Vad har ni för livstidsmål för er stack?

Startat av jerseph, tisdag 31, Mars 2015, 12:53:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Vad är erat livstidsmål för er stack?

500 oz
1 (3.6%)
1000 oz
13 (46.4%)
2000 oz
0 (0%)
3000 oz
5 (17.9%)
4000 oz
0 (0%)
5000 - 9000 oz
2 (7.1%)
10000 oz +
7 (25%)

Antal personer som röstat: 28

jerseph

Detta är något jag frågat mig själv många gånger men som jag upptäckt är lite svår att besvara. Kan man ha för mycket? Vilket mål är "lagom"? Det beror väl också på vilka förutsättningar man har, men jag är lite nyfiken på vad andra har för mål, så helt enkelt, vad har ni för livstidsmål för er stack i oz?

exnihilo

Min plan är att spara till mina efterkommande. Ju mer desto bättre, men inte till vilket pris som helst. :)

mega_n

Citat från: exnihilo skrivet tisdag 31, Mars 2015, 13:58:37
Min plan är att spara till mina efterkommande. Ju mer desto bättre, men inte till vilket pris som helst. :)

Just denna typ av kommentar är något som jag inte riktigt förstår. Kan dock bero på att jag inte har några barn... (Sorry exnihilo. Jag rackar inte ned på just dig utan på konceptet... Du får göra precis som du vill...)

Men även om jag hade barn anser jag att det är en björntjänst att ge bort en räkmacka.
Jag tror inte att curlingföräldrar är det bästa ett barn kan ha. Att säga du behöver inte åstadkomma något och behöver inte bygga det självförtroende som att klara sig på egen hand ger. En pott som försäkring ifall något går alldeles fel, visst... Men inte att bara ge bort villkorslöst. Det kan ju kanske då går till en supersportbil på 18-årsdagen men det kanske är lika bra för då när pengarna är slut då får man lära sig det normala livets läxa...

/H

mega_n

Följdfråga : Och hur många har uppnått detta mål?

Själv har jag utökat mitt mål med en faktor typ ca 3-4 ggr sedan jag startade, men nu känner jag mig klar sedan ett tag... (OK. Kollapsen kan komma i morgon... ;-)

Men jag tycker det är kul att trada så det är inte slutlekt här än...

/H

jerseph

Citat från: mega_n skrivet tisdag 31, Mars 2015, 14:25:54
Följdfråga : Och hur många har uppnått detta mål?

Själv har jag utökat mitt mål med en faktor typ ca 3-4 ggr sedan jag startade, men nu känner jag mig klar sedan ett tag... (OK. Kollapsen kan komma i morgon... ;-)

Men jag tycker det är kul att trada så det är inte slutlekt här än...

/H

Ja, det är samma här, har utökat mitt mål några gånger. Kan ju ha något att göra med det fallande priset och att man därmed får mer för sina pengar.

toblov

Extremt svårt att säga. Beror ganska mkt på vad spotpriserna är i framtiden. Så försöker sätta upp delmål för den nära framtiden (kommande par åren). Längre än så är nog svårt att sätta mål för.

nickricci

Det är inte jag som bestämmer när det är färdig stackat. Det är priserna som avgör.

Silverräven

Personligen har jag inget mål överhuvudtaget och har aldrig haft. Jag passar på att köpa när ekonomin tillåter, och försöker göra det efter en prisnedgång. Hur mycket jag har i slutet av livet återstår att se :) Delar av stacken kan komma att säljas om ett större behov skulle uppstå, men på lång sikt ser jag framförallt guldet som en pensionsförsäkring. Silvret har jag både för trading och för samlande i specifika serier.

mrSju

mitt mål är att mina tillgångar ska växa med 40% av min nettolön varje månad. fördelat över konton och ädelmetall och lite aktier. 50% ligger i ädelmetall. (guld) ska börja köpa silver snart.

Vill inte nå någon viss summa eller mängd Oz, utan vill kunna leva utan att känna stressen över pengar. än är jag inte där.

Gripen

Målet är att ha tillräckligt mycket PM för att det ska bli en livsförändrande vinst om priset skjuter i höjden. I värsta fall räknar jag med att få tillbaka pengarna med helt OK avkastning, men utan att det blir några livsförändrande summor. Har inget mål i storlek. Jag placerar minst 50% av det jag avsätter för investeringar i PM.

sextio8

Citat från: mega_n skrivet tisdag 31, Mars 2015, 14:16:36
Citat från: exnihilo skrivet tisdag 31, Mars 2015, 13:58:37

Just denna typ av kommentar är något som jag inte riktigt förstår. Kan dock bero på att jag inte har några barn... (Sorry exnihilo. Jag rackar inte ned på just dig utan på konceptet... Du får göra precis som du vill...)

Men även om jag hade barn anser jag att det är en björntjänst att ge bort en räkmacka.
Jag tror inte att curlingföräldrar är det bästa ett barn kan ha. Att säga du behöver inte åstadkomma något och behöver inte bygga det självförtroende som att klara sig på egen hand ger. En pott som försäkring ifall något går alldeles fel, visst... Men inte att bara ge bort villkorslöst. Det kan ju kanske då går till en supersportbil på 18-årsdagen men det kanske är lika bra för då när pengarna är slut då får man lära sig det normala livets läxa...

/H

Björntjänst? Räkmacka? Knappast. Om barnen är intresserade av ädelmetaller är det väl kul att lämna över samlingen innan demensen eller hjärtinfarkten slår till. Det spelar väl ingen roll om de ärver värdepapper, bankbesparingar eller en samling med ädelmetaller? De flesta som ärver sina föräldrar är ju 50+

kristensson

Har varit fullinvesterad ett bra tag men likväl när det dippar så är man där och kompletterar.

Tycker PM är ett trevligt alternativ till aktier, obligationer mm som känns lite "pappriga"
om/när det hettar till.

august

Citat från: jerseph skrivet tisdag 31, Mars 2015, 12:53:15
Kan man ha för mycket?
Ja. All-in är inte någon god idé, oavsett vad man går all-in i.
Citat från: jerseph skrivet tisdag 31, Mars 2015, 12:53:15
Vilket mål är "lagom"? Det beror väl också på vilka förutsättningar man har, men jag är lite nyfiken på vad andra har för mål, så helt enkelt, vad har ni för livstidsmål för er stack i oz?
Oz är ett helt ointressant mått som jämförelse. Dessutom är det skillnad på fördelning av ett kapital som man har och fördelning av ett månatligt överskott (efter alla räkningar och annat för att hålla familjen snurrande). Jag är mest intresserad av det senare och det som är relevant tycker jag därför är balansen mellan olika saker att lägga fiat på. Jag tänker i första hand på "PM", "avbetalning av lån", "konsumption", "fiatbuffert" och liknande.

För egen del passar "tredjedelsmodellen", dvs 1/3 PM, 1/3 avbetalning av lån och 1/3 buffert+lite aktier, etc, bra. Dock är detta absolut inte något livstidsmål utan bara nuvarande plan. Det kan ändras om förutsättningarna ändras. När som helst kan vad som helst hända...

vonswartz

Själv ser jag det som lite delmål. Pensionen är givetvis ett mål...

Men jag vill spara ihop till en resa för mig och frugan till Australien framöver. Jag räknade ut att det behövs ett mol guld då. Detta motsvarar 197 gram. I tackor. Och helst australiensiska. Kom inte så värst långt på väg, men det är målsättningen som är den viktiga.

Sen så vet jag inte om mynt är bättre placering; verkar vara större skillnad på köp/säljpris på tackor än på mynt...

Kungsleden

Har inget särskilt mål med samlandet bara en tanke om att jag inte kan ha alla besparingar i olika former av papper. Papper, i alla dess former, som jag i hyser viss form av misstro till. Papper brinner lätt och snabbt.  Kanske jag kommer nyttja stacken i framtiden, kanske mina efterkommande får åtnjuta dess värde. Den som lever får se  ;)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane