Vågar man sälja guld till privatpersoner?

Startat av SilverT, torsdag 23, April 2015, 17:29:35

Föregående ämne - Nästa ämne

SilverT

Sälja tillbaka till samma företag man köpte av verkar vara ganska smidigt och säkert, men spreaden är ju också ganska stor.

Hur går det till när man säljer till privatpersoner? Känns som ett mindre projekt..

MVH skulleköptaktieristället

Gripen

Citat från: SilverT skrivet torsdag 23, April 2015, 17:29:35
Träffar folk anonyma människor från internet på stan?

Det gör de säkert, men säkerligen för andra ändamål än att byta PM.  ;D

Skämtåsido. Man ska aldrig gå all-in i ett varuslag. Självklart kommer det alltid finnas de som vill att du ska sälja allt du äger, ja rentav ta lån för att köpa PM för nu kommer den stora kraschen där alla som har guld blir multimiljonärer. Läser man på sidor som Zero Hedge så har de i 7 år nu skrivit som att den stora finanskraschen kommer att komma om två minuter.

Jag ser guld som en säkerhet som samtidigt sitter på en inneboende potential att bli en riktig smällkaramell om/när kraschen kommer. I värsta fall får jag pengarna tillbaka med någon liten avkastning.

Man ska alltid diversifiera sina tillgångar, för ingen vet vad som händer imorgon.

Silverräven

Någon låter lite bitter... ;) "Due diligence" är ett begrepp jag naturligt kommer att tänka på. Gör din egen analys inför ett förvärv och lita inte blint på vad andra säger. Det finns alltid folk som talar i egen sak, både de som är bull och de som är bear gällande ekonomins framtid.

Men ja, sälja till privatperson har jag aldrig upplevt några problem med, i synnerhet inte när jag gått via forumet. Försäljning för större summor görs med fördel upp på bankkontor. Att möta en okänd person i en mörk gränd är av förklarliga skäl ingen god idé. Med sunt förnuft kommer man långt ;)

Säljer du till en kommersiell aktör så får du räkna med att få betalt något under spot eftersom de själva måste ha lite marginal på affären. Ofta går det att förhandla själv, men beror både på dig, motparten och på kvantiteten.

Finns givetvis mer saker att ta hänsyn till, men varför inte prova att lägga upp en annons här på forumet först på det du vill sälja? :)

Stackarn

Håll ut så ska du se att skrattar bäst som skattar sist  ;)
sälj för guds skull inte nu och gå all in på börsen.
Tåget har lämnat perrongen, skenat okontrollerat sedan länge till en plats där och rälsen byggs samtidigt som det tuffar på utan förare.

lillgrisen

Har heller inte upplevt det som problematiskt. Då har jag i och för sig inte sålt pm, men köpt privat. Sålt exvis bilar några ggr, vilket kan vara nervöst, men har alltid gått bra. Om jag skulle sälja skulle jag nog först prova via forumet  och sedan Tradera i andra hand

Stackarn

Personligen tycker jag det är något mer nervöst att köpa än att sälja privat. Men har alltid gått bra.

Frederyck

Jag har också köpt privat några gånger efter överenskommelse på forumet och det har alltid funkat klockrent! Antingen via post eller privat träff.

När det gäller investeringar så är det något jag har predikat länge på det här forumet att man skall bilda sig en uppfattning om *varför* man skaffar en viss sorts investering innan man gör det. Visst kan man ha anledningen "för att tjäna pengar" men i "varför" ingår även saker som investeringshorisont, dvs hur länge man tänker sig behöva sitta på investeringen tills den realiseras, och risktagande. Investerar du för att du tror på en krasch? Investerar du för att dina barn skall ha en bra start på livet? Investerar du för att du skall få en bra pension? Osv. Dessa investeringar kan ge olika svar på vad du skall investera i.

Både silver och guld har historiskt varit relativt säkra investeringar med relativt sett låg avkastning jämfört med riskfylldare investeringar, men det är på lång sikt. På kort sikt så har det varit extremt volatilt, speciellt silver. Kort sikt i det här fallet är dessutom ganska många år. Lång sikt är årtionden.

Så har du investerat i guld för att tjäna en hacka på kort sikt så har du nog valt fel objekt. Men jag håller med om att det är många som länge och väl har pratat om att kraschen kommer inom kort. Det är på samma sätt som att kärnkraftsindustrin i över sextio år har sagt att "fusion är ungefär 20 år bort". Det säger man fortfarande...  ;D

cyber

Det är nog rätt många läsare av ditt inlägg (inklusive undertecknad) som är spekulanter på dina grejer. Betydligt mer nervöst att köpa än att sälja tycker jag (iofs har jag aldrig sålt).

Lägger du upp grejerna här så hittar du säkert trovärdiga köpare rätt fort. Att skicka rekommenderat brev tycker jag känns tillräckligt säkert, i alla fall upp till en ~50gram. Visst tar man lite risk, men inte orimligt mycket.

toblov

Är nog rätt många här som sålt för sexsiffriga belopp. Likt Tradera är det nästan alltid förskottsbetalning som gäller, så länge köpare känner sig trygged säljaren. Swish, ett telesamtal hjälper ofta.

SilverT

Citat från: cyber skrivet torsdag 23, April 2015, 19:22:35
Det är nog rätt många läsare av ditt inlägg (inklusive undertecknad) som är spekulanter på dina grejer. Betydligt mer nervöst att köpa än att sälja tycker jag (iofs har jag aldrig sålt).

Lägger du upp grejerna här så hittar du säkert trovärdiga köpare rätt fort. Att skicka rekommenderat brev tycker jag känns tillräckligt säkert, i alla fall upp till en ~50gram. Visst tar man lite risk, men inte orimligt mycket.

Visst, man tar bara lite risk när man köper eller säljer privat. Men man spar in direkt stora summor, max 2,5% per affär om spreaden på t.ex. liberty är 5%. När det gäller silver är det annorlunda pga. momsen.

Hade först tänkt lägga upp lite här, men fegade ur, känns alltid svårt att börja utan affärsomdömen och tidigare historik.

SilverT

Citat från: toblov skrivet torsdag 23, April 2015, 19:30:46
Är nog rätt många här som sålt för sexsiffriga belopp. Likt Tradera är det nästan alltid förskottsbetalning som gäller, så länge köpare känner sig trygged säljaren. Swish, ett telesamtal hjälper ofta.

Okej, det visste jag faktiskt inte, ska kanske försöka lägga upp en annons här med det som krav då.

Goldfinger

Tråkig erfarenhet men att sälja är inget problem idag. Här är det givetvis säkrast men också på Tradera om du säljer i mindre poster. Har du få omdömen så gå ut försiktigt och acceptera lite lägre bud från början.

Samtidigt är din historia ett bra exempel för alla som överväger att köpa PM att tänka igenom och bilda sig en egen uppfattning om syfte, vilken risk är jag beredd att ta och hur ser exitstrategin ut

Sarek

Citat från: SilverT skrivet torsdag 23, April 2015, 17:29:35
Nu till den ytterligare en sak som gör mig bitter, senaste året har man hela tiden iaf. kunnat få spot från liberty/tavex om man skickar in 1oz guldmynt, 50/100g tackor.. men nu får man nöja sig med 1-3% under spot..

MVH skulleköptaktieristället

Du behöver inte vara bitter för detta i alla fall, för du kan fortfarande sälja 50/100grams guldtackor för spot hos Tavex. Kolla upp detta en gång till. Ibland händer det att priserna där "hänger sig" men för det mesta visar de rätt, och visst...
CitatMVH skulleköptaktieristället

mina bäst "affärer" har jag också gjort med facit i hand...  ;)

kristensson

En "krasch" berättar aldrig i förväg när den kommer, den bara finns där rätt som det är.

Hur många välbärgade och förmögna familjer i Tyskland på 20-talet förstod inte att hyperinflationen stod inför dörren, de blev bankrutta.

Jag trodde kraschen skulle komma 2008, men våra politiker tillsammans med "the bad boys"
lyckades förhindra detta.

Vi har idag en Fiat (papper utan uppbackning och som enbart bygger på förtroende) valuta som levt längre än vad någon annan Fiatvaluta överlevt tidigare.

Man får liksom lägga sitt eget pussel med det som händer i vår omvärld.

Idag är världen mer skuldsatt än 2008, det finns länder som USA, Grekland m.fl. som aldrig någonsin kommer att kunna betala sina skulder.

För dom finns enbart 2 alternativ.
1. Låta inflationen ta hand om skulderna.
2. Bankrutt, dvs krascha systemet, det gäller bara att hålla ut så länge det någonsin går.

Grekland och andra länder oroar mig inte det kommer skvalpa rejält men går över, men att USA finns med i denna grupp är det som oroar mig mest.

Det gäller som sagt att lägga sitt eget pussel och därifrån dra sina egna slutsatser.
Vi människor drar olika slutsatser utifrån samma föreliggande fakta, därför finns det en marknad.
Någon köper någon annan säljer.

C-vitamin

Sälj till Tavex så du blir av med skiten som nu är en plåga för dig, mår man inte bra så måste man tänka om men är det bara risken att förlora pengar som du mår dåligt av så bör du tänka till innan du hoppar in i aktier.

När jag började köpa silver så låg det på strax över 20$/oz (minns ej vad det kostade i kronor) och förutom viljan att investera i något coolt så tänkte jag att det är rätt trevligt att börja köpa något efter/under ett kraftigt prisfall för då köpte man iaf inte på toppen. MAO risken är du köper in dig i en ny topp...

Gör det som känns rätt och lita på dig själv i första hand

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane