1 kg mynt

Startat av Nicked, torsdag 26, Mars 2015, 01:27:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Nicked

Hej,

Jag har en liten samling mynt med mestadels 1oz och ett par 5oz mynt. Jag har kikat lite på 1kg´s mynt och då har det varit Lunar II Ormen 2013 då det är mitt kinesiska tecken.

http://www.kettner-edelmetalle.de/Silberm%C3%BCnzen/Lunar-Serie-II/375-1-kg-silber-lunar-ii-schlange-2013.html
har den för 721 EUR
och
http://www.silber-corner.de/de/Lunar-II-1-Kg-Silber-Jahr-der-Schlange-
har den för 612
Frågan är varför det är sådan stor skillnad på pris?

Jag har även försökt hitta 1kg Maple Leaf men det verkar vara svårt, någon som vet en sida som har sådana, även 5oz, 10oz hade varit intressanta.

Efter lite letande så såg jag att det fanns en 1kg Aztek, tycker Aztek är fascinerande mynt. Vad tror ni om värdeförändringen på en sådan. Saftigt pris men det finns bara 500st.
http://www.kettner-edelmetalle.de/Silberm%C3%BCnzen/Libertad/1011486-1kg-silber-aztekenkalender-2014-prooflike-etui-zertifikat.html

Gillar även Mexican Libertad då det är etui med vilket jag inte sett för t.ex. Maple Leaf eller Lunar II Ormen
http://www.kettner-edelmetalle.de/Silberm%C3%BCnzen/Libertad/1011498-1kg-silber-mexiko-libertad-2014-prooflike-etui-zertifikat.html

Nu blev det väldigt många frågor;
Prisskillnad på siterna med 100 EUR, varför?
Ska man satsa på ett 1kg´s mynt?
Ska man välja ett vanligare mynt eller vad tror ni om Aztek?
Finns det andra sidor med 1kg´s mynt som ni kan rekommendera?

Med vänlig hälsning
Niklas

SoulCrew

Maples finns vad jag vet inte som ettkilosmynt. Finns bara en ounce där.

Aztec kommer ju från samma präglare som Libertads, det är en välrenommerad tillverkare så det borde inte vara några konstigheter.

Ytterst handlar din övriga frågor i stort sett om tycke och smak. Vill du ha enkilosmynt så köp dem om du har råd. Köper du det du VILL ha så spelar det kanske ingen roll om du sparat nån krona på att köpa nåt annat/vanligare? Det är väl ungefär som med bilar, en Skoda Fabia tar dig från a till b men ändå köper folk Audi/Bmw/Volvo för att de upplever ett mervärde värt att betala för. Upplever du att du får ett mervärde som motsvarar eller överstiger mellanskillnaden så kör bara.

toblov

Maple finns i proof variant i storlekar större än 1kg. Vet dock inte var priset ligger men skulle gissa på uppåt 7-10k.

Personligen gillar jag verkligen en kilos mynt. Efter mitt första kilosmynt anlänt var jag fast. Under lina första 1.5 år som ädelmetallköpare handlade jag bara 1 Oz. Men nu blir det nästan bara större storlekar.

Nicked

Citat från: SoulCrew skrivet torsdag 26, Mars 2015, 08:49:25
Maples finns vad jag vet inte som ettkilosmynt. Finns bara en ounce där.

Aztec kommer ju från samma präglare som Libertads, det är en välrenommerad tillverkare så det borde inte vara några konstigheter.

Ytterst handlar din övriga frågor i stort sett om tycke och smak. Vill du ha enkilosmynt så köp dem om du har råd. Köper du det du VILL ha så spelar det kanske ingen roll om du sparat nån krona på att köpa nåt annat/vanligare? Det är väl ungefär som med bilar, en Skoda Fabia tar dig från a till b men ändå köper folk Audi/Bmw/Volvo för att de upplever ett mervärde värt att betala för. Upplever du att du får ett mervärde som motsvarar eller överstiger mellanskillnaden så kör bara.

Svårt beslut, kan få två en kilos mynt för samma pris som en Aztek, men jag gillar att det är få präglade iofs. Får fundera ett tag till.

Blev kanske lite mycket tycke och smak frågor förutom en fråga, varför det skiljer det över 100 EUR på ett 1kg mynt från de olika shopparna.

Nicked

Citat från: toblov skrivet torsdag 26, Mars 2015, 08:57:08
Maple finns i proof variant i storlekar större än 1kg. Vet dock inte var priset ligger men skulle gissa på uppåt 7-10k.

Personligen gillar jag verkligen en kilos mynt. Efter mitt första kilosmynt anlänt var jag fast. Under lina första 1.5 år som ädelmetallköpare handlade jag bara 1 Oz. Men nu blir det nästan bara större storlekar.

Maples över 1oz verkar svåra att hitta förutom på youtube när folk kör unbox :)

Jag har en samlingsgen i mig och har samlat frimärken i unga år men vet inte om jag borde köpa ett kilos mynt för då kanske jag blir hooked  ;D
Man kanske ska satsa på 5oz eller 10oz, gillar när det är lite större mynt...

Nicked

Citat från: toblov skrivet torsdag 26, Mars 2015, 08:57:08

Köper du endast "årets" präglade mynt eller du köper tidigare årtal också?
Hade du kunnat tänka dig köpa Aztec en kilos myntet?   http://www.kettner-edelmetalle.de/Silberm%C3%BCnzen/Libertad/1011486-1kg-silber-aztekenkalender-2014-prooflike-etui-zertifikat.html

toblov

Satsar på att färdigställa hela serien, har börjat baklänges. Har lagt upp bilder i denna tråd: http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=4045.0

toblov

Och nej. Jag hade aldrig betalat så hög premie för ett ett sådant mynt. Säger inte att det är en dålig investering eller dåligt köp men inget för mig.

Nicked

Citat från: toblov skrivet torsdag 26, Mars 2015, 22:09:10
Satsar på att färdigställa hela serien, har börjat baklänges. Har lagt upp bilder i denna tråd: http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=4045.0

Ser riktigt bra ut med dom stora mynten!

Nicked

Citat från: toblov skrivet torsdag 26, Mars 2015, 22:10:09
Och nej. Jag hade aldrig betalat så hög premie för ett ett sådant mynt. Säger inte att det är en dålig investering eller dåligt köp men inget för mig.

Har funderat en del på det, hade jag obegränsat med pengar så hade jag inte tvekat men jag satsar nog på ett mynt med lägre premie

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane