storlek särskilt då de har en förhållandevis låg premie jämfört med de mindre mynten av samma sort:
Maple Leaf
Kangaroo
Krugerrand
American Eagle
Philharmonic

Mindre mynt så föredrar jag Sovereigns och Dukater.

En och annan Panda, Lunar och någon välkänd tacka i storleken 10+ gram (mindre tackor tycker jag har för hög premie) är inte dumt heller. Även de mindre 1/10 oz pandamynten brukar öka i värde. Men är man i ett läge då man behöver sälja kanske inte rätt köpare finns just då. Så det är inget jag tar för givet. Summa summarum blandar jag gärna lite, håller mig primärt till välkända mynt med relativt låg premie och kryddar lite med mynt jag tycker är fina och som troligen kan ge en lite högre premie vid en ev. framtida försäljning.

Lycka till med dina guldköp!

august

Citat från: Fantom skrivet lördag 09, Maj 2015, 16:32:29
1kg? Pffft.

Lunar har ju gjorts upp till 1 ton om jag inte minns fel. Eller var det bara 100kg? Opraktiskt stort hur som helst.

august

Citat från: Seb skrivet lördag 09, Maj 2015, 09:19:16Hur gör guldköparna här inne?
Roligare med en gott-och-blandat-hög än en hög där alla är nästan lika...kanske?  :-/
Jag går nästan uteslutande på bang-for-the-buck, mest guld för pengarna, så länge det inte blir för stora enheter.

Så, ja, jag har en gott-och-blandat hög, men försöker renodla den över tiden genom att vänta in rätt pris för vissa mynt.

Den stora faran med detta är att man måste undvika att gifta sig med enskilda mynt. Alla skall vara investeringar, alla skall säljas... till rätt pris.

Seb

Citat från: Silver skrivet lördag 09, Maj 2015, 19:57:29
Hur man vill göra måste man komma fram till själv. Storlek på mynten beror ju delvis på hur mycket man lägger på guld, hur ofta man köper etc. Har man tänkt avyttra någon dag? Hur? Vad är lättsålt? I kristider? Efter? Får man tillbaka premien? Kommer premien bestå? Varför investerar man i guld, som ren investering eller samlar man på mynt? En kombination? Vad är viktigast för mig? Ja det finns ju en del faktorer att tänka igenom. Men viktigast av allt är ju att man trots allt köper guld öht. :)

Jag föredrar i första hand de vanligaste och mest producerade 1 oz guldmynten i världen. Mycket pga att de är just välkända och har en hög igenkänningsfaktor och då är mycket lätta att avyttra, är i en lämplig storlek särskilt då de har en förhållandevis låg premie jämfört med de mindre mynten av samma sort:
Maple Leaf
Kangaroo
Krugerrand
American Eagle
Philharmonic

Mindre mynt så föredrar jag Sovereigns och Dukater.

En och annan Panda, Lunar och någon välkänd tacka i storleken 10+ gram (mindre tackor tycker jag har för hög premie) är inte dumt heller. Även de mindre 1/10 oz pandamynten brukar öka i värde. Men är man i ett läge då man behöver sälja kanske inte rätt köpare finns just då. Så det är inget jag tar för givet. Summa summarum blandar jag gärna lite, håller mig primärt till välkända mynt med relativt låg premie och kryddar lite med mynt jag tycker är fina och som troligen kan ge en lite högre premie vid en ev. framtida försäljning.

Lycka till med dina guldköp!
Tack :)

Men då skulle ju en double eagle passa i din lista med.
Välkänt!
Bullionmynt vet man ju inte hur vissa står sig om 40 år, men en gammal double eagle kan man ju va säker på att den fortfarande är välkänd och populär då den har sin plats i historien liksom.
Och ändå ingen direkt premie utöver guldvärdet utan lite bullioninvestering kan man väl säga.

Ska jag köpa nåt mer senare så kanske jag kan gå vidare med nåt mynt från den där kinesiska kalendern, och köpa "mitt år" i någon variant.
Osv osv :)

Seb

Försöker läsa på så gott jag kan, ifall jag törs iväg och handla.
Mycket att tänka på visst, med kopior, eller vilka årtal man vill ha.

Standardtipset för att kolla om ett mynt är äkta är att det ska ha 48 stjärnor, men de första årtalen (1908-1911) har bara 46 (pga antalet delstater). Kanske om man vill sälja nån gång i framtiden att de senare med 48 stjärnor är lite lättare att få sålda, då det är vad alla glada amatörer hört att det ska vara.

Dessutom är det tydligen skillnad i textur på de första årtalen (1908-1916) och de senare, där de senare är blankare och cleanare på något sätt, men är tydligen en smaksak vilka man gillar bäst.

Sedan saknar 1907-1908 "IN GOD WE TRUST".

Och det är inte alla som har någon mint mark, utan det beror på var det är präglat, så man behöver inte oroa sig om det är tomt där liksom.

O.s.v. o.s.v.   8)

Som tur är tänker jag köpa i myntaffär om jag köper, så behöver inte vara så orolig för förfalskning, men ska ändå be att få gå igenom myntet tillsammans och kolla vikt/diameter/detaljer så det känns lite tryggare, och så lär man sig lite mer kanske.

OM alltså  ;D

EDIT: Kanske akta sig för 1924 också om nu den är extra drabbad av dessa fina (visserligen äkta guld men ändå) förfalskningar.

http://www.coincommunity.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59788#470686

1927, utan mint mark, verkar vara en bättre kandidat. Sån som Sarek har på bilden högre upp.
Den näst mest vanliga, och "The production quality for this issue is outstanding and Gem examples of this date are among the best for the series."

http://www.ngccoin.com/news/viewarticle.aspx?IDArticle=2749&Saint-Gaudens-Double-Eagles

Silver

Citat från: Seb skrivet lördag 09, Maj 2015, 22:03:24
Tack :)

Men då skulle ju en double eagle passa i din lista med.
Välkänt!
Bullionmynt vet man ju inte hur vissa står sig om 40 år, men en gammal double eagle kan man ju va säker på att den fortfarande är välkänd och populär då den har sin plats i historien liksom.
Och ändå ingen direkt premie utöver guldvärdet utan lite bullioninvestering kan man väl säga.

Ska jag köpa nåt mer senare så kanske jag kan gå vidare med nåt mynt från den där kinesiska kalendern, och köpa "mitt år" i någon variant.
Osv osv :)

Nja, det är inget för mig. Därmed inte sagt att det är fel på något sätt och gillar du dessa mynt skall du absolut köpa dom. Det är ett fint mynt som är välkänt som du säger. :)

För egen del resonerar jag som så att det är över 80 år sedan de senaste mynten präglades, de är i cirkulerat skick, omsättningen och tillgången är betydligt lägre än de mynt jag nämner. Det finns dessutom en del att tänka på. De bullionmynt jag nämner har funnits ganska länge och präglas idag, och har präglats under en ganska lång period. Det är ingen risk att de skulle tappa under guldvärdet om 40 år heller även om de mot förmodan skulle sluta präglas inom en överskådlig framtid (vilket knappast är troligt med tanke på dagens försäljning av dessa mynt). Det är dessutom 1 oz vilket de flesta är vana vid idag. Så jag anser att dessa mynt är lite mer likvida särskilt då man inte behöver ta hänsyn till skick om man köper ocirkulerade mynt och hanterar dessa väl, och det handlas dessutom mycket mer med dessa mynt idag (vilket givetvis är en fördel när det kommer till igenkänningsfaktorn).

Seb

Citat från: Sarek skrivet lördag 09, Maj 2015, 09:46:31

Bara för jag skrev att 1927 verkar lite mer "safe" än 1924, så ser jag en tråd med någon som blivit lurad på en falsk 1927:a.
Jag har svårt att se vad de pratar om, men tycker mig kunna se några av "bubblorna" på framsidan.
Man ser när ljuset lyser in sådär från sidan att en del små märken putar upp istället för att va gropar.
Som på din bild (även om den är liten och dessutom inte har samma tydliga ljus in från sidan) så verkar det uppenbart att det är små gropar man ser.
Det ska då alltså vara ett bra tecken, även om gropar tydligen också kan indikera fake om de har samma lyster som resten av myntet.

http://www.coinpeople.com/index.php/topic/14970-counterfeit-1927-20-st-gaudens/?hl=counterfeit

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane